2013-06-03, 00:45
Bannlyst
Tänkte fråga hur uppdelning/privatisering av naturresurser fungerar.Hur man hävdar rätten till det och enligt vilka kriterier?

Är det någon skillnad mellan liberalens och anarkokapitalistens syn på saken?
Citera
2013-06-03, 15:31
Medlem
Jrgens avatar
Först till kvarn får först mala.
Citera
2013-06-03, 20:38
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Homestead_principle_(ethics)

Kort: när du blandar ditt arbete med en oägd resurs blir den din.
Citera
2013-06-04, 12:23
Medlem
FloydPs avatar
I ett "naturligt tillstånd" äger ingen naturresurser. Man kan börja äga något först när man har "blandat sitt arbete" med det. Jag äger veden för att jag har huggit ner trädet. Jag äger min åker för att jag har, bokstavligt talat, "blandat mitt arbete med jorden" etc.

Så här skrev John Locke: Though the earth and all inferior creatures be common to all men, yet every man has a "property" in his own "person." This nobody has any right to but himself. The "labour" of his body and the "work" of his hands, we may say, are properly his. Whatsoever, then, he removes out of the state that Nature hath provided and left it in, he hath mixed his labour with it, and joined to it something that is his own, and thereby makes it his property.

Finns lite mer att läsa här.

Jag vill nog inte påstå att det finns någon skillnad mellan liberaler och ankor i detta fall, även om det faktiskt finns olika teorier.
Citera
2013-06-04, 18:19
Medlem
discardeds avatar
Ett problem med homsteading dock är att det uppmuntrar såkallad rentseeking. Man lägger ner resurser på att utnyttja en bit mark innan det egentligen är lönsamt att göra så. Ser dock ingen väg runt det riktigt. Bara ett konstaterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in