Citat:
Ursprungligen postat av
677a
Jag är en tjej som inte tränar någonting. Jag bantar däremot hårt vilket resulterar i muskelförlust. Min fråga är: när jag ökar mitt matintag, kommer jag att få tillbaka samma mängd muskler som jag hade innan bantningen? Alltså utan träning.
Njaa alltså... muskler bildas i en process där det erfordras muskelansträngning å sin sida i den nedbrytande katabola fasen för att bryta ned muskelfibrer och för att uppbyggnad ska kunna ta vid i den anabola fasen. I denna senare fas så krävs tillförsel av rätt näring, proteiner, mineraler m.m.
Man kan säga såhär: om du har bantat och är svag och ligger ned under i stort sett hela perioden då du börjar tillföra mer näring igen så kommer inte musklerna tillbaka. Risken är snarare att du drabbas av atrofi, muskelförtvining. MEN... om du samtidigt som du tillför med näring igen använder musklerna och anstränger dem gradvis mer och mer, så kommer de också att växa och orka mer igen. Muskler växer av ansträngningen, förutsatt att rätt näring tillförs.
Märk väl också att vid bantning så är det inte allt fettet i första hand som försvinner först. Kroppen är så vist ordnad att den tar av det minst viktiga först. En viss mängd fett är kommer att finnas kvar även när nästan alla muskler försvunnit. Inte minst fettet vid nervtrådar.