Citat:
Ursprungligen postat av
Patriarch
Arbetstillfällen per se är inte av godo om de innebär en krona i lön. Det är klart att man kan skapa hur många jobb som helst då. Jag kan skapa ett gäng nu. Du och din mamma kan få torka mitt nyskitna rövhål? En krona timmen. Fler jobb väntar på att skapas, oj vilken entrepenöör jag äro.
Det är ju knappast av ondo heller. Om du kommer till mig och min mamma och erbjuder oss (utan att rikta vapen mot oss) att torka dig i rumpan för den lönen, och vi går med på det, vad är då problemet (från vårt perspektiv, vilket torde vara det enda relevanta här)? Om vi säger nej så får du antingen höja anbudet, hitta någon annan eller torka dig själv.
Du kan förstås säga att du "utnyttjar" den situation vi befinner oss i, men du har ju fortfarande inte gjort våra liv sämre, bara inte särskilt mycket bättre. De enda som faktiskt
försämrar vår tillvaro är alla som vill förbjuda oss att ta vissa anbud för att de enligt dem är för dåliga.
Och var ligger den objektiva, magiska gränsen där det helt plötsligt blir acceptabelt att torka dig i röven? 2 kr/h? 3 kr? 20? 1000? Det går helt enkelt inte att bestämma von oben eftersom vi alla har olika preferenser. Själv skulle jag t.ex ogärna jobba inom äldrevården för de löner som kommuner och landsting erbjuder, men det betyder inte att jag vill hindra dem från att erbjuda de lönerna.