2013-06-10, 12:49
Medlem
IceEyess avatar
Tyckte det kändes oerhört tomt direkt efteråt, och naturligtvis trist att klassen och tre års gemenskap luckrades upp.

Fast det kom jag över relativt fort. När man kommer ut i arbetslivet eller börjar studera vidare börjar en ny rolig epok
Citera
2013-06-10, 12:58
Medlem
annasmulans avatar
Jag kände mig väldigt tom när jag hade tagit studenten, men på kvällen träffade man en del igen och då var allt 'som vanligt'. Min klass (teknik) och NV-klassen hade i princip bara lektioner ihop så vi blev som en enda stor klass och vi har kontakt på Facebook och hittar på aktiviteter då och då. Så det blev inte riktigt som ett avslut på gymnasiet eftersom vi träffas och pratar minnen
Citera
2013-06-11, 01:44
Medlem
Jag kände ingen sann lycka eller vad man ska säga på min studentdag. Tyckte mest det var lite kul att bara umgås och skrika lite med de man spenderat gymnasietiden med. Min klass var rätt halvdan, bara massa grupper inom den som folk inte pratade utanför särskilt mycket, rätt torrt folk över lag om jag ska vara ärlig, ingen gemenskap. Skolan och dess lärare var alldeles för unga och oerfarna, vissa obehöriga, vissa ganska bra, men låg nivå över lag.. nu läggs skolan ner som tur är. Beroende på vilken sorts klass och skola man hamnat i så tror jag studenten kan vara rätt rolig. Att jag tyckte att studenten inte var så jätterolig berodde också på att jag tycker att jag har underpresterat, kanske har jag haft för höga krav på min själv? Vet inte.
Trots att gymnasietiden på många sätt blev en nystart för mig efter grundskolan och har varit en givande erfarenhet är jag glad att det är slut, visst känns det lite tomt men jag kommer absolut inte sakna gymnasiet.
För ett tag sedan hade jag en väg utstakad för mig, men den visionen har blivit allt grumligare. Är glad att jag lade ner mycket tid på att skaffa ett jobb så att man har någonting att göra medans man funderar på vad man egentligen vill göra med sitt liv. Framtiden just nu är ett stort frågetecken.
Citera
2013-06-11, 06:56
Medlem
annasmulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinarmelad
Jag kände ingen sann lycka eller vad man ska säga på min studentdag. Tyckte mest det var lite kul att bara umgås och skrika lite med de man spenderat gymnasietiden med. Min klass var rätt halvdan, bara massa grupper inom den som folk inte pratade utanför särskilt mycket, rätt torrt folk över lag om jag ska vara ärlig, ingen gemenskap. Skolan och dess lärare var alldeles för unga och oerfarna, vissa obehöriga, vissa ganska bra, men låg nivå över lag.. nu läggs skolan ner som tur är. Beroende på vilken sorts klass och skola man hamnat i så tror jag studenten kan vara rätt rolig. Att jag tyckte att studenten inte var så jätterolig berodde också på att jag tycker att jag har underpresterat, kanske har jag haft för höga krav på min själv? Vet inte.
Trots att gymnasietiden på många sätt blev en nystart för mig efter grundskolan och har varit en givande erfarenhet är jag glad att det är slut, visst känns det lite tomt men jag kommer absolut inte sakna gymnasiet.
För ett tag sedan hade jag en väg utstakad för mig, men den visionen har blivit allt grumligare. Är glad att jag lade ner mycket tid på att skaffa ett jobb så att man har någonting att göra medans man funderar på vad man egentligen vill göra med sitt liv. Framtiden just nu är ett stort frågetecken.

Usch vad tråkigt att skolan inte höll rätt nivå... den ska ju inspirera en och förbereda för framtiden. Känner du att du trots allt lärt dig något under gymnasietiden eller var allt bara 'slöseri med tid'? Men bra att du har fixat jobb så att du kan bestämma dig för om du vill fortsätta utbilda dig i framtiden (?)
Citera
2013-06-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annasmulan
Usch vad tråkigt att skolan inte höll rätt nivå... den ska ju inspirera en och förbereda för framtiden. Känner du att du trots allt lärt dig något under gymnasietiden eller var allt bara 'slöseri med tid'? Men bra att du har fixat jobb så att du kan bestämma dig för om du vill fortsätta utbilda dig i framtiden (?)

Jo man tycker ju det. En sak jag lärt mig från gymnasiet är att aldrig ha förhoppningar eller förväntningar, annars kan jag tyvärr inte säga att jag har lärt mig något som är nödvändigt för framtiden, förutom det man lagt tid på att lära sig själv. Om man lägger betygen och dess värdighet åt sidan har gymnasietiden faktiskt varit slöseri med tid, tråkigt nog. Men denna erfarenheten har gjort mig en erfarenhet rikare, är inte bitter. Det känns som att det är nu livet startar på riktigt, det är nu jag kan göra vad jag egentligen vill, behöver bara lite tid att ta reda på det först
Citera
2013-06-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cstyle12
Tog studenten idag, känns skitbra och sånt, och det var såklart en oförglömlig känsla att åka på flaket. Börjar nu inse att jag aldrig mer, eller väldigt väldigt sällan, kommer få den känslan igen, känslan när hundratals personer står där och hejar på oss när vi åker förbi, känslan av gemenskap när man åker förbi ett annat flak och alla studenter börjar skrika åt varandra (happy screams of course), och det gör mig ganska deprimerad. Min fråga: Kände ni så efter studenten? Isåfall, hur länge tog det att komma över det?
Känner typ likadant nu. Var sjukt nervös innan men sen släppte det och jag hade väldigt kul med min klass, vänner och släkt ända in till morgonen dagen efter. Nu dagen efter så känner jag en viss saknad och depression, redan. Det är kanske alkoholen eller så. Men det är inte själva studenten jag kommer sakna, även om den var minnesvärd, utan min klass och min skola. Man kanske inte gillade allt och alla, men nu när det är över så inser man vilken skön klass och skola man hade. Ett minne för livet.

Ni som redan har tagit studenten, hur känns det nu efter några/något år? Släpper denna känsla? Känns liksom som att jag aldrig kommer ha något så lika nice på länge.
Citera
2013-06-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Känner typ likadant nu. Var sjukt nervös innan men sen släppte det och jag hade väldigt kul med min klass, vänner och släkt ända in till morgonen dagen efter. Nu dagen efter så känner jag en viss saknad och depression, redan. Det är kanske alkoholen eller så. Men det är inte själva studenten jag kommer sakna, även om den var minnesvärd, utan min klass och min skola. Man kanske inte gillade allt och alla, men nu när det är över så inser man vilken skön klass och skola man hade. Ett minne för livet.

Ni som redan har tagit studenten, hur känns det nu efter några/något år? Släpper denna känsla? Känns liksom som att jag aldrig kommer ha något så lika nice på länge.
Så kände jag också efter studenten. Jag saknade min klass och skola så sjukt mycket, och grät (av lycka) dagen vi tog studenten för att jag hade en sån underbar klass och skola.

Efter några veckor så gick det dock över. Man börjar jobba, resa, plugga osv. Detta låter klyschigt och man hör det alldeles för ofta, men det är sant: Livet har precis börjat. Var inte nere. Var snarare glad för att ett nytt kapitel har börjat i ditt liv. Jag rekommenderar att du inte är så tajt med dina klasskamrater, för då kommer du aldrig växa som människa. Du kan ta kontakt med de du hängde med mest och hänga lite då och då, men våga ta nya steg, möta nya människor och skaffa nya vänner, för de kommer du göra i framtiden.

Grattis och lycka till!
Citera
2013-06-12, 22:25
Medlem
superflash2s avatar
Jag känner ungefär likadant, tog studenten för exakt en vecka sedan och det har känts lite tomt efter det. Men studenten i sig var det roligaste jag varit med om, en jäkla känsla var det att åka flak och skrika massa tillsammans med sina klasskamrater, och vad man dansade loss på kvällen/natten, helt sjukt

Jag har sommarjobb och så har jag lite kontakt med ett företag som jag verkligen hoppas kunna få jobb på
Citera
2013-06-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflash2
Jag känner ungefär likadant, tog studenten för exakt en vecka sedan och det har känts lite tomt efter det. Men studenten i sig var det roligaste jag varit med om, en jäkla känsla var det att åka flak och skrika massa tillsammans med sina klasskamrater, och vad man dansade loss på kvällen/natten, helt sjukt

Jag har sommarjobb och så har jag lite kontakt med ett företag som jag verkligen hoppas kunna få jobb på
Aa, de var ju lätt den bästa dagen jag varit med om. Vilken känsla och upplevelse det hela var. Jag hoppas på att ha kontakt med vissa från klassen.

Alltså, jag är ju en person som inte gillar förändringar alls. Jag blir lätt attached till saker och ting, men framförallt människor. Kanske därför mina polare är egentligen barndomspolare som jag aldrig släppt taget om. Men att aldrig mer vakna till skolan, gå till tunnelbanan och sitta i klassrummet och snacka skit med polare och alla sköna lärare, käka lunch med klasskamraterna, hänga utanför skolan osv är en känsla som är väldigt sorglig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in