2013-06-08, 01:33
Medlem
Vespertines avatar
Jag funderar på att testa ecstasy med en vän, en batch vi tror innehåller både MDMA och amfetamin men förhoppningsvis inget annat.
Den bästa artikeln jag har hittat om neurotoxiska skador från ecstacy kan du läsa här.

Tips från er?:
  • Hur skyddar jag mig så bra som möjligt från neurotoxisk skada? Förebyggande, simultant och eftervårdande!
  • Hur hjälper jag kroppen att återställa axoner, neuroner och andra hjärnceller och system?
  • Ska man undvika alkohol (av fler anledningar än överhettning)?
  • Är det en bra idé att röka lite gräs efter ruset?
  • Är metylfenidat och MDMA en farlig kombination? Jag tar concerta ibland (kan sluta).
  • Hur bygger jag på ett nyttigt sätt upp mitt serotoninförråd igen?
  • Vad ska man göra för att må så bra som möjligt under ruset, efter ruset och dagen efter?

Jag uppskattar alla era tips, speciellt om det går att hitta en källa på varför de fungerar. Tänkte att detta ska få bli en tråd inte bara för mig utan för alla andra som också önskar diskutera saken
Senast redigerad av Vespertine 2013-06-08 kl. 01:58.
Citera
2013-06-08, 01:40
Medlem
kungl1gts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespertine
Jag funderar på att testa ecstasy med en vän, en batch vi tror innehåller både MDMA och amfetamin men förhoppningsvis inget annat.
Den bästa artikeln jag har hittat om neurotoxiska skador från ecstacy kan du läsa här.

Tips från er?:
  • Hur skyddar jag mig så bra som möjligt från neurotoxisk skada? Förebyggande, simultant och eftervårdande!
  • Hur hjälper jag kroppen att återställa axoner, neuroner och andra hjärnceller och system?
  • Ska man undvika alkohol (av fler anledningar än överhettning)?
  • Är det en bra idé att röka lite gräs efter ruset?
  • Hur bygger jag på ett nyttigt sätt upp mitt serotoninförråd igen?
  • Vad ska man göra för att må så bra som möjligt under ruset, efter ruset och dagen efter?

Jag uppskattar alla era tips, speciellt om det går att hitta en källa på varför de fungerar. Tänkte att detta ska få bli en tråd inte bara för mig utan för alla andra som också önskar diskutera saken

Om du söker lite finns de tonvis med guider, kanske inte just för o minska den neurotxiska skadan men resten.

Sup dig inte redlös, ta nån öl sisådär för o lugna nerverna lite. Beställ hem 5-htp för o bygga upp serotoninet igen efter sessionen. Käka ordentligt före/innan,tryck lite vitaminbrusisar!
Magnesium lindrar käkspänningarna, antingen så klarar du dig eller så kommer du vakna upp med en söndertuggad mun
Citera
2013-06-08, 01:41
Medlem
f0cuss avatar
Jag har hört att SSRI-medicin ska lindra skadorna, men är inte helt säker på om detta stämmer.
Någon får gärna rätta mig om det är fel.
Citera
2013-06-08, 01:59
Medlem
Vespertines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Jag har hört att SSRI-medicin ska lindra skadorna, men är inte helt säker på om detta stämmer.

nåt jag helst undviker, men av intresseskäl skulle jag vilja veta på vilket sätt det kanske hjälper, om nån kan svara
Citera
2013-06-08, 02:59
Medlem
Det bästa är att inte ta för stor dos och ge fan i att återdosera mdma.

Ät bra dagarna efter så mår du bättre.
Alkohol bör undvikas enligt mig eftersom mdma redan ger en ganska kraftig minnesförlust och man vill nog inte supa bort sina minnen från denna drog.
Gräs kan ge lite häftiga hallisar efter ruset men det är nog individuellt om man gillar att röka.

Det viktigaste är att ha tuggummi och mycket vatten och bra musik när man kör.
Citera
2013-06-08, 03:16
Medlem
låt bli rökat
Citera
2013-06-08, 03:44
Medlem
Vespertines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derp321
Det bästa är att inte ta för stor dos och ge fan i att återdosera mdma.

Ät bra dagarna efter så mår du bättre.
Alkohol bör undvikas enligt mig eftersom mdma redan ger en ganska kraftig minnesförlust och man vill nog inte supa bort sina minnen från denna drog.
Gräs kan ge lite häftiga hallisar efter ruset men det är nog individuellt om man gillar att röka.

Det viktigaste är att ha tuggummi och mycket vatten och bra musik när man kör.

Det blir 1x normaldos på festival där mina favoritband ska spela. MDMA ger minnesförlust...? Hur då? Alkohol tog jag upp av nyfikenhet bara, samma med gräs, även om det är möjligt att jag röker lite efter ruset (om det inte är en dålig idé, upplys mig gärna. jag menar inte upplevelsen utan om kombinationen är skadlig).

Kommer antagligen inte ha så mycket käkspänningar då jag tar biotillgängligt magnesiumtillskott så tuggummi behövs ej riskerar nog ej överhettning heller då festivalen är utomhus(kväll) och jag är noga med vatten. Tack för svar!
Citera
2013-06-08, 03:45
Medlem
Vespertines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waoh
låt bli rökat
skulle man kunna få en konkret anledning?
Citera
2013-06-08, 04:02
Medlem
LightClouds avatar
Citat:

Syftade du på att ta SSRI strax innan eller under ruset är du fel ute. Risken för serotonergt syndrom och ett antal efterföljande och mycket obehagliga skador kan uppstå.

Huruvida det fungerar ett tag efter låter jag vara osagt. Däremot vet jag med mig efter eget bruk av serotonerga droger att det bästa sättet att återhämta sig är vissa simpla och redan rent biologiskt uttänkta återhämtningsfaser:
  • Vila och sömn
  • Näring, vitaminer och vätska
  • Motion
  • Sociala aktiviteter/mänsklig kontakt

Kroppen kan ta hand om sig själv oerhört bra. Under rusets gång är det viktigt med näring även där. Vätskan är ännu viktigare. Alkohol kan man blanda med men det är alltid bra att ta det lugnt. 5-HTP rekommenderar många men jag har precis börjat använda det och kan inte uttala mig om resultat ännu. Gällande cannabis ska det inte vara några problem. Cannabis binder inte till samma receptorer som MDMA och amfetamin gör. Däremot ska det nämnas att cannabis tenderar till att öka intensiteten en hel del på psykedeliska och empatogena droger bland annat. Rök således små mängder och känn er fram.

Se sedan till att inte vara orolig och nervös inför och under ruset. Det återspeglas lätt under hela trippens gång så. Njut, var avslappnad och förbered dig på något magiskt!

Ha en mycket trevlig kväll när ni provar.
Senast redigerad av LightCloud 2013-06-08 kl. 04:05.
Citera
2013-06-08, 07:30
Medlem
Citat:
Hur skyddar jag mig så bra som möjligt från neurotoxisk skada? Förebyggande, simultant och eftervårdande!
Strunta i att äta nervgiftet MDMA är det bästa. Vill man ha kul får man tyvärr oftast bränna lite hjärnceller, det är först när man har kul för ofta som det börjar bli problem. Annars återhämtar hjärnan sig, den är väldigt plastisk faktiskt.

Hjärnskadorna är det som ger ruset helt enkelt.

Citat:
Hur hjälper jag kroppen att återställa axoner, neuroner och andra hjärnceller och system?
Ta MDMA (och minska intaget av andra stimulanter, speciellt sådana med serotonineffekt (amfetamin och kokain inkluderat)) max en gång i månaden (helst tre, men så länge orkar man sällan vänta och känns lite överkill), så hinner de läka.

Citat:
Ska man undvika alkohol (av fler anledningar än överhettning)?
Salongsberusad men inte mer, dock är det helt onödigt att dricka när man skall ta MDMA.

MDMA knullar alkohol. Själv har jag inte festat på alkohol (i.e bli redlös, spy, göra bort sig och pissa ner sig) och gått ut på krogen och fullat runt sedan jag började med "klubbdroger" (speciellt MDMA+Tjack). Helt värdelöst! Orka!

Citat:
Är det en bra idé att röka lite gräs efter ruset?
Ja, blir mycket enklare att somna sedan.

Citat:
Hur bygger jag på ett nyttigt sätt upp mitt serotoninförråd igen?
Det är en vanlig missuppfattning att serotonindepåerna skulle tömmas helt och behövs fyllas på, även om nivån självfallet temporärt minskar. Istället handlar det snarare om att kroppen kompenserar överdosen genom att nedreglera de berörda receptorerna, på samma sätt som psykedeliska droger gör.

Det enda sättet att lösa detta problemet är att låta hjärnan vila.

Den eventuella bristen på serotonin byggs upp på ett par dagar (max en vecka), men normalt sätt känner man inte av den efter ett dygn om man har ett bra överskott av byggstenar i blodet som återställer homeostasen.

Citat:
Vad ska man göra för att må så bra som möjligt under ruset, efter ruset och dagen efter?
Ät mycket protein. Proteinets aminosyror är grundstenen för de kemikalier som gör att man mår bra av MDMA. Fenylalanin och tryptofan är de berörda aminosyrorna som ligger till grund för att syntetisera signalsubstanserna som MDMA påverkar. Båda finns som kosttillskott men du kan lika gärna käka proteinpulver och spara pengar. Tror nog de som blir deppade av MDMA inte äter näringsrikt helt enkelt och inte snabbt kan återställa balansen.

För att må så bra som möjligt under ruset skall man gå på rave, MDMA är tråkigt utan rave (om man inte typ myser med någon man älskar, då är den grym med). Även om det bästa är att testa hemma först, så vet man effekterna och om man blir så trött att man behöver tjack (vanlig biverkning faktiskt) när det vankas fest. Fast det gäller såklart bara rent MDMA.

Oftast mår man bara dåligt ett par timmar efter ruset lagt sig, sedan blir man seg i huvudet, somnar en stund och vakar lite mindre segare. Dagarna efter känner åtminstone jag inget av. Vissa blir dock deprimerade i dagar/veckor efter MDMA, men de tror jag mer äter dåligt eller har någon underliggande sjukdom.

Och kom ihåg, det går inte att fylla på ett MDMA rus (mer än kanske första timmen). Ta bara en stor dos (vill ni festa vidare, fyll på med tjack eller ta 6-apb istället för MDMA).

Citat:
Är metylfenidat och MDMA en farlig kombination? Jag tar concerta ibland (kan sluta).
Eftersom den fungerar nästan som kokain så är det en dålig kombination skulle jag tro. Kokain och MDMA konkurrerar om samma transportprotein och därmed får man sämre effekt av båda drogerna, i synnerhet MDMA.

Samma kan nog säkerligen gälla metylfenidat.

Citat:
SSRI lindrar skadorna för att den blockerar effekten av MDMA, man kan lika gärna ta en lägre dos istället.
Senast redigerad av tjackroffe 2013-06-08 kl. 08:00.
Citera
2013-06-08, 08:43
Medlem
TuffShizzs avatar
Lyssna på Tjackroffe!

Här är en steg-för-steg guide.

1) Sluta ta metylfenidatet minst en vecka innan. Man får ju AT och blir deppig

2) Ät bra. Att äta bra dagarna innan och mycket protein gör så att man får mycket bättre rus av mdma (eller tjack för den delen).

3) Ät antioxidanter av olika sorter. Det finns andra faktorer som skapar neurotoxicitet hos mdma än det som står på dancesafe. Antioxidanter hjälper förmodligen mot en del av detta.

4) Skaffa en sprayflaska med kallt vatten som ger en tunn timma. Och en knottrig massageboll. Och en filt. Trust me.

5) Åk till ett rave eller en festival eller nåt där det spelas dansmusik.

6) Låt bli att äta antioxidanter minst 1 timme så att de inte försämrar upptaget i magen.

7) Dansa igång er lite. Det kan ju vara lite segt att börja dansa om man inte håller på med sånt. Kan ta en halvtimme att komma i stämning.

7) Ät piller. Snorta inte. Mdma är värdelöst att snorta. Sabbar effekten.

8) Dansa tills pillrena börjar verka.

9) ...

10) PROFIT!!!
Citera
2013-06-08, 08:45
Medlem
TuffShizzs avatar
11) Rök inte en massa cigg.

12) Fyll inte på. Ta inte massa andra droger heller även om det känns som en bra ide. Inga poppers. Ingen lustgas. Ingen gobbe.

13) Ät lite mat. Det är bra att ha drickyogurt eller soppa för ibland går det inte så bra att äta. Man bränner massvis med kalorier när man är påverkad av mdma. Lågt blodsocker är tråkigt.

14) När effekten börjar dala, sätt dig ner på huk. Fortsätt sedan att dansa.

15) När du gjort detta några gånger och det inte händer samma sak, rök lite braj.

Och ta inte pillrena så himla sent på kvällen. Effekten är mycket bättre när man inte är seg av sömnbrist.

Anlednignen till att man ska försöka komma igång och dansa innan man droppar är att det är oändligt mycket bättre om man dansar när det slår än om man sitter still. Därför ska man ha blivit av med segheten innan man droppar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in