2013-06-02, 17:34
Medlem
tgv23000s avatar
asså, nyproduktion i innerstan är svårt att hitta och den är svindyr, Oscars säljer på Valhallavägen nu, bredvid Musikhögskolan, Svea Fanfar, snittpriser är 102.000kr/m2, men då är det lyxlyor också. Hornsberg på Kungsholmen som man tveksamt kan kalla innerstan finns väl en del nyproduktion till salu för mer modesta priser, 55-60.000kr/m2 men då får du utsikt mot Essingeleden och Lindhagensgatan och balkong mot skuggig innergård, inte mot Ulvsundasjön, den vattenusikten med kvällssol kostar 70-75.000kr/m2.
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-02 kl. 17:37.
Citera
2013-06-02, 18:24
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
asså, nyproduktion i innerstan är svårt att hitta och den är svindyr, Oscars säljer på Valhallavägen nu, bredvid Musikhögskolan, Svea Fanfar, snittpriser är 102.000kr/m2, men då är det lyxlyor också. Hornsberg på Kungsholmen som man tveksamt kan kalla innerstan finns väl en del nyproduktion till salu för mer modesta priser, 55-60.000kr/m2 men då får du utsikt mot Essingeleden och Lindhagensgatan och balkong mot skuggig innergård, inte mot Ulvsundasjön, den vattenusikten med kvällssol kostar 70-75.000kr/m2.

Nä, om man absolut ska ha nytt finns det inte lika mycket att välja på i innerstan, helt klart. Men frågan är väl man absolut måste ha det? Själv skulle jag hellre prioritera läget, men där är man förstås olika. Jag skulle aldrig betala lika mycket för en lägenhet i närförort som inne i stan bara för att den i närförort råkade vara nyproduktion. Jag har själv flyttat till nyproduktion nyligen och visst är det trevligt, det finns väl fördelar och nackdelar med allt, äldre hus har charm och nya hus är mer praktiska. Att det skulle finnas absoluta fördelar med nyproduktion som motiverar hela prisstegringen ser jag inte.
Citera
2013-06-02, 19:09
Medlem
Priserna är så höga eftersom de kan vara det. Tro det eller ej men alla vill faktiskt inte bo i innerstan och tycker uppenbarligen att det är värt det. 156 av de 183 lägenheterna i kajen 4 är redan sålda 9 månader innan inflyttning. Jag känner en som köpt lägenhet där och de säger själva att de kunde fått en 4 på många ställen i innerstan för det priset de betalade men de ville helt enkelt bo i området för att de trivs där. Människor är helt enkelt olika.
Citera
2013-06-02, 19:33
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullebangmamma
Priserna är så höga eftersom de kan vara det. Tro det eller ej men alla vill faktiskt inte bo i innerstan och tycker uppenbarligen att det är värt det. 156 av de 183 lägenheterna i kajen 4 är redan sålda 9 månader innan inflyttning. Jag känner en som köpt lägenhet där och de säger själva att de kunde fått en 4 på många ställen i innerstan för det priset de betalade men de ville helt enkelt bo i området för att de trivs där. Människor är helt enkelt olika.
okej du har en poäng, men nu var det ju helt andra prisnivåer i kajen 4 jämfört med kajen 5. Ett annat exempel, JM släppte etapp 3 i Kvarnviken Blackeberg, 17%!!!! högre priser, 8 månader efter de släppte etapp 1, min poäng är att jag tror JM har tagit i liiiite för mycket på det som säljstartas nu, Men vad vet jag, snittpriser i Sthlm kanske går upp 10% till kommande 12 månaderna, som de gjort de gångna, och isåfall får dom allt sålt.
Citera
2013-06-02, 20:27
Medlem
Codens avatar
Det finns ju tydligen nästan obegränsat med folk som är villiga att betala nästan obegränsat med pengar för att bo i Sthlm, framför allt i innerstan och närförort, och dessa folk fylls på varje dag iom inflyttningen.

Det svider för jag VILL inte betala så mycket för att bo här, det är inte frisvärt för fem öre, men nu är jobb, familj och umgänge lokaliserat i Sthlmsområdet så vad ska man göra.

Kommer nog aldrig flytta närmre stan än vad jag bor nu (Kista) för priserna sticker iväg något ohemult bara man rör sig minsta lilla inåt city. En trea härute går faan för 1,6-1,7 numera och det är rätt saftigt bara det tycker jag.
Citera
2013-06-02, 22:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Det finns ju tydligen nästan obegränsat med folk som är villiga att betala nästan obegränsat med pengar för att bo i Sthlm, framför allt i innerstan och närförort, och dessa folk fylls på varje dag iom inflyttningen.

Det svider för jag VILL inte betala så mycket för att bo här, det är inte frisvärt för fem öre, men nu är jobb, familj och umgänge lokaliserat i Sthlmsområdet så vad ska man göra.

Kommer nog aldrig flytta närmre stan än vad jag bor nu (Kista) för priserna sticker iväg något ohemult bara man rör sig minsta lilla inåt city. En trea härute går faan för 1,6-1,7 numera och det är rätt saftigt bara det tycker jag.
Bara sitta still i båten, marknadsräntorna kommer börja stiga på sikt och då sticker lånekostnaden iväg. De inflyttade har ingen jättestor påverkan på priset, det är spekulation dvs. kedjan av boköpare som drivit upp priset i kombination med sjunkande lånekostnader.
Citera
2013-06-02, 22:38
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Bara sitta still i båten, marknadsräntorna kommer börja stiga på sikt och då sticker lånekostnaden iväg. De inflyttade har ingen jättestor påverkan på priset, det är spekulation dvs. kedjan av boköpare som drivit upp priset i kombination med sjunkande lånekostnader.

Men högre räntor brukar det bli när konjunkturen förbättras, ju starkare konjunktur ju högre räntor, samt högre inflation och högre löneökningar. Menar du att det ska leda till prisras på bostäder?? Eller menar du att räntorna kommer att gå upp utan att konjunkturen gör det??
Citera
2013-06-02, 22:50
Medlem
1979s avatar
Citat:
Men högre räntor brukar det bli när konjunkturen förbättras, ju starkare konjunktur ju högre räntor, samt högre inflation och högre löneökningar. Menar du att det ska leda till prisras på bostäder?? Eller menar du att räntorna kommer att gå upp utan att konjunkturen gör det??

Du tror att lönerna kommer att öka lika mycket som marknadsräntorna? Några hundra procent?
Citera
2013-06-02, 23:00
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Du tror att lönerna kommer att öka lika mycket som marknadsräntorna? Några hundra procent?
Det går inte räkna som du gör, en dubblad räntekostnad täcks lätt upp av en 5%-ig löneökning iomed att räntekostnaden är 12% av nettolönen för genomsnittshushållet i sthlm.

fler får jobb också, fler köpare, positivare stämning, framtidstro. Jag har aldrig hört talas om sjunkande bostadspriser i en växande storstad i högkonjunktur.

Och idag är ju ränta så extremt låg att det är billigt att köpa och bo, hushåll lägger under 20% av sin nettoinkomst på boende mot normala 27-30%.

Så jag förstår inte hur du tänker?
Citera
2013-06-03, 00:57
Medlem
1979s avatar
Citat:
Det går inte räkna som du gör, en dubblad räntekostnad täcks lätt upp av en 5%-ig löneökning iomed att räntekostnaden är 12% av nettolönen för genomsnittshushållet i sthlm.

fler får jobb också, fler köpare, positivare stämning, framtidstro. Jag har aldrig hört talas om sjunkande bostadspriser i en växande storstad i högkonjunktur.

Och idag är ju ränta så extremt låg att det är billigt att köpa och bo, hushåll lägger under 20% av sin nettoinkomst på boende mot normala 27-30%.

Ok, det blir nog bra.

http://3.bp.blogspot.com/-oBw-1p5qWL...952-2012k2.gif
Citera
2013-06-03, 02:35
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Men var får dessa nyinflyttade bolånetorskar 5 miljoner från? man får ju max låna 4-5 gånger sin bruttoårsinkomst.

De tar en inteckning i föräldrarnas villa/bostadsrätt, det är så bostadsmarknaden hålls igång i Stockholm. Eller hur tror du alla 19-åriga tjejer från Bromma som jobbar i en hotellreception finansierar fixar lånet?

Citat:

Om räntan dubblas ökar räntekostnaden rimligen till 24 % av nettolönen (snarare mer då en herrans massa kommer över brytgränsen mellan 30 och 21 % skatteavdrag) med 5 % löneökning (varför nu en dubbling av räntan automatiskt skulle innebära minst 5 % löneökning förstår jag inte, 2008 var rörliga räntan uppe i 6 % utan 5 % löneökning t.ex.) tar det ca 14 år innan man har kommit ner till 12 % av nettolönen igen (för du tror väl inte att folk vill lägga hela löneökningen på bostäder?) Nu består såklart bostadskostnaden av drift med, men i Stockholm så utgör trots allt räntekostnader en väldigt stor del, så det slår hårdare där.

Sen så är lånefördelningen jäkligt skev, du har äldre utan, eller med högst symboliska lån, och du har unga förstagångsköpare med höga lån - bostadspriser sätts på marginalen och när de unga får extremt försämrad bostadsköpkraft så påverkar det hela kedjan, de kan inte köpa större boende - så större lägenheter faller i pris, ägarna till större boenden får sämre villaköpskraft, villapriserna sjunker och då blir det svårare för villaägarna att ta ut säkerheter för att ge till sina barns boenden och så är spiralen igång. För å ta ett exempel så slaktades priserna på fritidsboenden på Österlen (som folk gör sig av med först, och som ofta är tagna med huvudboendet som säkerhet) efter IT-kraschen, detta utan att boendepriserna i allmänhet föll...

Hur ser sin egen framtida boendeplaner ut egentligen? För om du tänkt köpa större nån gång så straffas du av stigande boendepriser (såtillvida att du har ett eget kapital att lägga in som insats då) har du tänkt på det?
Citera
2014-07-07, 21:08
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Liljeholmen är ett trist område och jag skulle aldrig betala de pengarna för att bo där. Men det ser väl ut så i många nybyggen i närförort? Det känns som att priserna i närförort generellt har älgat iväg betydligt mer än priserna i innerstan. I och för sig från en lägre nivå, men ändå.

Ja, Liljeholmen är en av de mest överprissatta närförortena.Konstigt läge, konstig arkitektur och allmänt slummigt pga inflödet från söderort av folk via t-bana. Tippar att detta område blir ett av de som rasar mest när det kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in