2013-06-03, 22:03
Medlem
Hejsan!

Ja, jag postar en matfråga i Medicion och Hälsa, då jag har en fråga ang hur det påverkar min hälsa.

Ni vet när det efter ett tag börjar växa rötter på potatisen, brukar bara skära bort dem o äta ändå. har en omgång med potatisskivor i ugnen. Undrar om det kan vara farligt o äta?
Citera
2013-06-03, 22:15
Medlem
Goldmanns avatar
Nej det är inte farligt så länge det inte är ruttet. Fast ruttet är iofs inte heller farligt men kanske inte så gott om mam inte sittter i Gulag och inte fått mat på 1v.
Däremot skall du inte äta grön potatis.
http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp95.htm
Citera
2013-06-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Hejsan!

Ja, jag postar en matfråga i Medicion och Hälsa, då jag har en fråga ang hur det påverkar min hälsa.

Ni vet när det efter ett tag börjar växa rötter på potatisen, brukar bara skära bort dem o äta ändå. har en omgång med potatisskivor i ugnen. Undrar om det kan vara farligt o äta?

Det är ingen fara, såvida du inte äter väldigt stora mängder potatis med groddar på. Solaninhalten (som blir högre då groddar tillkommit) är främst farligt för barn.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel
Citera
2013-06-03, 22:37
Medlem
Redan ätit upp potatisen nu, hoppas ni inte hittar nå studier på att det är farligt
Citera
2013-06-03, 23:02
Medlem
H8erfisternators avatar
Inget att oroa sig för, ta det lungt
Citera
2013-06-03, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Redan ätit upp potatisen nu, hoppas ni inte hittar nå studier på att det är farligt

Det är helt ofarligt, gör det själv emellanåt då jag hatar att slänga mat, det är ju bara att pilla av rötterna. När jag tänker på det så kanske jag ska se över mina potatisinköp och inte inhandla potatis bara för att det är tomt i lådan?
Citera
2020-04-14, 17:57
Medlem
skulle just ställa frågan. älskar att flashback har allt...

bra att veta att det inte är farligt men måste säga att det verkar ofräsch på nått sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in