2013-06-02, 15:50
Medlem
Husbyparkerings avatar
Jag har ett extremt stort problem. Jag bor på en mindre ort i Sverige, och jag flyttade från den orten när jag började på universitetet. Det är fortfarande 1 timmes resväg från min ursprungliga ort där jag egentligen bor, så att jag kan hälsa på mina föräldrar då och då. Nu är det så att jag inte trivs på mitt universitet, och varför behöver jag inte gå in på då jag inte tycker att det är relevant att diskutera här.

I alla fall så har jag funderat på att byta till ett universitet i Stockholm, och jag har pratat med mina föräldrar om det men de verkar inte tycka att detta är en sådan bra idé. De tycker nämligen att universitet jag går på är idealiskt och det bästa alternativet jag har. Jag har försökt att förklara min situation och hur jag känner men de förstår inte. Mina föräldrar tror inte att jag kommer att hälsa på dem när jag bor i Stockholm och så vidare. Jag vet att jag är vuxen och kan bestämma över mig själv men det tar emot att ta beslut som de inte håller med om. Jag mår väldigt dåligt på grund av det. Är extremt konflikträdd också, även om vi inte riktigt har en konflikt så viker jag mig ofta för vad folk tycker (folk jag vet har bra åsikter då, såsom mina föräldrar). Deras åsikter kan få mig att tro att mina egna idéer är dumma och jag tvekar då vad jag ska göra.

Det känns som att vad jag än väljer så blir det dåligt. Vill gå på en skola jag trivs i samtidigt som mina föräldrar inte tycker att jag är dum i huvudet, och jag mår så jävla dåligt av det här för att det verkar som att det inte finns någon utväg. Extremt löjlig grej att panika över men det är bara så.

Så har ni några tips för hur jag kan göra? Mår inte bra och detta tar upp min tankeverksamhet varje dag, kan oftast heller inte sova så bra om nätterna.

Hjälp!
Citera
2013-06-02, 16:14
Medlem
tjackkurts avatar
Tänk på vad som är bäst för DIG. och håll dig till vad DU tror på. Du ska självklart byta om du mår dåligt och inte trivs där, finns ingen anledning att inte byta, såvida du inte känner att du kan hålla ut?

För att byta universitet kräver väl en hel del jobb men om du tror det får dig att må bra ska du självklart göra det!
Citera
2013-06-02, 16:52
Medlem
Husbyparkerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackkurt
Tänk på vad som är bäst för DIG. och håll dig till vad DU tror på. Du ska självklart byta om du mår dåligt och inte trivs där, finns ingen anledning att inte byta, såvida du inte känner att du kan hålla ut?

För att byta universitet kräver väl en hel del jobb men om du tror det får dig att må bra ska du självklart göra det!

Tack! Ja det som är bäst för mig är nog vad jag försöker reda ut. Jag mår väldigt dåligt av att mina föräldrar inte tycker att jag ska gå på universitetet jag vill gå på, och det är heller inte bra för mig :/
Citera
2013-06-02, 18:18
Medlem
tjackkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbyparkering
Tack! Ja det som är bäst för mig är nog vad jag försöker reda ut. Jag mår väldigt dåligt av att mina föräldrar inte tycker att jag ska gå på universitetet jag vill gå på, och det är heller inte bra för mig :/

Självklart inte kul att inte få medhåll från sina föräldrar, det förstår jag. Har du försökt förklara hur du mår för dem? alltså verkligen lättat på hjärtat och beskrivit känslorna och hela faderullan?

Men den enda som vet hur du mår egentligen, det är du själv. Det är dig du ska lyssna på i den här frågan, tycker jag, oavsett vad dina föräldrar tycker. För det handlar om din framtid och ditt välmående.
Jag tycker det är dåligt av dem att vara så själviska att anledningen tiill att dom tycker att du inte ska flytta är att du kommer besöka dem mindre. Men som du säger,, du är vuxen, då får dem helt enkelt finna sig i att du vill byta skola och i bästa fall försöka stötta dig i ditt beslut.

Sen är det så i livet att man inte alltid får medhåll från alla eftersom Alla har olika åsikter om saker och ting. Tror du behöver bättra på ditt självförtroende.
Citera
2013-06-02, 21:22
Medlem
lite klyschigt kanske, men för- och nackdelslista!
Citera
2013-06-02, 22:59
Medlem
Husbyparkerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
lite klyschigt kanske, men för- och nackdelslista!

Ja det skulle kunna funka!
Citera
2013-06-04, 12:55
Medlem
Husbyparkerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackkurt
Självklart inte kul att inte få medhåll från sina föräldrar, det förstår jag. Har du försökt förklara hur du mår för dem? alltså verkligen lättat på hjärtat och beskrivit känslorna och hela faderullan?

Men den enda som vet hur du mår egentligen, det är du själv. Det är dig du ska lyssna på i den här frågan, tycker jag, oavsett vad dina föräldrar tycker. För det handlar om din framtid och ditt välmående.
Jag tycker det är dåligt av dem att vara så själviska att anledningen tiill att dom tycker att du inte ska flytta är att du kommer besöka dem mindre. Men som du säger,, du är vuxen, då får dem helt enkelt finna sig i att du vill byta skola och i bästa fall försöka stötta dig i ditt beslut.

Sen är det så i livet att man inte alltid får medhåll från alla eftersom Alla har olika åsikter om saker och ting. Tror du behöver bättra på ditt självförtroende.

Ja, det där med självförtroendet har du nog rätt i. Jag är även konflikträdd, gör att det är svårare att göra något när man inte får medhåll från någon. Tack för svar iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in