2013-06-04, 17:19
Medlem
Golden.Rations avatar
Goddag flashback.

Jag har en vän som aldrig haft oddsen på sin sida när det gäller arbetslivet. Han har kunnat bli fotbollsproffs redan för ett par år sedan men kunde/ville inte lämna sin familj som är helt beroende utav hans närvaro. Han har ansökt om +400 jobberbjudande men endast fått respons och bli inkallad till arbetsintervju vid ~10 tillfällen. Jag har alltid ställt upp för honom och vi har i princip delat på min lön dom senaste 2-3 åren. Under tiden har han jobbat idealt för bland annat Bris, Rädda Barnen samt volontär på andra ställen i Göteborg.

Jag har slut på idéer och ska flytta nästa vecka, men fundera på att skita i det tills min vän har fixat ett jobb eftersom han inte kommer kunna försörja sig själv och hans sjuka mor.

Vad kan jag göra mer för att fixa fram åtminstone ett sommarjobb/deltidsjobb på mindre än 1 vecka?
Citera
2013-06-04, 17:21
Medlem
ArturoBandinis avatar
Vad är din vän utbildad till?
Citera
2013-06-04, 17:23
Medlem
SpooN.s avatar
Hur mycket pengar behöver han? Varför hoppar han av t.ex bris?

Telefonförsäljare går alltid att få hur enkelt som helst. F.ö fan vad snäll du är som delar med dig av dina pengar förväntas han att betala tillbaka?
Citera
2013-06-04, 17:24
Medlem
Triremers avatar
Tipset är att skaffa sig en annan huvudsaklig sysselsättning, det gör han genom att läsa en kurs på valfri högskola/universitet. När han gjort det så är det väldigt enkelt att få en timanställning på ett bemanningsföretag. Då får han kanske ett truckkort under utbildningen och sedan kan han använda det och sin erfarenhet för att jobba på lager. Det är skittråkigt men det är ju ett jobb.

Utan någon annan huvudsaklig sysselsättning så är det betydligt svårare att få jobb.
Citera
2013-06-04, 17:31
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Vad är din vän utbildad till?
Han har bara läst färdig samhällsekonomi linjen på gymnasienivå.
Citera
2013-06-04, 17:33
Medlem
Hoeglunds avatar
Varför börjar han inte plugga?

Det har ju tydligen visat sig att han inte är så kvalificerad för något jobb, så en bra utbildning verkar ju behövas.
Citera
2013-06-04, 17:38
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Hur mycket pengar behöver han? Varför hoppar han av t.ex bris?

Telefonförsäljare går alltid att få hur enkelt som helst. F.ö fan vad snäll du är som delar med dig av dina pengar förväntas han att betala tillbaka?

I runda slängar har han klarat sig på 6-8 tusen kronor i månaden.
Telefonförsäljare är nog det enda jobbet han inte klara av.
Jag vet att han kommer betala tillbaka pengar det är inget jag bryr mig om i nuläget.
Citera
2013-06-04, 17:40
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Han har bara läst färdig samhällsekonomi linjen på gymnasienivå.

Då är det dags att börja plugga.
Citera
2013-06-04, 17:41
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Tipset är att skaffa sig en annan huvudsaklig sysselsättning, det gör han genom att läsa en kurs på valfri högskola/universitet. När han gjort det så är det väldigt enkelt att få en timanställning på ett bemanningsföretag. Då får han kanske ett truckkort under utbildningen och sedan kan han använda det och sin erfarenhet för att jobba på lager. Det är skittråkigt men det är ju ett jobb.
Utan någon annan huvudsaklig sysselsättning så är det betydligt svårare att få jobb.
Ja, det är onekligen ett bra förslag om man tänker långsiktigt. Han hade redan gjort detta, men proffsdrömmen var fortfarande högst aktuell för bara ett par månader sedan.
Citera
2013-06-04, 17:45
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeglund
Varför börjar han inte plugga?

Det har ju tydligen visat sig att han inte är så kvalificerad för något jobb, så en bra utbildning verkar ju behövas.

Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Då är det dags att börja plugga.
Ni har både rätt, utbildning är det enda sättet att få ett jobb i det långa loppet men jag efterlyser framförallt förslag på andra tillvägagångssätt som eventuell kan leda till ett jobb. Tvivlar dock på att det går att lösa på en vecka..
Citera
2013-06-04, 18:12
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Ni har både rätt, utbildning är det enda sättet att få ett jobb i det långa loppet men jag efterlyser framförallt förslag på andra tillvägagångssätt som eventuell kan leda till ett jobb. Tvivlar dock på att det går att lösa på en vecka..

Flytta dit jobben finns. Han kan ju knappast ha sökt jobb som inte kräver utbildning om han har fått avslag på mer än 400 ansökningar. Jag skulle vilja se vad ansökningarna innehåller. Det måste ju vara snudd på omöjligt att inte få jobb på donken eller som städare, kan han svenska så är han ju överkvalificerad för dessa jobb.
Citera
2013-06-04, 18:33
Medlem
Danro80s avatar
Ta ett truckkort, kostar inte många tusenlappar. Sen borde det inte vara några större problem att få jobb via ett bemanningsföretag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in