• 1
  • 2
2013-06-08, 14:48
Medlem
1. öppna ett e-konto eller annat specifikt sparkonto. Föröver alla pengar där förutom en liten summa som är din vecko-budget.
2. Ta ut veckobudgeten i kontanter.
3. Gör en sockersanering; slopa allt tillsatt socker, godis m.m. efter en eller två veckor kommer du inte ens att bli frestad av godishyllorna när du rusar förbi.
4. Skriv alltid en shoppinglista, och om det inte är något nödvändigt som t.ex. toalettpapper så köper du ALDRIG något annat. Lista shoppinglistan efter var grejerna finns i butiken så att du inte behöver jojja runt emellan hyllorna och hitta saker du inte behöver men vill köpa.
5. Bli prismedveten. Potatisen på Ica kostar 9,90/kg men den på willys kostar 6,90/kg. Inte mycket, men varje krona räknas.
6. Titta på kvittot. Alltid. Kolla så att varorna kom in på det pris de ska kosta och inte är någon extra vara eller att tag tre för två inte kom med i kassan.
7. Se över dina nöjen. Måste du göra det och det samma månad?
8. Leta energitjuvar hemma; släck lampor och stäng av aparater du inte använder. Köp de där fleruttagsgrejerna med en av och påstängningsknapp som du knäpper av så att tv:n/dvd/stereo/skärmar m.m. inte står i standby och drar ström.

9. Ändra ditt tänk till pengar. Vad får du ut av det du köper? Måste du ha nytt hela tiden? Tänk hur länge du måste spara för att kunna köpa något direkt istället för avbetalningen. Med tiden går priset på produkten ner och en nyare modell kan rent utav hinna komma ut. Då kan du ju köpa den nya modellen istället.
Citera
2013-06-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekllis
Undrar hur ni gör för att spara pengar. Jag har försöker spara och lägger undan varje månad men sen gör man av med pengar på skitsaker ändå. Man tänker typ amen det är lugnt en 500 hundring där och här. Sen har man gjort av med pengarna man sparat....

Väldigt enkelt egentligen...

-Lägg undan en del för sparande varje månad, exempelvis 10% av din nettolön.
-Se över dina utgifter, det brukar bara framför allt småsaker som gör att kostnaderna drar i väg.
-Tänk efter innan du köper något: Behöver jag denna random nya pryl? Oftast är svaret nej på den frågan. I så fall, köp inte.
Citera
2013-06-09, 09:40
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekllis
Jag har försökt göra det men sen försvinner pengarna ändå, jag har ingen dålig inkomst eller så. Men det känns som att man blir så begränsad, förstår inte hur alla andra gör

Det handlar mycket om beteende. Som många påpekat i tråden, försök att tänka efter en eller flera gånger innan du öppna plånboken. Om du ser något du vill ha, köp inte, gå vidare och sov på saken, du kan alltid köpa det imorgon, eller nästa vecka.

När du börjar ändra ditt beteende kommer du nog att börja ha kvar en del av lönen när nästa lön kommer och då börjar sparandet fungera.

En annan variant är att du ringer din bank och frågar råd. De brukar rekommendera att man sätt upp ett automatiskt sparande i t.ex. fonder. Du kan ta upp pengarna när du vill, men du måste då logga in och sälja fonderna och vänta någon bankdag, så det blir mycket svårare att slösa bort sparpengarna.
Citera
2013-06-10, 14:39
Medlem
Smulhamsterns avatar
Vad är dina anledningar till att spara? Vill du ha en buffert, kanske jobba mindre när du blir äldre eller har du ingen speciell anledning? Jag personligen sparar för att jag hatar att jobba och vill få det enklare och bättre när jag blir lite äldre. Jag bryr mig heller inte om prylar och statusgrejer, så för mig kommer det nästan naturligt.

Något som hjälper för mig är att alltid tänka i termer om hur mycket arbetstid något kostar, istället för det för mig mer abstrakta pengar. "Är det verkligen värt att jobba 2 veckor för den här prylen och sen (framförallt) sköta den och serva den?" brukar jag alltid fråga mig innan något större köp görs.

Det kanske inte fungerar för dig, men jag tror att om du saktar in och funderar lite varje gång du är på väg att köpa något, så är nog mycket vunnet. Små steg varje dag gör underverk med hjälp av tiden.
Citera
2016-09-28, 08:46
Medlem
lifeabroads avatar
Det finns många bra tips om hur man kan spara de där extra tusenlapparna per månad. För egen del som är tv-spels intresserad och tycker om träning så spenderas varje dag med jobb - mat - träna - sova samt på helgerna med promenader och tv-spel (battlefield + fifa). Är supernöjd med tillvaron och en sparkvot om 70% av nettolön.
Citera
2016-09-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newark
öppna ett konto utomlands utan uttagskort eller internetbank så att du inte kan slösa pengarna direkt.utan du måste åka till bankens kontor och göra uttag på plats.

Tänkte föreslå just detta, men dom flesta borde klara sig med en annan Svensk bank än den dom huvudsakligen använder.. :P
Citera
2016-09-28, 19:36
Medlem
jag har det uppstyrt såhär..

lönen dimper ner på ett konto vart även alla räkningar dras på autogiro.

automatisk överföring till avanza sker dagen efter lönen inkommit likaså en överföring till ett separat konto där det landar 4500 varje månad, det är dessa jag väljer att "leva för" och varje söndag sker en automatisk överföring på 1000 spänn till mitt kortkonto.

Då far jag iväg och veckohandlar mat, brukar landa på ca 700 och jag ber jämt kassörskan dra det på en tusenlapp jämt, kontanterna använder jag till om jag behöver göra något extrainköp under veckan och det som finns kvar på lördagskvällen hamnar i en gammal hederlig sparbössa (ligger ett gäng hundringar där redan)

Detta gör att jag kan ha kontokortet liggande hemma jämt förutom på söndagen då jag handlar.

Funkar skitbra för mig då jag har rätt lätt att följa mina impulser annars vad gäller handling.
nu har det istället blivit en sport att ha så mycket kontanter kvar som möjligt på lördagen.

(vilka summor du kör med är såklart individuellt men principen är kanon)

Detta ger mig fyra sorters sparande.
1. Till avanza hamnar mitt långsiktiga sparande i början på månaden.
2. På "räkningskontot" byggs det sakta upp en buffert på det som blir över efter räkningarna
3. I sparbössan hamnar kontanter som jag sedan kan unna mig diverse nöjen för när andan faller på!
4. För att täcka 1000 kr i veckan under årets 52 veckor krävs ca 4300 i månaden till det kontot, eftersom jag avrundar uppåt sker även ett litet sparande här, många bäckar små!

Fokus ligger på att bygga upp en bra buffert under några månader sen kommer jag eventuellt öka på "veckopengen".
Senast redigerad av Dveg 2016-09-28 kl. 19:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in