2013-06-01, 23:44
Medlem
Hej

Under en period av kanske 1-2 mnader nu har jag haft problem med mitt internet. Nr jag frst kpte min nya iMac fr runt 3 mnader sedan s funkade allt fint, hade full styrka till trdlsa och allt gick bara bra.

P senare tid som sagt, s har jag av ngon konstig anledning brjat tappa internet d och d. Jag har nstan alltid full styrka, den gr vldigt sllan under full, men vldigt ofta(skert 20 gnger idag) s har jag tappat internet. Jag tappar det p ett vldigt konstigt stt, det helt enkelt segnar ner. Sidorna dr inte, utan de laddar bara utan framsteg men jag blir ibland urloggad skype och FB meddelanden skickas inte.

Fr att f tillbaka internet s behver jag bara dra musen ver Wi-Fi ikonen, trycka "Stng av Wi-Fi" och sedan direkt "Sl p Wi-Fi" s ansluter den direkt till mitt trdlsa ntverk och den laddar sidorna direkt. YouTube r absolut vrst. Kan kolla p en film d det helt pltsligt slutar buffra, ingenting hnder, d slr jag av/p wi-fi, refreshar sidan och det r bara att kolla vidare.

Visst r det sknt att veta att det inte dr helt och hllet och att jag kan "teruppliva" det, men det r uppenbarligen ngot stort fel? Jag har ringt Telia och dom kunde inte hitta ngon strning och ingen annan i familjen klagar p internetproblem. Vr TV som r ansluten via internet har aldrig ngra problem, det r bara min brand new iMac...

De enda uppdateringarna jag har att gra just nu via AppStore r orelaterade till internetanslutningen, s dr verkar det inte vara ngra strre problem. Men ngot annat mste stra det?

Hjlp mig ngon, jag blir galen.

EDIT: Jag har redan behvt sl av/p Wi-Fi under tiden jag skrivit denna trd.
Senast redigerad av conf 2013-06-01 kl. 23:46.
Citera
2013-06-02, 00:03
Medlem
Frmodligen det trdlsa som krnglar, inte internet. Bor du ngonstans med mnga grannar s str signalerna ut varandra. Testa byt kanal i routern/accesspunkten.
Citera
2013-06-02, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorVattemelon
Frmodligen det trdlsa som krnglar, inte internet. Bor du ngonstans med mnga grannar s str signalerna ut varandra. Testa byt kanal i routern/accesspunkten.

Jo jag bor ju i ttbebyggt omrde s det lter vettigt. Hur byter jag kanal i routern?(Googlar det s lnge, men om ngon svarar innan jag hittat svaret s r ju det trevligt, har en D-Link)

Tack!

EDIT: Har nu ndrat frn kanal 1 till kanal 11 som ngon p youtube sa var det nda rtta(antingen 1 eller 11). Fr se hur detta gr nu. Tack igen FarbrorVattenmelon

EDIT 2: Samma problem fortfarande... Dags att kanske ta kontakt med Apple och se vad dom har att sga d.
Senast redigerad av conf 2013-06-02 kl. 01:22.
Citera
2013-06-02, 12:48
Medlem
johanponkens avatar
Finns ingen "enda rtta" kanal.
Anledningen till att det finns kanaler r just att fler ska kunna samsas i etern.

Det brukar finnas en instllning "auto" fr kanalval - d kan WiFi-burken sjlv vlja den kanal som r bst (minst anvnd av andra) fr tillfllet.

Om du vill ha specifik hjlp rcker inte "D-link" utan du mste ange modellen ocks.
Citera
2013-06-02, 15:55
Medlem
papaemerituss avatar
ger en iMac (2011) och upplever samma problem.
Citera
2013-06-02, 18:57
Medlem
SirKnasens avatar
Kr ni Mountain Lion s kan ni hlla inne alt och klicka p WiFi-symbolen i listen lngst upp p skrmen och vlja "ppna Wi-Fi-diagnos"
Sen under innehll i vre listen vlja "Wi-Fi-skning" eller trycka p cmd+6
Vlj en kanal som inte r upptagen.
Citera
2013-06-03, 01:33
Medlem
smurfehs avatar
Andra datorer/telefoner som strular ocks, eller r det bara din dator?

Testa http://support.apple.com/kb/HT5289?viewlocale=sv_SE [ Skapa nya platser ] (Ungefr i mitten av artikeln) och drefter: http://support.apple.com/kb/PH7119?viewlocale=sv_SE [ ndra prioritet fr ntverksanslutningar ]

Var ett tag sen jag felskte OS X alls, tminstone ett halvr iaf, s r lite ringrostig

Jag vill dock minnas att du ven kan prova ett andra anvndarkonto och se om samma problem uppstr dr. Skulle problemen kvarst s fr man prova ta bort mapp som hanterar ntverksinstllningar etc.

Mvh,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in