2013-06-04, 19:31
Medlem
tog 50mg 5htp tillsammans med min vanliga dos inositol (18 gram för ångest) i höstas. Inositol hade jag tagit en lång tid utan problem. Tog 5htpn vid lunchtid och allt va ok. Blev lite seg och sugen på glass och onyttig mat men inget annat. Tänkte dock inte prova igen då jag inte tyckte det var någon kanon känsla. Senare på kvällen tog jag mina sista teskedar inositol. En stund senare får jag en jävla huvudvärk, det känns typ som att bin sticker mig inne i huvudet eller att det "zappar" där inne. Inte så att det gör sjukt ont, men en extremt skum känsla bara. Stickningar på skalpen och i huvudet typ.

Sedan dess har jag problem med tryckkänslor i huvudet hela tiden, typ som en "huvudvärk" (det blir värk när den är värre annars är det en tryckkänsla och svag hjärndimma). Blir värre av en hel del mat. Kan inte ta inositol längre för får mer tryckkänslor då också. kaffe blir jag trött av och värre tryckkänslor. Nikotin = värre tryck.

Någon som har en jävla aning vad det kan vara för fel?
Citera
2013-06-04, 21:13
Medlem
Hej! en tanke om koffein då jag själv lider utav migrän. Koffein får blodkärlen i hjärnan att krympa ihop lite grann och detta är ibland uppskattat vid ett migrän anfall då det är vanligt med typ magnecyl-koffein tabletter osv.
Du beskriver att du känner att tryckandet blir värre när du dricker kaffe, och detta gör mig orolig eftersom det snarare borde minska, om du nu lider av huvudvärk och blodkärlen i hjärnan är uppsvällda. Jag funderar alltså på om det kan finnas en annan orsak bakom den tryckande huvudvärken och som du nu säger att du smällt i dig 18g av någonting tycker jag låter mycket. åk in till sjukan och kolla så får du sova gott om det är lugnt, annars får du hjälp på sjukan. Du kan få många olika teorier om orsaken bakom dessa symptom här på FB men om du vill veta 4 real så får du nog göra medicinska tester på sjukan.
Citera
2013-06-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubaspelaren
Hej! en tanke om koffein då jag själv lider utav migrän. Koffein får blodkärlen i hjärnan att krympa ihop lite grann och detta är ibland uppskattat vid ett migrän anfall då det är vanligt med typ magnecyl-koffein tabletter osv.
Du beskriver att du känner att tryckandet blir värre när du dricker kaffe, och detta gör mig orolig eftersom det snarare borde minska, om du nu lider av huvudvärk och blodkärlen i hjärnan är uppsvällda. Jag funderar alltså på om det kan finnas en annan orsak bakom den tryckande huvudvärken och som du nu säger att du smällt i dig 18g av någonting tycker jag låter mycket. åk in till sjukan och kolla så får du sova gott om det är lugnt, annars får du hjälp på sjukan. Du kan få många olika teorier om orsaken bakom dessa symptom här på FB men om du vill veta 4 real så får du nog göra medicinska tester på sjukan.

Nja senast jag sökte hjälp var det en klapp på axeln och effexor utskrivet. Frågade om de inte kunde göra en ordentlig utredning men nä nä. 18gram inositol har jag kört dagligen i 2 år typ då jag läst på internet att många läkare kör med det för människor med ocd. Har aldrig haft problem. Nu kan jag inte ta det längre då jag får mer tryckkänslor men men.

Rätt less på svensk sjukvård :/ Haft det här sedan september och har även en massa andra medicinska problem som aldrig fått hjälp med heller. Fick gå privat för att få min rosacea diagnostiserad t.ex. Prostatit har jag inte träffat en urolog för trots att jag haft den i över 2 år, min yrsel som jag haft i 5 år har de aldrig kunnat hjälpa mig med heller. Skandalöst egentligen. Men någon neurologisk utredning för denna ständiga tryckkänsla kunde jag inte få iaf. Har effexor utskrivet som jag ska testa (antideppresiv) och om det inte blir bättre då / värre tänker jag verkligen begära en ordentlig utredning. Hatar att gå till läkaren blä.

Vill helst inte efterforska saken för mycket själv heller då jag lätt blir extra rädd för hjärnskador och dylikt då.
Citera
2013-06-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubaspelaren

Konstriktion av blodkärl lättar migrän i många fall. Men huvudvärk kan man också få av för högt blodtryck i hjärnan, nikotin och koffein ökar blodtrycket.

Om TS ständigt går runt med huvudvärk och tryckkänslor i huvudet är det dags att uppsöka neurolog och kolla upp det.
Citera
2013-06-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglare
Konstriktion av blodkärl lättar migrän i många fall. Men huvudvärk kan man också få av för högt blodtryck i hjärnan, nikotin och koffein ökar blodtrycket.

Om TS ständigt går runt med huvudvärk och tryckkänslor i huvudet är det dags att uppsöka neurolog och kolla upp det.

Alltså jag tycker ju att jag borde träffa en neurolog. Men icke. Svensk sjukvård... Fick effexor utskrivet men är ju rädd att det bara gör det hela värre när jag inte vet vad problemet är.

Jag har funderat en del och jag tänker som så att 5htp ju verkar på serotoninreceptorerna. Inositol påverkar också serotonin indirekt har jag för mig. Alltså måste nästan detta problem, som uppstod DIREKT i samband med kombon inositol och 5htp, ha något med serotonin att göra.

Är orolig att det är en permanent hjärnskada jag fått. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in