2013-06-01, 13:09
Medlem
Gatuplans avatar
Vill slippa läsa en bok i cirka en kvart efter att jag slagit på datorn. För så länge tar det innan jag kan börja surfa.

Kan inte ha något annat än ett (4G-) mobilt bredband, vilket är ett program som i sig tar länge att starta upp+logga in på, men som när man väl är inloggad ger mellan 20-40 mbit/s.

Dessutom har jag i Google Chrome cirka 20 startsidor på 20 olika flikar som jag kollar först varje dag, vilka ju tar en viss tid att ladda, och speciellt om man laddar dem samtidigt. Men det känns ändå som att det tar för länge.

Vad kan man göra för att få ett Vista från 2007 att komma igång snabbare? Datorn låter relativt mycket, och jag har en liten bostad, så jag vill inte ha den påslagen på natten.
Senast redigerad av Gatuplan 2013-06-01 kl. 14:01.
Citera
2013-06-01, 14:13
Medlem
Mellanbarnets avatar
Simpelt.
Instalera win xp. Det är mindre krävande. Efter det byter du till Firefox som Webläsare. Bättre och snabbare en bög Chrome.
Win vista som operativ är otroligt krävande på en äldre dator. Bort med skiten.

Sen gäller alla dom gamla klassiska grejorna. Ta bort all onödig skit som körs i bakgrunden. Ha ett program öppet i taget.
Sen att du inte kan ha fibernät/telenät/fastlina är synd.
Citera
2013-06-01, 14:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Eller detta alternativ.

Du använder en bantad version av Windows 7 Home. Du använder vLite som ett program och lägger ner Windows 7 i denna miljö. Du får mer anpassningsbar dator när det gäller drivrutinsdepån än XP.

Kanske uppgraderar lite inom hårdvaran, te.x RAM-minnet?
Citera
2013-06-01, 16:49
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
Simpelt.
Instalera win xp. Det är mindre krävande. Efter det byter du till Firefox som Webläsare. Bättre och snabbare en bög Chrome.
Win vista som operativ är otroligt krävande på en äldre dator. Bort med skiten.

Sen gäller alla dom gamla klassiska grejorna. Ta bort all onödig skit som körs i bakgrunden. Ha ett program öppet i taget.
Sen att du inte kan ha fibernät/telenät/fastlina är synd.

Once you go Chrome, you never go back. Det är inte bara den överlägset snabbaste webbläsaren jag testat, det är även Google, och jag väljer att lita på dem.

Jag antar då att Vista via uppdateringar blivit mer krävande med åren, jämfört med när jag köpte datorn i ett paket tillsammans med Vista 2007, och att faktumet att jag inte uppgraderat datorn i motsvarande takt gör att Vista - numera - är för krävande för min dator. I alla fall bra att veta, om det är så. Däremot tror jag att jag är nöjd med Vista totalt sett. Otroligt lite krascher och problem, jämfört med när jag hade XP, innan 2007.

Dock bra att veta om de klassiska grejerna, vilka inte var helt uppenbara för mig. Tänkte inte på att Spotify är high maintence även när man inte spelar musik - sån är jag - ska se till att det inte startar automatiskt när man sätter på datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Eller detta alternativ.

Du använder en bantad version av Windows 7 Home. Du använder vLite som ett program och lägger ner Windows 7 i denna miljö. Du får mer anpassningsbar dator när det gäller drivrutinsdepån än XP.

Kanske uppgraderar lite inom hårdvaran, te.x RAM-minnet?

Det är jävligt bra att veta - så att jag kan ge instruktioner till någon som kan utföra de grejerna. Såg nu att jag bara har 894 MB i RAM-minne, vilket tydligen är minst 1GB för lite.

Tack. Ju snabbare internet, desto bättre liv. Ju långsammare internet, desto högre trösklar för att ta reda på information som gör ens liv lite lite bättre.
Senast redigerad av Gatuplan 2013-06-01 kl. 16:56.
Citera
2013-06-23, 00:53
Medlem
Gatuplans avatar
Det lutar nu åt att jag köper ny (stationär) dator. Dessutom ska jag flytta till en fastighet med fiber.

Exempel på situation då min nuvarande dator (med mitt nuvarande 4g-abonnemang som i princip alltid när jag testar ger 30mbit/s) går alldeles för segt: Jag har till exempel fem webbläsarflikar öppna, och vill öppna en till för att googla något. Då kan det ta 10-15 sekunder innan jag är inne på Google.

Blir det i denna situation nämnvärt bättre bara för att man sitter på en fiberuppkoppling på till exempel 70mbit/s? Eller beror det bara på för lite RAM-minne eller något annat i datorn? Om svaret på det sistnämnda är ja så kan jag lika gärna vänta med att skaffa fiberabonnemanget tills jag skaffat ny dator, och därmed spara en månads abonnemangskostnad.
Citera
2013-06-23, 01:01
Medlem
Sverige2025s avatar
Hur mycket internminne har din dator? Vad det en billigt dator 2007, så såldes den nog med 1 GB.. Så för några hundralappar kan du upgradera datorn till 3 GB.

För ytterligare några hundralappar kan du stoppa in en SSD disk , och jalla jalla du har en snabb dator ingen...
Citera
2013-06-23, 01:46
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Hur mycket internminne har din dator? Vad det en billigt dator 2007, så såldes den nog med 1 GB.. Så för några hundralappar kan du upgradera datorn till 3 GB.

För ytterligare några hundralappar kan du stoppa in en SSD disk , och jalla jalla du har en snabb dator ingen...

894 MB.

Jag vet att jag inte ens borde försöka göra det själv. Är det bra+billigast att söka efter nån hobbyfixare som brukar hjälpa folk med sånt här?
Citera
2013-06-23, 15:01
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Med så lite minne skulle väl XP passa, om du prompt måste ha Windows. Annars fungerar ett GNU/Linux-distro lika bra.

Alldeles för mycket överkurs.

Vem betalar man för att få sitt RAM-minne uppgraderat?
Citera
2013-06-23, 15:15
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
Alldeles för mycket överkurs.

Vem betalar man för att få sitt RAM-minne uppgraderat?
Det är ingen överkurs alls. Installera och uppdatera, klart! Du ska inte ha Vista i den där ålderstigna grejen ju, Win7 (med mer minne) eller Lubuntu (som är bland de mest lättdrivna linuxdistarna).

Man går till den lokala datorservicebutiken såklart. Eller till mig om man bor på nära håll, men så är ju icke fallet här
Senast redigerad av Skadat gods 2013-06-23 kl. 15:19.
Citera
2013-06-23, 17:23
Medlem
Gatuplans avatar
Jo, allt det här är överkurs för mig (och jag vet inte vad "distro" är för något). Om jag ens skulle lyckas lära mig det så hade jag glömt bort det ganska omgående. Jag gör inte sånt här.

Vista följde med datorn när jag köpte den, så den är bara så pass ålderstigen.

Men det är bra att veta att även hobbyfixare brukar göra sånt här. Ungefär hur mycket kan man som minst tvingas betala för själva minnet+jobbet?
Citera
2013-06-23, 19:01
Medlem
Skadat godss avatar
Om du sedan 2007 aldrig dammat ur fläktar, luftkanaler osv så är det knappast lönt att du lägger några pengar på minnen till den. Detta grundar jag på att du säger att den låter mkt, antagligen då från fläktarna. 2 ggr/år är ganska lagom att göra detta.

Tanka hem Ccleaner och kör i det Filrensning och Registret, rensa allt programmet föreslår. Är detta aldrig gjort på den så kommer det hittas 1000-tals registerfel att rätta till och du får en betydligt snabbare burk.

Nypriset på minnesmoduler till din gamla häck börjar bli dyra, som billigast 250kr/2GB plus frakt. Köper du dem på Elgiganten eller liknande så ligger de säkert på 450kr st. Smartare då att endast byta till Lubuntu (som inte kostar nåt alls) sista tiden med den innan den lägger av eller du tröttnat på gamlingen.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-06-23 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in