2013-06-04, 23:50
Medlem
Tja! Har precis börjat lära mig programmera i c++. Jag tänkte testa operatorn lika med. Det här är kodsnutten jag har.

Kod:
#include "stdafx.h"
#include <iostream>
using namespace std;

int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[])
{
	int x;
	x=7;
	x==6;
	return 0;
}

Jag har alltså deklarerat variabeln x och satt dess värde till 7. Nu tänkte jag att om jag sätter att x är lika med 6 t.ex. så ska jag få ett svar som säger att det är falskt.

Den kompileras utan fel, men det producerar inte önskat resultat. Jag misstänker att koden inte är komplett. Jag har själv lagt till include iostream och using namespace std. Räcker inte det nu då? Det andra fanns redan i mallen.

Vad mer behöver jag lägga in här för att få önskat resultat? Jag vill alltså att den ska testa om påståendet att x är lika med 6 är sant och skriva ut resultatet i konsolfönstret.
2013-06-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElectroGeeza
Tja! Har precis börjat lära mig programmera i c++. Jag tänkte testa operatorn lika med. Det här är kodsnutten jag har.

Kod:
#include "stdafx.h"
#include <iostream>
using namespace std;

int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[])
{
	int x;
	x=7;
	x==6;
	return 0;
}

Jag har alltså deklarerat variabeln x och satt dess värde till 7. Nu tänkte jag att om jag sätter att x är lika med 6 t.ex. så ska jag få ett svar som säger att det är falskt.

Den kompileras utan fel, men det producerar inte önskat resultat. Jag misstänker att koden inte är komplett. Jag har själv lagt till include iostream och using namespace std. Räcker inte det nu då? Det andra fanns redan i mallen.

Vad mer behöver jag lägga in här för att få önskat resultat? Jag vill alltså att den ska testa om påståendet att x är lika med 6 är sant och skriva ut resultatet i konsolfönstret.

Använd dig utav if statements. Exempel

Kod:
#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{

int x=7;

if(x==7) 
   {
     cout << "true" << endl;
   } else {
     cout << "false" << endl;

}

return 0;
}
Senast redigerad av Znorken 2013-06-05 kl. 00:11.
2013-06-05, 00:38
Medlem
vonOlofs avatar
Fel forum.

Här diskuterar vi Windows-operativ.

Pröva här istället.

● modOlof

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem