2013-06-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch
Arbetstillfällen per se är inte av godo om de innebär en krona i lön. Det är klart att man kan skapa hur många jobb som helst då. Jag kan skapa ett gäng nu. Du och din mamma kan få torka mitt nyskitna rövhål? En krona timmen. Fler jobb väntar på att skapas, oj vilken entrepenöör jag äro.

Det är ju knappast av ondo heller. Om du kommer till mig och min mamma och erbjuder oss (utan att rikta vapen mot oss) att torka dig i rumpan för den lönen, och vi går med på det, vad är då problemet (från vårt perspektiv, vilket torde vara det enda relevanta här)? Om vi säger nej så får du antingen höja anbudet, hitta någon annan eller torka dig själv.

Du kan förstås säga att du "utnyttjar" den situation vi befinner oss i, men du har ju fortfarande inte gjort våra liv sämre, bara inte särskilt mycket bättre. De enda som faktiskt försämrar vår tillvaro är alla som vill förbjuda oss att ta vissa anbud för att de enligt dem är för dåliga.

Och var ligger den objektiva, magiska gränsen där det helt plötsligt blir acceptabelt att torka dig i röven? 2 kr/h? 3 kr? 20? 1000? Det går helt enkelt inte att bestämma von oben eftersom vi alla har olika preferenser. Själv skulle jag t.ex ogärna jobba inom äldrevården för de löner som kommuner och landsting erbjuder, men det betyder inte att jag vill hindra dem från att erbjuda de lönerna.
Citera
2013-06-25, 23:25
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch
Du vill att människor ska slava och leva ovärdiga liv med den retoriken. Det är för låg nivå för mig.

Nej, inte alls! Och, jag tror att du också är medveten om att det inte är det jag propagerar för!

Däremot vill jag att människor ska få göra sina egna val. I ditt samhälle, med politiskt satta minimilöner och allehanda begränsningar på vilka arbeten som *får* utföras blir arbetsbrist vanligt. (Ungefär som mat i ett kommunistiskt samhälle).

I mitt samhälle med full frihet både för arbetsgivare och arbetstagare, utan misslyckade politiska försök att styra arbetsmarknaden, finns ett överflöd av arbeten som väntar på att utföras. Det fina med detta är att det dessutom blir möjligt för arbetstagaren att säga "fuck off" till arbetsgivaren om villkoren är för dåliga. Det finns alltid andra jobb att gå till! En arbetsgivare som bara har skitjobb att erbjuda måste vara villig att erbjuda en vettig lön för jobbet, annars blir det inte gjort!

Din retorik, där du pratar om slaveri och ovärdiga liv är egentligen bara en dimridå. Det är ditt system som driver in folk i ovärdiga jobb till dålig lön, inte mitt!
Citera
2013-07-08, 17:12
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Nej, inte alls! Och, jag tror att du också är medveten om att det inte är det jag propagerar för!
Antingen är man för eller emot det och eftersom du har en laissez faire-attityd gentemot folks armod så är du för det.
Citat:
Däremot vill jag att människor ska få göra sina egna val. I ditt samhälle, med politiskt satta minimilöner och allehanda begränsningar på vilka arbeten som *får* utföras blir arbetsbrist vanligt. (Ungefär som mat i ett kommunistiskt samhälle).
Bättre än slaveri, d.v.s. motsatsen till frihet.
Citat:
I mitt samhälle med full frihet både för arbetsgivare och arbetstagare, utan misslyckade politiska försök att styra arbetsmarknaden, finns ett överflöd av arbeten som väntar på att utföras. Det fina med detta är att det dessutom blir möjligt för arbetstagaren att säga "fuck off" till arbetsgivaren om villkoren är för dåliga. Det finns alltid andra jobb att gå till! En arbetsgivare som bara har skitjobb att erbjuda måste vara villig att erbjuda en vettig lön för jobbet, annars blir det inte gjort!
Andra jobb med samma låga lön. Den vettiga lönen finns inte eftersom det inte finns något som påbjuder den annat än de lägre klassernas anspråk och vem lystrar till dem, liksom?
Citat:
Din retorik, där du pratar om slaveri och ovärdiga liv är egentligen bara en dimridå. Det är ditt system som driver in folk i ovärdiga jobb till dålig lön, inte mitt!
Din retorik är den av en Danderyd-tonårings sort, d.v.s. värdsfrånvänt naiv och smått autistisk.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in