2013-06-11, 21:11
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Ok, jag förstår att jag inte är värdig att del av hemligheten men när det gäller ditt påstående: "Förenar man motsatser får man intet hade jag några tankar som rör motsatser i begreppsvärlden; om man tar begreppen rätt och fel (eller bra och dåligt) som är två motsatser så kan dessa endast existera som separata fenomen där det finns klara uppfattningar om vad som är rätt och vad som är fel.
Men om man förenar dessa genom att slå ihop begreppen och säga: "Det finns inget rätt och fel" så upphör de att existera. Som separata begrepp tycktes de existera men när de förenades upphörde de helt enkelt att existera och blev till ingenting, varken rätt eller fel/bra eller dåligt.
Jag tror att det är detta det passiva sinnestillståndet som man eftersträvar genom meditation inom t. ex. buddhismen handlar om; att nå bortom begreppsvärldens motsatser där tankarna dömer ut handlingar som rätt eller fel och verkligheten som bra eller dålig. Kvar blir ett sinnestillstånd av ''No mind'', det vill säga ett tillstånd som präglas av Ingenting och när man betraktar verkligheten ur det här perspektivet - som är helt objektivt - får man både en distans till verkligheten och en passiv inställning som ger inre frid.
"Out beyond ideas of wrong doing and right doing, there is a field. I will meet your there", som den gamle sufipoeten Rumi sa.

Ja, du har rätt. Det jag skrev bygger på saker som kommit till mig efter jag diskuterat och sedan kontemplerat saker. Jag överdrev kanske en aning hur betydelsefullt det är.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-06-11 kl. 21:13.
Citera
2013-06-11, 21:55
Medlem
Intighet och någontinghet utgör alltså den grundläggande dualiteten.

Upplevaren och existensen. Ingenting upplever någonting. Ur denna dualism uppstår allting.

Eller så tror vi bara att vi vet

The emperor, who was a devout Buddhist, invited a great Zen master to the palace in order to ask him questions about Buddhism. "What is the highest truth of the holy Buddhist doctrine?" the emperor inquired.
"Vast emptiness... and not a trace of holiness," the master replied.
"If there is no holiness," the emperor said, "then who or what are you?"
"I do not know," the master replied.
Citera
2013-06-11, 21:58
Medlem
Snoddlans avatar
Ingenting;-)
Citera
2013-06-11, 22:42
Medlem
Sjograss avatar
https://www.flashback.org/t2137463