OK, vi kan alltså vara överens om att köp/sälj är svårt att förstå. Därför vill jag i linje med trådens topic framföra följande förslag som jag tror är en bra lösning för alla parter. Kan man inte brotta ned tigern ska man istället smeka den medhårs.
Släpp annonserna fria i ett eget forumavsnitt. Det skulle dra folk, det kommersiella värdet skulle öka för FB och man skulle bli unik i sin genre. ALLA som drar igång en annonssajt hoppas och jobbar för många besökare. Ett skäl är att sälja annonsplatser eller "unika" medlemsförmåner, ett annat att öka värdet i varumärket.
Visst är flashback ett diskussionsforum, men en underavdelning/forum med annonser skulle faktiskt bara vara till största gagn för alla parter. Man måste våga testa och skulle det spåra ut kan man alltid ta bort det. Ni som säger nej, tänk på att manvar övertygad om att man fick svag ryggrad av för mycket onani, vad jag menar är att ni är rädda för något odefinierbart och det är ok, man brukar vara det inför förändringar.
Det ena utesluter inte det andra faktiskt, och tänker man i ett större perspektiv så skulle en annonsavdelning faktiskt gynna alla. FB har sin USP med en unik "undergroundpublik" som ganska lätt skulle locka annnonsörer, dessa annonsörer skulle i sin tur upptäcka diskussionsforumet. Ett annonsforum skulle kunna göra FB ekonomiskt oberoende på så vis att man tar betalt via telefon enligt exempelvis Blockets modell.
Nu säger någon kanske att Popmart redan finns, men dessvärre är det varumärket ganska dött. Skulle FB starta en annonsavdelning på internet så gör man det i medvind av 70.000 som redan är medlemmar. Det lilla försök som gjorts nu med länkar till Popmart räcker inte, det måste ske under FB´s flagg och göras rumsrent.
Jaha, och varför annonsera här? Det stora besöksantalet och den unika publiken! Det ena utesluter som sagt var inte det andra. Blocket med liknande antal besökare som FB tjänar miljoner för att de just har
många besökare. Aftonbladet köpte Blocket för ett sjukt antal miljoner. Forumet som diskussionsplats behöver inte alls äventyras för att man har ett annonsforum, tvärtom. Här finns bara fördelar
Öppna upp ögonen, tänk i ett vidare perspektiv. Att annonserna skulle sprida sig som en löpeld över övriga forumet? Knappast om det finns ett specifikt annonsforum. däremot får ni mods ett ännu mer sylvasst instrument att döda köp/sälj-annonser ute på forumet. Behöver inte ens pollas och bråkas om. Bra va
Ett annonsforum skulle onekligen generera deg till FB. Det i sin tur skulle innebära att man kunde hålla fast vid sin stånpunkt om det öppna ordet ännu hårdare. En stämning på xxxx kr för en piratkortsdiskussion vore peanuts. Har man deg kan man göra sig hörd! Initialt tycker jag annonserna ska vara gratis, sedan inför man en betalmodell enligt blocket med telefon.
Glad midsommar på er!