2005-06-13, 01:19
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Mjae - jag tycker väl att det finns en viss skillnad på att uppmana till att man skänker till NÅGON ANNAN - än att man vill ge bort till eller ta emot.

I båda joannaws exempel så var det inte mottagaren som skapade tråden.

Visst, gränsen må tyckas vara luddig, men det är en i mina ögon principiellt stor skillnad.

Så i princip kan jag be en god kamrat regga en användare för att skapa en insamlingstråd till mig - alternativt göra det själv bakom proxy - för att sen jag, Deon Lime, kunna håva in de eventuella gåvorna?
Citera
2005-06-13, 12:37
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
tror ni att en direktban på rena köp/säljes skulle verka avskräckande nog och minska antalet sådana inlägg från våra medlemmar?
Eftersom moderatorerna inte ens själva kan tolka regeln mer än godtyckligt så vore väl en direktban en synnerligen korkad idé.
Citera
2005-06-23, 22:58
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Eftersom moderatorerna inte ens själva kan tolka regeln mer än godtyckligt så vore väl en direktban en synnerligen korkad idé.
Det var fan vad tyst det blev i den här tråden? Innebär det att jag har rätt i att alla köp/säljvarningar tolkas godtyckligt beroende på att ingen jävelhar en susning om vad som gäller Kul att just du LT startade tråden, visste inte att du stigit i graderna såpass att du kan gåut och diktera villkor offentligt. Grattis
Citera
2005-06-24, 10:31
Medlem
jobes avatar
OK, vi kan alltså vara överens om att köp/sälj är svårt att förstå. Därför vill jag i linje med trådens topic framföra följande förslag som jag tror är en bra lösning för alla parter. Kan man inte brotta ned tigern ska man istället smeka den medhårs.

Släpp annonserna fria i ett eget forumavsnitt. Det skulle dra folk, det kommersiella värdet skulle öka för FB och man skulle bli unik i sin genre. ALLA som drar igång en annonssajt hoppas och jobbar för många besökare. Ett skäl är att sälja annonsplatser eller "unika" medlemsförmåner, ett annat att öka värdet i varumärket.

Visst är flashback ett diskussionsforum, men en underavdelning/forum med annonser skulle faktiskt bara vara till största gagn för alla parter. Man måste våga testa och skulle det spåra ut kan man alltid ta bort det. Ni som säger nej, tänk på att manvar övertygad om att man fick svag ryggrad av för mycket onani, vad jag menar är att ni är rädda för något odefinierbart och det är ok, man brukar vara det inför förändringar.

Det ena utesluter inte det andra faktiskt, och tänker man i ett större perspektiv så skulle en annonsavdelning faktiskt gynna alla. FB har sin USP med en unik "undergroundpublik" som ganska lätt skulle locka annnonsörer, dessa annonsörer skulle i sin tur upptäcka diskussionsforumet. Ett annonsforum skulle kunna göra FB ekonomiskt oberoende på så vis att man tar betalt via telefon enligt exempelvis Blockets modell.

Nu säger någon kanske att Popmart redan finns, men dessvärre är det varumärket ganska dött. Skulle FB starta en annonsavdelning på internet så gör man det i medvind av 70.000 som redan är medlemmar. Det lilla försök som gjorts nu med länkar till Popmart räcker inte, det måste ske under FB´s flagg och göras rumsrent.

Jaha, och varför annonsera här? Det stora besöksantalet och den unika publiken! Det ena utesluter som sagt var inte det andra. Blocket med liknande antal besökare som FB tjänar miljoner för att de just har många besökare. Aftonbladet köpte Blocket för ett sjukt antal miljoner. Forumet som diskussionsplats behöver inte alls äventyras för att man har ett annonsforum, tvärtom. Här finns bara fördelar

Öppna upp ögonen, tänk i ett vidare perspektiv. Att annonserna skulle sprida sig som en löpeld över övriga forumet? Knappast om det finns ett specifikt annonsforum. däremot får ni mods ett ännu mer sylvasst instrument att döda köp/sälj-annonser ute på forumet. Behöver inte ens pollas och bråkas om. Bra va

Ett annonsforum skulle onekligen generera deg till FB. Det i sin tur skulle innebära att man kunde hålla fast vid sin stånpunkt om det öppna ordet ännu hårdare. En stämning på xxxx kr för en piratkortsdiskussion vore peanuts. Har man deg kan man göra sig hörd! Initialt tycker jag annonserna ska vara gratis, sedan inför man en betalmodell enligt blocket med telefon.

Glad midsommar på er!
Citera
2005-09-30, 14:34
Bannlyst
Jobes inlägg är mycket bra. Hur många använder Popmart idag, när både Tradera och andra stora (och bra mycket mer avancerade och snyggare) sidor finns? Inte så många, är min gissning. Flashback å andra sidan har tiotusentals medlemmar och många tusen personer besöker forumet varje dag. Att starta ett köp, sälj, bytes och skänkesforum skulle dels minska antalet minst sagt tveksamma varningar för köp/sälj (där narkotikaannonser inte ger ens en tillsägelse, men ett erbjudande om att gratis trycka en t-shirt ger varning; där det är okej att söka musiker till ett band med inte att söka skribenter till en tidning) men också dra fler människor till Flashback.

Se till att ha många moderatorer i forumet och inför automatisk ban på alla som försöker sälja något som är otillåtet (droger, medicin, alkohol, vapen etc.) så kan jag inte se att det skulle ställa till några problem.

Jag läste om Einar-insamlingen, och jag kan inte heller förstå hur den kan vara okej. Det pratas om att det inte var Einar själv som startade den tråden, och att det därför skulle vara okej - skulle man alltså kunna skriva hur många skänkes-inlägg som helst, så länge man har en bulvan som sköter själva kontakten? Nej, det håller inte. Det jag efterlyser är alltså:

1. Konsekvens! Förklara varför det är okej att annonsera efter folk till ett band, men inte till en tidning, till exempel.

2. Ett nytt forum för köp, sälj, skänkes och bytes.
Citera
2005-10-01, 14:48
Medlem
Jobes tankar är faktiskt tänkvärda, av flera orsaker...

Även jag kan förstå att köp&säljinlägg skulle förstöra diskussionerna och förmodligen sprida sej hej vilt.

Om detta är den enda orsaken till förbudet mot köp&sälj så tror jag att det är ganska lätt att åtgärda. Som jobe skriver... ett annonsfora i varje forumdel (Data, IT & Internet, Hobby & fritid, Kultur & humaniora osv.).

Naturligtvis ska bara lagliga varor och tjänster få säljas i dessa forum men fördelen är att moddarna kan flytta felplacerade trådar till annonsforat i resp. avdelning (alt. låsa och hänvisa). Färre varningar, färre raderingar och färre regeldiskussioner.

Jag tror också att användarna blir nöjdare då vissa (lagliga) varor och tjänster kanske inte passar på Blocket eller Tradera.

Om förbudet däremot har andra bakomliggande orsaker (t.ex. att de externa annonsintäkterna skulle minska) så kommer det hela i en annan dager. Men det är en hypotetisk tanke... och så illa är det väl inte.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in