Citat:
Hur skyddar jag mig så bra som möjligt från neurotoxisk skada? Förebyggande, simultant och eftervårdande!
Strunta i att äta nervgiftet MDMA är det bästa. Vill man ha kul får man tyvärr oftast bränna lite hjärnceller, det är först när man har kul för ofta som det börjar bli problem. Annars återhämtar hjärnan sig, den är väldigt plastisk faktiskt.
Hjärnskadorna är det som ger ruset helt enkelt.
Citat:
Hur hjälper jag kroppen att återställa axoner, neuroner och andra hjärnceller och system?
Ta MDMA (och minska intaget av andra stimulanter, speciellt sådana med serotonineffekt (amfetamin och kokain inkluderat)) max en gång i månaden (helst tre, men så länge orkar man sällan vänta och känns lite överkill), så hinner de läka.
Citat:
Ska man undvika alkohol (av fler anledningar än överhettning)?
Salongsberusad men inte mer, dock är det helt onödigt att dricka när man skall ta MDMA.
MDMA knullar alkohol. Själv har jag inte festat på alkohol (i.e bli redlös, spy, göra bort sig och pissa ner sig) och gått ut på krogen och fullat runt sedan jag började med "klubbdroger" (speciellt MDMA+Tjack). Helt värdelöst! Orka!
Citat:
Är det en bra idé att röka lite gräs efter ruset?
Ja, blir mycket enklare att somna sedan.
Citat:
Hur bygger jag på ett nyttigt sätt upp mitt serotoninförråd igen?
Det är en vanlig missuppfattning att serotonindepåerna skulle tömmas helt och behövs fyllas på, även om nivån självfallet temporärt minskar. Istället handlar det snarare om att kroppen kompenserar överdosen genom att nedreglera de berörda receptorerna, på samma sätt som psykedeliska droger gör.
Det enda sättet att lösa detta problemet är att låta hjärnan vila.
Den eventuella bristen på serotonin byggs upp på ett par dagar (max en vecka), men normalt sätt känner man inte av den efter ett dygn om man har ett bra överskott av byggstenar i blodet som återställer homeostasen.
Citat:
Vad ska man göra för att må så bra som möjligt under ruset, efter ruset och dagen efter?
Ät mycket protein. Proteinets aminosyror är grundstenen för de kemikalier som gör att man mår bra av MDMA. Fenylalanin och tryptofan är de berörda aminosyrorna som ligger till grund för att syntetisera signalsubstanserna som MDMA påverkar. Båda finns som kosttillskott men du kan lika gärna käka proteinpulver och spara pengar. Tror nog de som blir deppade av MDMA inte äter näringsrikt helt enkelt och inte snabbt kan återställa balansen.
För att må så bra som möjligt under ruset skall man gå på rave, MDMA är tråkigt utan rave (om man inte typ myser med någon man älskar, då är den grym med). Även om det bästa är att testa hemma först, så vet man effekterna och om man blir så trött att man behöver tjack (vanlig biverkning faktiskt) när det vankas fest. Fast det gäller såklart bara rent MDMA.
Oftast mår man bara dåligt ett par timmar efter ruset lagt sig, sedan blir man seg i huvudet, somnar en stund och vakar lite mindre segare. Dagarna efter känner åtminstone jag inget av. Vissa blir dock deprimerade i dagar/veckor efter MDMA, men de tror jag mer äter dåligt eller har någon underliggande sjukdom.
Och kom ihåg, det går inte att fylla på ett MDMA rus (mer än kanske första timmen). Ta bara en stor dos (vill ni festa vidare, fyll på med tjack eller ta 6-apb istället för MDMA).
Citat:
Är metylfenidat och MDMA en farlig kombination? Jag tar concerta ibland (kan sluta).
Eftersom den fungerar nästan som kokain så är det en dålig kombination skulle jag tro. Kokain och MDMA konkurrerar om samma transportprotein och därmed får man sämre effekt av båda drogerna, i synnerhet MDMA.
Samma kan nog säkerligen gälla metylfenidat.
Citat:
Ursprungligen postat av
f0cus
Jag har hört att SSRI-medicin ska lindra skadorna, men är inte helt säker på om detta stämmer.
Någon får gärna rätta mig om det är fel.
SSRI lindrar skadorna för att den blockerar effekten av MDMA, man kan lika gärna ta en lägre dos istället.