2013-06-03, 19:05
Medlem
clappers avatar
Det är ju helt obegripligt hur denna olycka kunnat inträffa med tanke på hur vägen är utformad, samt rådande väderförhållanden på platsen som enligt polisen var goda.

Kanske har någon förare skickat sms eller släppt fokusen från trafiken och därmed orsakat olyckan.
Hoppas det kommer mer info kring händelseförloppet och vad som utlöste detta.

Vi kör där väldigt ofta och vägen känns mycket säker, och tyvärr även tråkig som de flesta motorvägarna i Sverige.
Citera
2013-06-03, 19:09
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clapper
Vi kör där väldigt ofta och vägen känns mycket säker, och tyvärr även tråkig som de flesta motorvägarna i Sverige.

Huvudet på spiken! Jag kör också ofta där o risken är att man tror sig ha full koll över trafiksituationen, men hastigheten är hög o det gäller att vara på tå.
Citera
2013-06-03, 20:30
Medlem
Lastbilen ser ut som den kan komma från "Bulk Johansson", någon som vet om så är fallet?

Bild:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16894389.ab
Citera
2013-06-03, 21:13
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenerdiod2
Enligt uppgift från Ab har tankbilen plöjt ut skogen för att undvika kontakt med bussarna som smällt tidigare.
Förmodligen ett bra beslut av föraren till tankbilen att dra till skogs.

Inte bara förmodligen. Väldigt bra att han väjde.
Dock kan man ju ställa sig frågan varför lastbilschaffisen upptäckte bussen så pass sent.
Aftonhoran utmålar chauffören som hjälte, men baserat på vad som skrivs i tidningen så kan man ju snarare tro att han gjort ett allvarligt misstag som han lyckades styra upp i sista sekunden, bokstavligen.
Citera
2013-06-03, 21:48
Medlem
[quote=Crimson Sky|43754077]Lastbilen ser ut som den kan komma från "Bulk Johansson", någon som vet om så är fallet?

Jo så är det
Citera
2013-06-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Dock kan man ju ställa sig frågan varför lastbilschaffisen upptäckte bussen så pass sent.
Aftonhoran utmålar chauffören som hjälte, men baserat på vad som skrivs i tidningen så kan man ju snarare tro att han gjort ett allvarligt misstag som han lyckades styra upp i sista sekunden, bokstavligen.
Håller med, visst gjorde han ett bra val, men samtidigt så hade något annat varit otänkbart. Hade han inte väjt, kört in i bussen och tagit livet från en enda person hade något annat än vållande till annans död varit otänkbart i mina ögon. Så att gå från det till "hjälte" är lite väl starkt.

Kör jag vårdslöst i stan, missar en gående på ett övergångsställe men i sista stunden lyckas väja och kör in i nåt hus längs vägen skulle jag knappast förvänta mig bli kallad hjälte, snarare idiot, galning, vårdslösa jävel osv.

Jag kan inte riktigt se hur något i situationen skulle var förmildrande, iom att första bussen hade stannat borde det kvitta hurvida andra bussen precis kört om lastbilen eller dylikt, han borde haft uppsikt på den första bussen redan vid de läget. Och andra bussen verkar ju ha kommit ner ganska bra i fart innan den körde in i framförvarande, lastbilen verkade däremot hålla bra med fart.
Citera
2013-06-04, 08:28
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Håller med, visst gjorde han ett bra val, men samtidigt så hade något annat varit otänkbart. Hade han inte väjt, kört in i bussen och tagit livet från en enda person hade något annat än vållande till annans död varit otänkbart i mina ögon. Så att gå från det till "hjälte" är lite väl starkt.

Kör jag vårdslöst i stan, missar en gående på ett övergångsställe men i sista stunden lyckas väja och kör in i nåt hus längs vägen skulle jag knappast förvänta mig bli kallad hjälte, snarare idiot, galning, vårdslösa jävel osv.

Jag kan inte riktigt se hur något i situationen skulle var förmildrande, iom att första bussen hade stannat borde det kvitta hurvida andra bussen precis kört om lastbilen eller dylikt, han borde haft uppsikt på den första bussen redan vid de läget. Och andra bussen verkar ju ha kommit ner ganska bra i fart innan den körde in i framförvarande, lastbilen verkade däremot hålla bra med fart.

Ja, lite så jag tänkte faktiskt. Men Aftonhoran är ju alltid aftonhoran. Hjältar som offrar sig för barn säljer ju alltid lösnummer.
Citera
2013-06-04, 13:09
Medlem
Antar att en tankbil kan ha lite längre stoppsträcka än en skolbuss...
Citera
2013-06-04, 15:41
Medlem
opdevloerhoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clapper

Kanske har någon förare skickat sms eller släppt fokusen från trafiken och därmed orsakat olyckan.
Hoppas det kommer mer info kring händelseförloppet och vad som utlöste detta.
Bra gissat. Kommer så här i efterhand inte ihåg det exakta händelseförloppet men tappade iaf fokus på vägen någon sekund för länge, har för mig att jag blev bländad och samtidigt så ringde en mobil eller så var det något med stereon som jag koncentrerade mig på istället.

När jag tittade upp på vägen igen hade jag 3-5 meter kvar till bilen framför, bromsade och styrde undan men lyckades låsa hjulen så min bil gick rakt in i framförvarande bil och skickade över den till motsatt körbana och jag åkte ner i diket på högersidan och fick stopp mot viltstängslet.

Vi båda förare klarade oss bra men gick med på att följa med till sjukhuset för kontroll.

Jag orsakade alltså morgonens första olycka, ca 5 minuter innan bussarna kolliderade.
Citera
2013-06-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuch

Nja tankbilen var tom.

Aftonbladet skriver också idag om "hjälte chauffören": "Trots att han höll en hastighet på nästan 90 kilometer i timmen".
Högsta tillåtna hastighet för fordonet är 80 Km/h.

Dessutom var det väl ren självbevarelsedrift som fick honom att väja, hade han kört rakt in i bussen bakifrån hade han troligtvis blivit mycket svårare skadad eller avlidit.

Så hjälte, tycker jag inte heller man kan kalla honom.

Men självklart gjorde han det bästa av situationen, även om han själv delvis var upphov till den.
Citera
2013-06-04, 18:02
Medlem
LHMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuch
Absolut! Och därför ska han hålla längre avstånd. Läste för någon vecka sedan om chaufförer som sitter och kollar på film, SMSar, läser tidningen eller böcker när man kör. Man blir ju mörkrädd.
Citera
2013-06-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Min tanke också! Man undrar ju om chauffören tror att han skulle fått mindre skador själv om han kört in i bussen med tanke på citatet:
Citat:
Jag tar hellre skadorna själv än lever med vetskapen om att jag har kört ihjäl tio barn, säger han.
Nä, jag tycker nog att om en buss bara tornar upp sig framför förarhytten har man nog inte haft uppmärksamheten på topp, tyvärr!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in