Citat:
Ursprungligen postat av
kamouflagekorv
Om man tar bort hjärnans tolkning av verkligheten, hur ser verkligheten ut egentligen? Ni får en puss om ni ger mig ett svar jag faktiskt kan förstå
En stor blandning av radioaktiva strålningar, ljus, ljudvågor och atomer som agerar i symbios med varandra med alla fysiska lagar vi känner och inte känner till. Om ljus skulle kunna flyga igenom alla atomer som fanns utan att ändra bana så skulle det vara hur skumt som helst för vi skulle inte kunna se någonting. Troligtvis utvecklades ögat och dess nerver just på grund av att ljuset gick att använda till navigering eller liknande. Jag känner inte till några djur som kan se radioaktivitet och andra osynliga krafter i alla fall förutom de djur som som ser med ljud - sonar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ecglsd
Offtopic men mycket av det vi kallar för "verkligheten" är ju påhittat av våra hjärnor.
Färger finns inte i verkligheten till exempel. Allt är bara olika frekvenser av ljus som vi kan eller inte kan se. Hade vi kunnat se radiovågor hade det varit fullt av dessa överallt. Ljus liknar mer vattnet i en stor "simbassäng" där det studsar runt, snarare än som "strålar". Vi badar i ett hav av ljus.
Saker omkring är inte "saker", utan snarare energifält som är mer eller mindre svåra att bryta igenom. Om du ligger på din säng så kan man se det som att du ligger på ett kraftfält som du kan trycka ner din näve i, men kraftfältet kommer bara låta dig trycka en viss bit.
Om du håller ett suddgummi ovanför skrivbordet och sedan släpper suddgummi så den faller ner, så är det för att jorden agerar som "magnet" och är bildligt sett samma sak som när en kylskåpsmagnet drar sig mot kylen. Testa själv och släpp ett suddgummi och känn hur ditt perspektiv ändras från att det är "helt naturligt/negligerbart" att suddgummit faller, till att inse att du har en stor magnet under dig (nu beror dock detta på gravitation och inte på magnetism, men ändå).
Några tänkvärda saker, finns mycket mer.
Det är inte påhittat av våra hjärnor, det finns där, men allt är simplifierat vi ser på saker som vår hjärna "uppfattar" som en viss färg. Hjärnan letar efter mönster och drar kopplingar mellan dem. En viss färg är en viss våglängd av ljus, hur rymdvarelser och andra djur uppfattar dessa är en annan fråga. Utan atomer och dess samman kopplingar som blockerar ljus och studsar år alla möjliga håll med olika våglängder skulle man inte kunna se ljus eller färger mm. Bara energifält om du syftar på det har ingen massa, det har atomer, atomer har energifält - inte samma sak. En sak kan inte existera utan den andra.
Vanliga magneter och Jorden har inte samma sorts dragningskraft när man syftar på att man dras mot dess centrum. Jorden får gravitation på grund av dess massa. Magneter använder sig av elektromagnetism.
Citat:
Ursprungligen postat av
WizardInBlack
Här är relativt ny påstådd forskning som stödjer min ursprungliga teori åtminstone på något plan;
http://medicalxpress.com/news/2013-11-brain-dont.html
Så hjärnan filtrerar alltså bort en massa information som
finns där, men som vi inte uppfattar.
Det ska bli mycket intressant att se om någon vidare forskning kommer utföras inom området i framtiden.
Ungefär så tänker och känner jag också. Kanske kan man dessutom om inte hjärnan gjorde dessa saker skulle vi troligen inte ha överlevt för vi skulle gått runt som vilseledda byten åt rovdjur utan förmågan att samla våra sinnen. Att leva som i en ständig tripp, fasen vad jobbigt.