2013-05-31, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Den dagen du länkar till en studie gjord av ett välkänt universitet eller en stor statlig institution på att ämnet ej påverkar djur och människor negativt för att det intas genom grundvattnet så orkar jag leta upp saker till dig. För som du kanske märkt så visar inte människor respekt för eller förståelse för källor som presenteras.
Syftar du med den sista meningen på dig själv så är det väl en fullgod anledning till att jag inte skulle göra det. Varför ytterliggare källor skulle behövas ser jag inte, även en forskare från ett mindre välkänt universitet har långt högre trovärdighet än en pseudonym på ett nätforum.

Som jag förstod vill du inte belägga ditt irrationella påstående om att ett metalliskt ämne löst i vatten i en mycket låg koncentration enligt oklara principer skulle hamna i luften och existera där i mätbara kvantiteter. Det känns som att någon som avslutat grundskoleutbildning med godkända betyg borde förstå det orimliga i påståendet. Du är uppenbarligen okunnig om ämnet. Det är oklart varför du behöver se den fullständiga rapporten, då du omöjligtvis skulle kunna formulera någon relevant kritik mot en undersökning från en faktisk vetenskapsman.

Forskare från mer prestigiösa har dragit slutsatsen att ämnet inte är farligt i den koncentartion som fanns i Hinkley. Om du tänker kräva tillgång till fullständiga rapporter utan att behöva spendera pengar så blir det dock svårt att uppfylla dina kriterier. Vidare så vill jag inte göra gällande att ämnet skulle vara absolut ofarligt i dricksvattnet, det är som jag nämnde en disputerad fråga. Det jag däremot kan säga är att dess effekter kraftigt överdrivits i populärkulturen.
Senast redigerad av Disciplina 2013-05-31 kl. 18:02.
Citera
2013-05-31, 19:54
Medlem
Citat:
Visf förstår uppenbarligen inte vad man bör mäta när man går in på de sidor jag länkat till.

Visf, återigen; du ska mäta de siffror som presenterats i Hinkley i olika forskningsrapporter, inklusive de jag är kritisk till. Dessa varierar men ligger i området mellan 800 och 900 per 100 000med standarden i ett county (standard: 370 ish / 470 ish age adjusted) större än Lappland.
Inte Californiens standard med countyt "Lappland"

När du förstått detta så kan vi gå vidare. Tills dess gör jag ett förslag på forumet om att ignorera mods.

* Jag hade inte kollat på siffrorna så exakt förut. Countyt är större än Lappland. Alltså lika stort som ett mindre land. Kul...countyt är det största i USA.

Jag har presenterat dig med siffrorna ifrån Hinkley i en vetenskaplig studie, som inte påvisar någon avvikelse när man korrigerar för andra faktorer. Diskussionen är över. Du har fel.

Du menar att jag inte förstår? Du sitter och larvar dig, genom att påstå att en vetenskaplig rapport har mindre värde än din högstadie-matte, där du inte korrigerar för att urvalet inte är representativt för snittet. Så åter igen, menar du att pensionat är cancerframkallande? För du är med på att äldre har högre cancer-risk, eller hur? Har förklarat detta tre gånger för dig. Vad är det du inte fattar?

Det var du som påstod att man kunde hitta avvikelser i cancer-datan som förs över hela Kalifornien ifrån Sean Bernadino County. Det kan man inte. Nu menar du att vi ska ta din meningslösa uträkning och jämföra den med county't? Varför då, du stöter på samma problem, att du inte korrigerat för andra faktorer.

Sen förstår jag inte hur du får fram att det skulle vara större än Lappland. Lappland är mer än dubbelt så stort:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lapland_(Sweden)
109,702 km2

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_largest_counties_in_the_United_States_ by_area
52,072.5 km2

Citat:
Vad är det du inte fattar. Vart kan jag få hela studien. Om det där är hela studien så tillåt mig att skratta.

Det står fan längst upp:

Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention: September 2011; Volume 20, Issue 10, Supplement 1
doi: 10.1158/1055-9965.DISP-11-A78

Du kan väl försöka få tillgång via ditt universitet. Fast det brukar kosta pengar ska du ha klart för dig.

Hela studien? Är du helt bakom vettet? Det är ett abstract. Ska du gå igenom studien för att du tror den är fel? Du kan inte lita på någonting som publicerats i en vetenskaplig journal?

Jag undrar varför du ens ska göra det. Ska du argumentera emot en vetenskapsmän i hans ämne, när du inte ens kan grundläggande statistik?
Senast redigerad av Visf 2013-05-31 kl. 19:57.
Citera
2013-05-31, 21:32
Medlem
LFEs avatar
Japp det var fel av mig. Skrev först större än Jämtland sen gick jag in för att bekräfta det igen och råkade se 150 istället för 50. Stort är det i alla fall.

Snälla, andra liberaler här på forumet. Förstår ni vad jag har försökt få sagt?

Målet var alltså en jämförelse mellan Hinkleys 196 fall per 2000 medborgare och medelantalet i countyn.
Inte en jämförelse mellan countyt och Californien.

Kan någon förklara det på bättre svenska eller på lättare svenska för Visf än vad jag förmår?

Citat:
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention: September 2011; Volume 20, Issue 10, Supplement 1
doi: 10.1158/1055-9965.DISP-11-A78

Nu vet jag att du antingen ljuger om eller inte klarar av dina påstådda universitetsstudier.
Antingen det eller så lär ni er ej det mest grundläggande i indexering. För att inte tala om källgranskning, mm.

För er andra som kanske bara läser tråden men inte påstår er veta saker ni ej gör så är DOI numret en referens (typ en "TAG") till den "sammanfattning" som redan länkats.
Senast redigerad av LFE 2013-05-31 kl. 21:53.
Citera
2013-05-31, 21:44
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Syftar du med den sista meningen på dig själv så är det väl en fullgod anledning till att jag inte skulle göra det. Varför ytterliggare källor skulle behövas ser jag inte, även en forskare från ett mindre välkänt universitet har långt högre trovärdighet än en pseudonym på ett nätforum.

Som jag förstod vill du inte belägga ditt irrationella påstående om att ett metalliskt ämne löst i vatten i en mycket låg koncentration enligt oklara principer skulle hamna i luften och existera där i mätbara kvantiteter. Det känns som att någon som avslutat grundskoleutbildning med godkända betyg borde förstå det orimliga i påståendet. Du är uppenbarligen okunnig om ämnet. Det är oklart varför du behöver se den fullständiga rapporten, då du omöjligtvis skulle kunna formulera någon relevant kritik mot en undersökning från en faktisk vetenskapsman.

Forskare från mer prestigiösa har dragit slutsatsen att ämnet inte är farligt i den koncentartion som fanns i Hinkley. Om du tänker kräva tillgång till fullständiga rapporter utan att behöva spendera pengar så blir det dock svårt att uppfylla dina kriterier. Vidare så vill jag inte göra gällande att ämnet skulle vara absolut ofarligt i dricksvattnet, det är som jag nämnde en disputerad fråga. Det jag däremot kan säga är att dess effekter kraftigt överdrivits i populärkulturen.

Ge mig ISBN till den studie som du säger dig ha läst. Har du inte läst några så håll käft
Citera
2013-05-31, 22:34
Medlem
Citat:
Japp det var fel av mig. Skrev först större än Jämtland sen gick jag in för att bekräfta det igen och råkade se 150 istället för 50. Stort är det i alla fall.

Okej.

Citat:
Snälla, andra liberaler här på forumet. Förstår ni vad jag har försökt få sagt?

Målet var alltså en jämförelse mellan Hinkleys 196 fall per 2000 medborgare och medelantalet i countyn.
Inte en jämförelse mellan countyt och Californien.

Kan någon förklara det på bättre svenska eller på lättare svenska för Visf än vad jag förmår?

Men när man kollar på korrelationen till andra faktorer, som ålder, vilken denna vetenskapliga rapport gör, då sticker det inte ut som en överrepresentation. Dessa 2000-medborgare är inte ett urval som representerar snittmedborgaren. De är långt äldre. Så du kan inte bara "multiplicera" på det viset, det enda du får fram är att befolkningen i Hinkley har en högre snittålder.

Citat:
Nu vet jag att du antingen ljuger om eller inte klarar av dina påstådda universitetsstudier.
Antingen det eller så lär ni er ej det mest grundläggande i indexering. För att inte tala om källgranskning, mm.

För er andra som kanske bara läser tråden men inte påstår er veta saker ni ej gör så är DOI numret en referens (typ en "TAG") till den "sammanfattning" som redan länkats.

DOI är referensnummer till (framför allt) vetenskapliga publiceringar. A78 refererar till det Abstract du ser. Ta bort det och du får just den vetenskapliga journalen (1) för September 2011.

(1) Som heter "Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention"

Varför kan du inte erkänna att du har fel? Skulle det vara det värsta i världen om du visade att du kunde lära dig något?

Citat:
Ge mig ISBN till den studie som du säger dig ha läst. Har du inte läst några så håll käft

Va? Ska han bara ge vilken som helst, eller vad menar du? Vi kan se ganska tydligt att det har inga effekter som är utanför den naturliga variationer i cancerrisk, av det faktum att Hinkley inte har någon ökad cancerfrekvens.
Senast redigerad av Visf 2013-05-31 kl. 22:37.
Citera
2013-05-31, 22:44
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Okej.
Men när man kollar på korrelationen till andra faktorer, som ålder, vilken denna vetenskapliga rapport gör, då sticker det inte ut som en överrepresentation. Dessa 2000-medborgare är inte ett urval som representerar snittmedborgaren. De är långt äldre. Så du kan inte bara "multiplicera" på det viset, det enda du får fram är att befolkningen i Hinkley har en högre snittålder.

Anledningen till att man tar de 2000 medborgarna som referensram är för att det är dessa 2000 som bolaget förgiftat. Detta bolag har gjort många fler människor svårt sjukare än vad de annars skulle varit.Jag förstår inte hur mer klar jag kan vara på den här punkten. Vart får du information om att de är långt äldre?
Det är information om countyt som vi nu har etablerat är 50 000 km2 stort och USAs största.
Utöver detta så är siffrorna som du referar till age adjusted ratio.
Anledningen till att age adjusted ratio är större än normen är tvärtom: för att befolkningen är yngre. Äldre får oftare cancer.
Det här får du upp om du jämför exempelvis LA county med San Bernandino.
Antalet hushåll med en person över 65 är 9.7% respektive 6.6%.
Varför är du så ihärdig att gå emot allt jag säger och göra övertramp gång på gång på gång?

Citat:
DOI är referensnummer till (framför allt) vetenskapliga publiceringar. A78 refererar till det Abstract du ser. Ta bort det och du får just den vetenskapliga journalen (1) för September 2011.

(1) Som heter "Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention"

Varför kan du inte erkänna att du har fel? Skulle det vara det värsta i världen om du visade att du kunde lära dig något?

Nej det är det inte. Magasinet heter det Visf.
Snälla, bara sluta skriv, lyssna istället och försök att lära dig något.

Kolla Visf:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cancer_Epidemiology,_Biomarkers_%26_Prevention
Jag hittade studien...eller?

Du sa att den länkande till studien.
Och ja, jag ska gå igenom studien.

Och sluta vurma för kapitalisterna.
Senast redigerad av LFE 2013-05-31 kl. 23:12.
Citera
2013-06-01, 01:10
Medlem
Citat:
Anledningen till att man tar de 2000 medborgarna som referensram är för att det är dessa 2000 som bolaget förgiftat. Detta bolag har gjort många fler människor svårt sjukare än vad de annars skulle varit.Jag förstår inte hur mer klar jag kan vara på den här punkten. Vart får du information om att de är långt äldre?
Det är information om countyt som vi nu har etablerat är 50 000 km2 stort och USAs största.
Utöver detta så är siffrorna som du referar till age adjusted ratio.
Anledningen till att age adjusted ratio är större än normen är tvärtom: för att befolkningen är yngre. Äldre får oftare cancer.
Det här får du upp om du jämför exempelvis LA county med San Bernandino.
Antalet hushåll med en person över 65 är 9.7% respektive 6.6%.
Varför är du så ihärdig att gå emot allt jag säger och göra övertramp gång på gång på gång?

Men det är meningslöst att ta ett urval på 2000 och jämföra det med andra grupper, om du inte kan korrigera för andra faktorer.

Studien som specifikt studerar detta är tydlig. Sluta protestera mot vetenskap.

Citat:
Nej det är det inte. Magasinet heter det Visf.
Snälla, bara sluta skriv, lyssna istället och försök att lära dig något.

Kolla Visf:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cancer_Epidemiology,_Biomarkers_%26_Prevention
Jag hittade studien...eller?

Du sa att den länkande till studien.
Och ja, jag ska gå igenom studien.

Och sluta vurma för kapitalisterna.

Det är en vetenskaplig journal pojk, lär dig veta hut. Nej du kan inte hitta studien för det kostar att ta del av den, så fungerar det i vetenskapliga världen.
Citera
2013-06-01, 01:18
Medlem
LFEs avatar
Bry dig inte om mina pengar.
Vart är den?

Citat:
Men det är meningslöst att ta ett urval på 2000 och jämföra det med andra grupper, om du inte kan korrigera för andra faktorer.

Att prata med dig är meningslöst.
Citera
2013-06-01, 23:32
Medlem
Citat:
Bry dig inte om mina pengar.
Vart är den?

http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/meeting_abstract/20/10_MeetingAbstracts/A78

Klicka på "request permissions" under Services till höger.

Citat:
Att prata med dig är meningslöst.

Desamma. Sluta argumentera emot publicerad vetenskap.
Citera
2013-06-02, 12:14
Medlem
Citat:
Någon måtta får det väl ändå vara, för som du själv konstaterade visar människor ingen respekt eller förståelse för källor som presenteras. Den information som delgivits i den här diskussionen är än så länge är fullt tillräcklig. Som sagt är det därför på tiden att du visar på att något annat än ditt eget tyckande motiverar din uppfattning, men då du inte vill göra detta får jag väl helt enkelt be om ursäkt för att jag misstog dig för något mer än en provokativ nolla.
Citera
2013-06-02, 23:32
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/meeting_abstract/20/10_MeetingAbstracts/A78

Klicka på "request permissions" under Services till höger.

Desamma. Sluta argumentera emot publicerad vetenskap.

Ganska tragiskt forum.
Återigen så har du fel. Ska du bara skjuta blint och hoppas att du träffar nåot för att säga "aha, nu har jag dig LFE?"

Request Permission innebär att man ansöker om tillstånd att återpublicera artikeln någon annan stans.
Låt oss se, kommer du nu att fatta vilken typ av artikel det är och vad abstract betyder?

Tycker att de många som tittat i tråden men ändå inte säger något i mitt försvar är ganska fega.
Vad spelar det för roll om Visf tror på samma ideologi som er. Han borde lära sig att hålla truten någongång.
Citera
2013-06-02, 23:36
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Någon måtta får det väl ändå vara, för som du själv konstaterade visar människor ingen respekt eller förståelse för källor som presenteras. Den information som delgivits i den här diskussionen är än så länge är fullt tillräcklig. Som sagt är det därför på tiden att du visar på att något annat än ditt eget tyckande motiverar din uppfattning, men då du inte vill göra detta får jag väl helt enkelt be om ursäkt för att jag misstog dig för något mer än en provokativ nolla.

Vad jag har uppvisat är källkritik och jag har faktiskt "busted my ass" som amerikanarna säger för att hålla igång en god diskussion och göra något annat än att googla gång på gång.

Men det får vara nog.

Varken du eller han kommer att hitta ISBN till den här "studien" eftersom det ej existerar mer än det som presenterats. När och om ni någonsin börjar forska så kommer ni att förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in