• 1
  • 2
2013-06-03, 20:42
Medlem
StonedSeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Cresent sachs. 60 talare som jag hade ett tag, den gick på ALLT.. Även Yamaha DT och MT5a,
Som sagt är jag en snubbe på 18 höstar och känner inte för att åka runt på en vetaranare, något mer modernt skulle funka bättre. Angående DT;n och Mt5:an så är jag lite tveksam. För det första letar jag efter en scooter. Mycket smidigare då jag kan ha med mig en extra hjälm, ev. förvara lås och sådant i luckan och den drar mindre uppmärksamhet när det gäller ljud och look om man ska trimma den. Men, finns det några bra sidor med crossmoped egentligen? Allt verkar ju sämre än en scooter, bara att en cross är snyggare..?

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Moppe. Födelsedag. Över 18..

Jaja, inte vara killjoy nu. Puch Alabama, Kreidler Florett, Zündapp KS50 med den gjutna bakstänkan! För visst är det en fin veteranmoppe TS vill ha? För att minnas de mopparna man drömde om som tonåring..
En ung kille på en veteran.. :/ Ser bara lite weird ut, lite modernare letar jag efter!
Citera
2013-06-03, 20:46
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSean
Som sagt är jag en snubbe på 18 höstar och känner inte för att åka runt på en vetaranare, något mer modernt skulle funka bättre. Angående DT;n och Mt5:an så är jag lite tveksam. För det första letar jag efter en scooter. Mycket smidigare då jag kan ha med mig en extra hjälm, ev. förvara lås och sådant i luckan och den drar mindre uppmärksamhet när det gäller ljud och look om man ska trimma den. Men, finns det några bra sidor med crossmoped egentligen? Allt verkar ju sämre än en scooter, bara att en cross är snyggare..?

En ung kille på en veteran.. :/ Ser bara lite weird ut, lite modernare letar jag efter!

Ska jag vara ärlig så har vi redan haft denna ''chatt'' om vilken scooter du ska ha, Aerox eller SP 1-2 eller nått sånt. Iallafall! En cross moppe är ju nått du har på landet ungefär, du drar ut och kör i skogen etc etc. Sen ska jag säga dig att jag hade en norsjö shopper ( Cp-groda) och fixade den, körde lite med den för att fastställa att allt var bra. Och det kom verkligen massvis med äldre folk både gubbar o kärringar och pratade om den osv osv, jag fick soppa torsk med den, kom en kille gladeligen med en dunk bensin och hällde i. Hade jag haft min scooter eller dylikt hade dessa folk aldrig kommit med en dunk bensin eller pratat om hur fin den är.

Här är en bild på den. https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...59941767_n.jpg Ägaren till den höll på med klister och annat på den, inte jag! Jag fixade enbart med kopplingen och andra vajrar, ställde däcken rätt och även lite smått.
Senast redigerad av volvoforlife1337 2013-06-03 kl. 20:49.
Citera
2013-06-03, 21:45
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Men, finns det några bra sidor med crossmoped egentligen? Allt verkar ju sämre än en scooter, bara att en cross är snyggare..?

Dom är snygga, dom har växlar, och man är oftast straight när man kör cross-moped.
Citera
2013-06-03, 22:07
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Dom är snygga, dom har växlar, och man är oftast straight när man kör cross-moped.

Fast.. Till skillnad kan du ställa upp moppen på central stödet och lägga tjejen din på sadeln, och dra på jävlar, eller helt enkelt bara låta henne sitta på dina knän och göra något snuskigt? Men men. Det beror ju helt på, i stan är ju en scooter mycket bättre med korsningar osv trafikljus etc etc.
Citera
2013-06-03, 22:53
Medlem
StonedSeans avatar
Citat:
Fast.. Till skillnad kan du ställa upp moppen på central stödet och lägga tjejen din på sadeln, och dra på jävlar, eller helt enkelt bara låta henne sitta på dina knän och göra något snuskigt? Men men. Det beror ju helt på, i stan är ju en scooter mycket bättre med korsningar osv trafikljus etc etc.
Indeed. Om man nu tänker på scootrar, vilken scooter är eran favorit.. varför/varför inte?

Funderar just nu för en Aerox faktiskt
Citera
2013-06-04, 00:25
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Indeed. Om man nu tänker på scootrar, vilken scooter är eran favorit.. varför/varför inte?

Jag skulle säga klart sp1 / 2.
Citera
2013-06-04, 05:52
Medlem
LightClouds avatar
Citat:

Jag hade en Aerox när jag höll på med mopeder för några år sedan. Hade man dem original höll de väldigt bra och gick att köra förhållandevis snålt. Däremot när man trimmade dem (jag byggde en upper midrace/hyper.

Sammanlagt plöjde jag ned runt 6000-8000 kronor per gång jag byggde om motorn. Likt förbannat rasade den gång på gång och då var jag ändå noga med inställningarna på både förgasare, olja och tändning. Men jag kanske bara hade otur. Mopeden gick ganska bra när den väl fungerade som den skulle. Strax under 100 km/h på laser med original slutväxel. Det var ganska coolt faktiskt!

Men ja, Aerox är bra mopeder om man låter dem vara förhållandevis original. Eventuellt plocka variatorringen och avstryper avgassystemet, sedan då ställer in förgasaren så får du en helt okej pigg moped som håller väl!
Citera
2013-06-04, 16:25
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Fast.. Till skillnad kan du ställa upp moppen på central stödet och lägga tjejen din på sadeln, och dra på jävlar, eller helt enkelt bara låta henne sitta på dina knän och göra något snuskigt? Men men. Det beror ju helt på

Tjej ... moped? Då tar jag bilen

Citat:
i stan är ju en scooter mycket bättre med korsningar osv trafikljus etc etc.

För mig så blir det bara tråkigare, speciellt om man inte får hålla på och växla själv
Citera
2013-06-10, 03:52
Bannlyst
Varför inte prova en rieju rs 50 sport..? Mopeden håller en otrolig bra kvalitet och är en av de mer kända märken också. Kanske lite för dyr, men hellre denna exotiska pärlan framför yamaha och trots allt är det itne en onödigt ''investering'' heller eftersom dessa mopeder har en bra andrahansvärde.
Bild på rieju rs 50 sport

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...13%3B586%3B455
Citera
2013-06-10, 19:49
Medlem
StonedSeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsfilibaba
Varför inte prova en rieju rs 50 sport..? Mopeden håller en otrolig bra kvalitet och är en av de mer kända märken också. Kanske lite för dyr, men hellre denna exotiska pärlan framför yamaha och trots allt är det itne en onödigt ''investering'' heller eftersom dessa mopeder har en bra andrahansvärde.
Bild på rieju rs 50 sport

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...13%3B586%3B455
Hittar ju inga på blocket, så det måste väl vara nya du pratar om..?
Hur mycket går de för, Rieju är ju framförallt ett bra märke iaf, de ser ju också bra ut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in