Jag har problem med en server med Windows Server 2008 relativt ny dator med Intel Xeon processor. En programvara är kopplad till en databas Oracle. Programvaran läser in data från textfiler som den stoppar i databasen. Detta tar enligt mig helt för orimligt lång tid enligt mig.
Problemen med hastigheten är inte begränsade till ovanstående programvara. Öppnar man t.ex. en textfil i notepad med några hundra rader och försöker ersätta en viss stäng i varje rad med en annan sträng så tar en evighet (flera sekunder). Man kan riktigt se hur den går rad för rad och ersätter den valda strängen med ersättningssträngen.
Ansluter man däremot direkt till databasen från en remote dator och kör querys via en databashanterare så verkar det konstig nog vara normal hastighet på sökningen och exekveringen av querys.
Om man kollar i aktivitetshanteraren på processer så är "system idle process" 90-95% hela tiden. Datorn verkar alltså inte använda sina resurser på ett bra sätt utan verkar mest gå på "tomgång". Datorn används inte till surfande och det är osannolikt att det finns några virus på den som saktar ner den.
Har någon några tips om vad dessa problem beror på och hur man kan åtgärda dem eller hur man ska gå vidare med att undersöka vad dessa problem kan bero på?
Det är i så fall en av flera möjliga förklaringar dessutom så går den inte riktigt ihop med att hastigheten är normal när man gör queries till databasen från remote.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!