2013-06-03, 10:24
Medlem
SirHizzs avatar
jag har hyrt en hyrbil.

fick stenskott på främre fönsterutan.

står inget i avtalet om man blir betalningsansvarig för stenskott. stenskott är ju ingenting man kan påverka, om man kör förbi en stor lastbil eller liknande. dvs sättet jag framför bilen påverkar ju inte om jag får stenskott eller inte på bilen.

kör jag tex om en lastbil på motorvägen i 110, så kan bilen få stenskott då.

nån som har koll
Citera
2013-06-03, 10:28
Medlem
Forbliranonyms avatar
Är det jätte märkbart? Vem har sagt att man måste säga nått? Vilken Filma har du hyrt ifrån?

Men självrisken på dessa bilar är i regel svin dyr.
Citera
2013-06-03, 10:30
Medlem
Du är ansvarig för allt som händer bilen under tiden du hyr den! Dock är stenskott relativt billigt att fixa så du kan vara lugn!
Citera
2013-06-03, 10:32
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Är det jätte märkbart? Vem har sagt att man måste säga nått? Vilken Filma har du hyrt ifrån?

Men självrisken på dessa bilar är i regel svin dyr.

hertz. ja det är självrisk på 5000, men en firma som fixar stenskott kanske tar max 1000 spänn.
Citera
2013-06-03, 10:33
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xoeh
Du är ansvarig för allt som händer bilen under tiden du hyr den! Dock är stenskott relativt billigt att fixa så du kan vara lugn!

ja, firma som fixar stenskott kanske tar en 1000 lapp nånting, har ingen bra koll.

men sen har jag kollat runt på nätet, en del uthyrningsfirmor tar inte betalt för stenskott
Senast redigerad av SirHizz 2013-06-03 kl. 10:35.
Citera
2013-06-03, 10:38
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
hertz. ja det är självrisk på 5000, men en firma som fixar stenskott kanske tar max 1000 spänn.

Men kan du inte ta kort på skadan? För är den liten kan du ju lika gärna göra lagningen själ, på närmaste bilverkstad och sedan slippa bli ruinerad. Kostar max 500 för en reparation.
Citera
2013-06-03, 10:42
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Men kan du inte ta kort på skadan? För är den liten kan du ju lika gärna göra lagningen själ, på närmaste bilverkstad och sedan slippa bli ruinerad. Kostar max 500 för en reparation.

när jag hämta ut bilen, så sa snubben till mig, det är ett stenskott på¨bilen så du vet, när jag hämta ut bilen. nu är det 2 st stenskott . jo sant, ska kolla upp va det kostar,
Citera
2013-06-03, 11:20
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
när jag hämta ut bilen, så sa snubben till mig, det är ett stenskott på¨bilen så du vet, när jag hämta ut bilen. nu är det 2 st stenskott . jo sant, ska kolla upp va det kostar,

Ja gör så betydligt billigare, och lagar dom det bra så syns det knappt
Citera
2013-06-03, 12:17
Medlem
Det är jävligt olika vad man tar betalt. Det står alltid på avtalet någonstans.
Men det är sällan över 1500kr.
Man ska dock inte lämna in bilen till glasmästare själv då det finns risk att hela rutan spricker och då åker du garanterat på hela självrisken.
Säg inget så kanske dom inte märker det.
Kan också neka neka neka. Dom får inte debitera dig utan ditt godkännande och det är en jävla massa jobb innan man kan skicka en faktura på lagningen till dig så då kanske dom skiter i det.
Men är du strulig och dom ändå lägger ner tid på att få pengar av dig så kan du glömma att du får ett sjysst pris.
Men som sagt, bästa tipset är att skita i att säga något.
Citera
2013-06-03, 12:19
Medlem
Sigstens avatar
Neka för fan. De påpekade ju att där fanns stenskott när du hämtade ut den. Stå på dig för fan så kommer de säkert lägga ner det. Fanns ju som sagt redan ett så de orkar säkert inte käfta för en sådan skitsak.
Citera
2013-06-03, 13:28
Medlem
don.megamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apepojken
Det är jävligt olika vad man tar betalt. Det står alltid på avtalet någonstans.
Men det är sällan över 1500kr.
Man ska dock inte lämna in bilen till glasmästare själv då det finns risk att hela rutan spricker och då åker du garanterat på hela självrisken.
Säg inget så kanske dom inte märker det.
Kan också neka neka neka. Dom får inte debitera dig utan ditt godkännande och det är en jävla massa jobb innan man kan skicka en faktura på lagningen till dig så då kanske dom skiter i det.
Men är du strulig och dom ändå lägger ner tid på att få pengar av dig så kan du glömma att du får ett sjysst pris.
Men som sagt, bästa tipset är att skita i att säga något.

Som oftasr är problemet när man hyr en bil, så går man igenom bilens skador tillsammans med uthyraren och undertecknar att man är medveten om vilka skador som finns. Exempelvis (Bakdel repig, främre del lykta sönder etc). Skulle något -nytt- dyka upp så är det personen som hyr som måste stå för skadorna .
Citera
2013-06-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.megaman
Som oftasr är problemet när man hyr en bil, så går man igenom bilens skador tillsammans med uthyraren och undertecknar att man är medveten om vilka skador som finns. Exempelvis (Bakdel repig, främre del lykta sönder etc). Skulle något -nytt- dyka upp så är det personen som hyr som måste stå för skadorna .

Ja så är det ju. Men fortfarande får man inte debitera en kund som nekar till skadan. Känner inte till teknikaliteterna där, men det handlar om tillstånd från bank att efterdebitera kunder etc etc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in