2013-06-03, 21:31
Medlem
Observera att det gäller en person som inte tränar, utan bara bantar.
Citera
2013-06-03, 21:35
Medlem
Nej, den kommer inte tillbaka. När du bantar kommer du även gå ner i muskelmassa och vill du ha tillbaka den är det bara att träna.
Citera
2013-06-03, 21:52
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 677a
Observera att det gäller en person som inte tränar, utan bara bantar.

Ja, den kommer garanterat tillbaka.

Förutsatt att du långsiktigt tränar musklerna riktigt hårt och tillför protein och andra byggstenar för muskelutvecklingen. Eller hur tänkte du?
Citera
2013-06-03, 22:05
Medlem
Asurmans avatar
Jag förstår inte frågan :/ kan du förklara den. Vad menas med "kommer dessa muskler tillbaka då". När är "då"? Tror du musklerna kommer tillbaka magiskt?
Citera
2013-06-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja, den kommer garanterat tillbaka.

Förutsatt att du långsiktigt tränar musklerna riktigt hårt och tillför protein och andra byggstenar för muskelutvecklingen. Eller hur tänkte du?

Jag är en tjej som inte tränar någonting. Jag bantar däremot hårt vilket resulterar i muskelförlust. Min fråga är: när jag ökar mitt matintag, kommer jag att få tillbaka samma mängd muskler som jag hade innan bantningen? Alltså utan träning.
Citera
2013-06-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asurman
Jag förstår inte frågan :/ kan du förklara den. Vad menas med "kommer dessa muskler tillbaka då". När är "då"? Tror du musklerna kommer tillbaka magiskt?

Alltså när jag ökar matintaget. Ligger väldigt lågt nu med kcal under en period.
Citera
2013-06-03, 22:52
Medlem
ja det mesta/allt kommer tillbaka automatiskt eftersom det är muskelmassa du har i "grunden". Det baserar jag på anekdoter och mig själv.
Citera
2013-06-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
ja det mesta/allt kommer tillbaka automatiskt eftersom det är muskelmassa du har i "grunden". Det baserar jag på anekdoter och mig själv.

vad menar du med "anekdoter"?
Citera
2013-06-03, 22:58
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag är en tjej som inte tränar någonting. Jag bantar däremot hårt vilket resulterar i muskelförlust. Min fråga är: när jag ökar mitt matintag, kommer jag att få tillbaka samma mängd muskler som jag hade innan bantningen? Alltså utan träning.

Njaa alltså... muskler bildas i en process där det erfordras muskelansträngning å sin sida i den nedbrytande katabola fasen för att bryta ned muskelfibrer och för att uppbyggnad ska kunna ta vid i den anabola fasen. I denna senare fas så krävs tillförsel av rätt näring, proteiner, mineraler m.m.

Man kan säga såhär: om du har bantat och är svag och ligger ned under i stort sett hela perioden då du börjar tillföra mer näring igen så kommer inte musklerna tillbaka. Risken är snarare att du drabbas av atrofi, muskelförtvining. MEN... om du samtidigt som du tillför med näring igen använder musklerna och anstränger dem gradvis mer och mer, så kommer de också att växa och orka mer igen. Muskler växer av ansträngningen, förutsatt att rätt näring tillförs.

Märk väl också att vid bantning så är det inte allt fettet i första hand som försvinner först. Kroppen är så vist ordnad att den tar av det minst viktiga först. En viss mängd fett är kommer att finnas kvar även när nästan alla muskler försvunnit. Inte minst fettet vid nervtrådar.
Citera
2013-06-03, 23:02
Medlem
RoaldDahls avatar
Vill du se mer slimmad, fräsch, smärt, frisk och sundare ut så föreslår jag att du istället för att banta enbart tränar måttligt till en början för att sedan öka intensiteten men att du hela tiden tillför tillräckligt med näring. Vill du blir mer deffad, definierad, skulpterad, så dra in på kolhydratmängden i första hand, under en period. Träning ökar metabolismen, ämnesomsättningen.
Citera
2013-06-03, 23:05
Medlem
Citat:
vad menar du med "anekdoter"?

jag menar vad andra jag känner rapporterat.

Och är det inte så för dig får du väldigt lätt tillbaka din redan icke-existerande muskulatur ändå
Citera
2013-06-04, 00:03
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Alltså när jag ökar matintaget. Ligger väldigt lågt nu med kcal under en period.
Nej. Muskler byggs upp när belastningen kräver det. Ingen belastning (styrketräning eller ett fysiskt jobb) - inget muskelbygge.

Muskler är onödigt energikrävande även i vila, så om kroppen inte ser något behov av dem, så försvinner de så sakteliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in