Citat:
Ursprungligen postat av
kitschlemur
Inte bara förmodligen. Väldigt bra att han väjde.
Dock kan man ju ställa sig frågan varför lastbilschaffisen upptäckte bussen så pass sent.
Aftonhoran utmålar chauffören som hjälte, men baserat på vad som skrivs i tidningen så kan man ju snarare tro att han gjort ett allvarligt misstag som han lyckades styra upp i sista sekunden, bokstavligen.
Håller med, visst gjorde han ett bra val, men samtidigt så hade något annat varit otänkbart. Hade han inte väjt, kört in i bussen och tagit livet från en enda person hade något annat än vållande till annans död varit otänkbart i mina ögon. Så att gå från det till "hjälte" är lite väl starkt.
Kör jag vårdslöst i stan, missar en gående på ett övergångsställe men i sista stunden lyckas väja och kör in i nåt hus längs vägen skulle jag knappast förvänta mig bli kallad hjälte, snarare idiot, galning, vårdslösa jävel osv.
Jag kan inte riktigt se hur något i situationen skulle var förmildrande, iom att första bussen hade stannat borde det kvitta hurvida andra bussen precis kört om lastbilen eller dylikt, han borde haft uppsikt på den första bussen redan vid de läget. Och andra bussen verkar ju ha kommit ner ganska bra i fart innan den körde in i framförvarande, lastbilen verkade däremot hålla bra med fart.