2013-06-03, 23:11
Medlem
sherwyns avatar
Har en hund som jag ska ta med på semestern till Danmark. Läste att man måste ha EU-pass för jycken, samt att den ska vaccineras mot rabies. Men är det verkligen nödvändigt om man bara ska till Danmark? Han ska ju bara springa lös på husets tomt och sedan gå promenader i stan och på stranden. Blir man nekad att komma in i Danmark om han inte är vaccinerad och har EU-pass?

Ska ta tåget ner och sedan bilresa hem. Hur noga kontrolleras allt?
Citera
2013-06-03, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherwyn
Har en hund som jag ska ta med på semestern till Danmark. Läste att man måste ha EU-pass för jycken, samt att den ska vaccineras mot rabies. Men är det verkligen nödvändigt om man bara ska till Danmark? Han ska ju bara springa lös på husets tomt och sedan gå promenader i stan och på stranden. Blir man nekad att komma in i Danmark om han inte är vaccinerad och har EU-pass?

Ska ta tåget ner och sedan bilresa hem. Hur noga kontrolleras allt?

Har du hundjäveln på tåget och polisen kommer ombord så åker du dit och eventuellt avlivas din hund (om den inte har pass). Det är värt de där futtiga kronorna, var nu inte dumsnål för fan, dessutom skyddar du din hund!

Edit:
Dessutom skyddar du alla oss andra från den überjävliga sjukdomen rabies!

Edit2:
Vaccinera din hund, få ditt pass och känn dig stolt över att du bidrar till att värna ditt land och dina medmänniskor!
Senast redigerad av revodneb 2013-06-03 kl. 23:55.
Citera
2013-06-04, 00:01
Medlem
sherwyns avatar
Får väl bli så!
Senast redigerad av sherwyn 2013-06-04 kl. 00:07.
Citera
2013-06-04, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherwyn
Får väl bli så!

Jag vet att det är ett par tusenlappar första gången, men vad fan? Mina svärföräldrar släpar hundjäveln till Finland varenda år och hunden älskar det. Det är nog årets höjdpunkt för hundstackarn! EU-Pass givetvis!
Citera
2013-06-04, 00:38
Medlem
sherwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet att det är ett par tusenlappar första gången, men vad fan? Mina svärföräldrar släpar hundjäveln till Finland varenda år och hunden älskar det. Det är nog årets höjdpunkt för hundstackarn! EU-Pass givetvis!

Nu är det inte kostnaden jag syftar på till att slippa. Vaccinationen ska göras tre veckor innan avresa, jag är hemma om tre veckor igen. Hoppas det inte blir något krångel.
Citera
2013-06-04, 00:41
Medlem
Tänk på att vaccinera i tid bara då det kan ta ett tag för antikropparna... Tror inte det är lag på avmaskning längre men jag skulle maska av iaf efteråt...
Citera
2013-06-04, 00:46
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowsie
Tänk på att vaccinera i tid bara då det kan ta ett tag för antikropparna... Tror inte det är lag på avmaskning längre men jag skulle maska av iaf efteråt...
Japp, och det är tack vare den skiten vi idag har dvärgbandmask i Sverige idag.
Tacka eu för det....
Citera
2013-06-04, 07:03
Medlem
My name is Earls avatar
Det har blivit mycket enklare att få ett hundpass (och billigare), exempelvis skall man inte längre vänta på att få svar på om hunden har tillräckligt med antikropper i blodet, det räcker med 1-2 rabiessprutar, och man behöver som sagt inte heller göra avmaskningen, som skulle göras hos veterinär, passet kostar under tusenlappen.
Citera
2013-06-04, 11:50
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Japp, och det är tack vare den skiten vi idag har dvärgbandmask i Sverige idag.
Tacka eu för det....

Snick snack, en av anledningen(arna) till att vi har dvärgbandmask är hundsmuggling, alltså folk som smugglar in hundar till Sverige i avsikt att ta hand om eller sälja, det har inte ett skit med EU att göra.

Det hävdas även att det absolut inte har något samband (då vargens mask påstås vara av en helt annan art, jo jo, tror det den som vill) med varg, intressant i sammanhanget är att dvärgbandmask först hittades i de områden där vargbesök har bekräftats. så i detta fallet är 1+1 inte två utan 1.

I övrigt:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarutforsel/resamedhundarkatterochillrartillannateuland.4.3d56 2bc1346a4603d78000337.html

Kom i håg att ta med vattenskålen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in