2013-06-08, 20:22
Medlem
Jag menar, om någon fyller i en blankett etc.

Är det en och samma person som beslutar om allt? Ska det godkännas av en eller flera? Blir alltid chefen informerad? Läggs det in i ett datasystem? Går allt "via det interna datasystemet"? Skickar man runt papper + datafiler på kontoret? Skickas saker vidare till backup eller liknande även utanför socialkontoret?

Händer det ibland att ni får samtal från andra socialkontor, om personer som nyligen flyttat, som talar om för er att de ska ha försörjningsstöd? Jag tänker på förståndshandikappade o annat?

Berätta om ALLT hur någon kan få försörjningsstöd - även om ärendena kommer via telefon från andra handläggare på andra orter, etc etc.

Jag är mycket nyfiken på hur saker fungerar "bakom kullisserna"
Senast redigerad av Hudsvedan 2013-06-08 kl. 20:34.
Citera
2013-06-09, 00:29
Bannlyst
Jag kan berätta hur man blåser soc. Grunden är att de är skyldiga att förse dig med husrum och mat - oberoende av skäl. Du kan t.ex. bara säga att du har tappat hela dina plånbok med lönen, och de är tvungna att hjälpa dig. Funkade för mig.
En annan viktig sak är att de betalar ut i "god tro" - och kan därmed inte återkräva hursomhelst. En klassiker jag har gjort flera gånger är att vänta med att skicka in a-kassekorten, och inte nämna något om det alls, och gå på soc. Sen får du hela a-kassan i en klump för kanske 6 månader eller vad det är. Det blir en del pengar. De kan inte återkräva det. Fastän de försöker, för de förlorar i rätten....

Ja, det finns jättemånga sätt - för de som kan. Men det är ju hos FK de feta pengarna ligger, bread & butter. Sen får man ha extrainkomster vid sidan om det så klart. Hehe.
Citera
2013-06-09, 00:49
Medlem
Jan2013s avatar
HIGHROLLER JUNGLEBOY!

Jag vill också flika in med en fråga, -räcker det med samordningsnummer för att kunna godkännas en bidragsförsörjning genom soc? Med flera nummer/id och flera konton är det teoretiskt möjligt med ett bidrag per kommun vi har i landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in