2013-06-11, 19:56
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför är man hycklare när man inte vill tro på evolution men vill tro på andra vetenskapliga teorier? Jag anser att evolution inte kan förklara saker och ting därför vill jag inte tro på den. Det ser ut som att du vill tvinga mig att tro på evolution? Det är som sagt bara min åsikt som du bör respektera på samma sätt som jag respekterar din. Nåväl, vill du svara på en fråga men känn dig inte tvungen: Hur uppstod DNA-strängen? Som du säkert vet består den av fyra bokstäver, ATCG. Låt oss undersöka första bokstaven som heter adenin. Denna består av 5 kolatomer, 5 väteatomer och 5 kväveatomer, se bild . Hur har dessa atomer kopplats ihop? Kan de kopplas ihop slumpmässigt, vad blir sannolikheten i så fall?

Man är en hycklare om man å ena sidan väljer att blunda för de bevis man får genom att säga att se enda bevisen man kan acceptera är de man kan se med egna ögon och sedan plötsligt säga att man accepterar något som tex imaginär tid.

Ja dom kan "kopplad ihop" av slumpmässiga faktorer och sannolikheten för det är 100% eftersom det bevisligen sker.

Du förstår att det är skillnad på sannolikheten att du vinner på lotto och att någon vinner på lotto.
Citera
2013-06-11, 19:57
Medlem
Citat:
Varför är man hycklare när man inte vill tro på evolution men vill tro på andra vetenskapliga teorier? Jag anser att evolution inte kan förklara saker och ting därför vill jag inte tro på den. Det ser ut som att du vill tvinga mig att tro på evolution? Det är som sagt bara min åsikt som du bör respektera på samma sätt som jag respekterar din. Nåväl, vill du svara på en fråga men känn dig inte tvungen: Hur uppstod DNA-strängen? Som du säkert vet består den av fyra bokstäver, ATCG. Låt oss undersöka första bokstaven som heter adenin. Denna består av 5 kolatomer, 5 väteatomer och 5 kväveatomer, se bild . Hur har dessa atomer kopplats ihop? Kan de kopplas ihop slumpmässigt, vad blir sannolikheten i så fall?

Hycklare blir du om du medvetet väljer vilka saker du kall tro på, beroende på hur det förhåller sig till din religion en religion som givetvis trumfar all tillgänglig vetenskap enligt dig.

Du förstår att om man är ärlig i sitt kunskapssökande så kan man inte välja vad man skall tro på.
Citera
2013-06-11, 20:04
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det är givetvis både rätt och riktigt att ställa kritiska frågor, varför är dina frågor kring evolutionsteorin mer kritiska än dina frågor rörande kosmologi?
Självklart har jag kritiska frågor inom kosmologi, men tråden handlar om evolution så den kritiserar jag mest. Du håller med att det är inte fel att kritisera, eller hur? Jag har inte sett dig ställa kritiska frågor kring evolution. Vad är anledningen? Är det förbjudet att DU kritiserar evolutionsteorin enligt dig?

Citat:
Att du kallar det subjektiv forskning bevisar en sak och en sak endast, du förstår absolut ingenting av det du "kritiserar"
Är det inte en subjektiv forskning när man har facit i hand? Vill man kartlägga neandertalaren får man INTE välja människan som facit för då blir det inte objektivt. Lika gärna välja något annat facit och få samma resultat.

Citat:
Så om det är dina kriterier för om du skall välja vilken forskning du godkänner, skulle det då underlätta om jag kan demonstrera att studierna jag hänvisar till bygger på matematik, teori och empiri?

Det underlättar mycket, men kritiska frågor kommer man inte ifrån.
Citera
2013-06-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
OM bibeln är sann, man har inte kommit så långt...

Den är lika fabulerande som vilken fantasy som helst, gräl våld och brinnande passion att på nytt dra nya hämdaktioner och strider, att då bestämma sig för att gud inte finns, men att man vill ha gud som idealet.. så kan det vara, men ingen vet, man kan enbart känna starkt och TRO, så som man kan tro på att dinosaurier kommer tillbaka och räddar oss medan de givetvis jagar skiten ur de andra, dom där som borde dö och inte ta plats och störa "friden" som aldrig var. Det finns ingen gudomlig rättvisa heller, ändå utnyttjas ordet gud, att vara rättvisan själv och gudskännare, att ge sig på förklaringar om hur man förtjänar det ena med det andra.. att gud behöver respekt.. kan du inte urskilja det mytologiska i det, så är du väl utom sinnens räddning och får tala med gud istället för att behöva tro på livet.

Nej gud har nog inga behov, men har människor behov.. kanske va.. ? OM de ens förtjänar att ha behov, för var det inte gud som ägde kroppen, att gud bestämmer behoven?

Varför ger du mig inte konkreta bevis för att Bibeln är påhitt. Vilken person som helst kan skriva tio rader om vad han tycker om just Bibeln och få det att låta rätt. Men faktum kvarstår, ge mig argument för att Bibeln inte är sann. Bevisa det för mig, annars kan du sluta hitta på grejer.
Citera
2013-06-11, 20:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Hycklare blir du om du medvetet väljer vilka saker du kall tro på, beroende på hur det förhåller sig till din religion en religion som givetvis trumfar all tillgänglig vetenskap enligt dig.

Du förstår att om man är ärlig i sitt kunskapssökande så kan man inte välja vad man skall tro på.
All vetenskap tar jag emot med öppna armar och då menar jag riktig vetenskap som man har belägg för. Jag har varit ärlig i mitt kunskapssökande och funnit att evolution inte kan förklara hur saker och ting fungerar, därför är jag lite skeptisk mot den. Men om det finns övertygande bevis så varför skulle jag förkasta den. Har du det mest övertygande bevis på evolution så vill jag gärna ta del av.
Citera
2013-06-11, 20:17
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Varför ger du mig inte konkreta bevis för att Bibeln är påhitt. Vilken person som helst kan skriva tio rader om vad han tycker om just Bibeln och få det att låta rätt. Men faktum kvarstår, ge mig argument för att Bibeln inte är sann. Bevisa det för mig, annars kan du sluta hitta på grejer.

Alla normalt funtade människor som öppnat Bibeln inser att den inte är sann, det finns mängder med rena faktafel tex.
Citera
2013-06-11, 20:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
All vetenskap tar jag emot med öppna armar och då menar jag riktig vetenskap som man har belägg för. Jag har varit ärlig i mitt kunskapssökande och funnit att evolution inte kan förklara hur saker och ting fungerar, därför är jag lite skeptisk mot den. Men om det finns övertygande bevis så varför skulle jag förkasta den. Har du det mest övertygande bevis på evolution så vill jag gärna ta del av.
Tror du på kvantfysik?

Mycket få forskare om ens någon kan förklara den helt på djupet.
Ändå visar den sig helt korrekt i alla experiment som utförs.

Evolutionsteorin är den teorin som troligen har i särklass störst uppslutning bakom sig bland alla vetenskapliga teorier. Inte en enda vetenskaplig publikation finns som motsäger den.

Och just den tror du inte på.
Vad tror du anledningen till det är?
  • Personlig stolthet/högmod?
  • Du låter din religion styra över ditt omdömme?
  • Du förstår dig inte på evolutionsteorin?

Eller möjligen en kombination av alla faktorerna?
Citera
2013-06-11, 20:23
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Man är en hycklare om man å ena sidan väljer att blunda för de bevis man får genom att säga att se enda bevisen man kan acceptera är de man kan se med egna ögon och sedan plötsligt säga att man accepterar något som tex imaginär tid.
Jag är inte den typen som blundar när man ser ett bevis framför ögonen. Presentera ditt starkaste bevis så kan vi undersöka den tillsammans för du ska även vara kritisk och inte bara jag.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja dom kan "kopplad ihop" av slumpmässiga faktorer och sannolikheten för det är 100% eftersom det bevisligen sker.
Du förstår att det är skillnad på sannolikheten att du vinner på lotto och att någon vinner på lotto.

Sannolikheten att DU vinner på lotto är extremt liten MEN att någon vinner på lotto är 100%, det förstår jag. Nu frågar jag inte vad sannolikheten att någon vinner på lotto utan vad sannolikheten är att Du vinner på lotto. Vad är då att sannolikheten att EN adenin molekyl skulle kopplas slumpmässigt och inte NÅGON adenin molekyl? Jag förmodar att sannolikheten skulle vara mycket mindre än 100%.
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-11 kl. 20:40.
Citera
2013-06-11, 20:25
Medlem
Citat:
Självklart har jag kritiska frågor inom kosmologi, men tråden handlar om evolution så den kritiserar jag mest. Du håller med att det är inte fel att kritisera, eller hur? Jag har inte sett dig ställa kritiska frågor kring evolution. Vad är anledningen? Är det förbjudet att DU kritiserar evolutionsteorin enligt dig?

Är det inte en subjektiv forskning när man har facit i hand? Vill man kartlägga neandertalaren får man INTE välja människan som facit för då blir det inte objektivt. Lika gärna välja något annat facit och få samma resultat.

.

Det finns ingen anledning att kritisera evolutionsteorin som sådan, finns dock säkerligen mängder med forskning inom ämnen som berör evolutionsteorin på ett eller annat sätt som skall granskas och ifrågasätta. Dock så bör kritiken och ifrågasättandet inte påverkas av ens egna tillkortakommanden.

Nej det är verkligen inte subjektiv forskning, och man hade inte facit i hand. Det är så löjligt tydligt att din kritik enbart bottnar i din egen okunskap.
Citera
2013-06-11, 20:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tror du på kvantfysik?

Mycket få forskare om ens någon kan förklara den helt på djupet.
Ändå visar den sig helt korrekt i alla experiment som utförs.

Evolutionsteorin är den teorin som troligen har i särklass störst uppslutning bakom sig bland alla vetenskapliga teorier. Inte en enda vetenskaplig publikation finns som motsäger den.
Är allt inom forskningsvärlden sanning? Existerar det inget fusk? Har själv en anhörig som forskat och själv sett hur fusk förekommer. En del forskning är också biased, vilket betyder att forskningen är riktad, dvs subjektiv. Så tro inte att allt inom forskningsvärlden är fläckfritt.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och just den tror du inte på.
Vad tror du anledningen till det är?
  • Personlig stolthet/högmod?
  • Du låter din religion styra över ditt omdömme?
  • Du förstår dig inte på evolutionsteorin?

Eller möjligen en kombination av alla faktorerna?

Anledningen till att jag inte tror har jag redan nämnt. Nej, jag är inte högmodig och min tro styr inte mig, jag styr den genom att vara kritisk.
Citera
2013-06-11, 20:38
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Finns flera belägg för simuleranden och hjärnans spratt som underblåser de sätt man medvetet för folk bakom ljuset, förr visste folk inte ens att sätta ord på ljus och förvillades av t.ex hur ljus kryper mellan springor och uppåt väggar, man fattade inte perspektiv.. och vad friktion var i olika materia och hur ljus omvandlas, det SÅG magiskt ut.. som att någon stor ovan jord lekte med dem.. att omskriva t.ex ljus som gud, är i sig redan ett bedrägeri (baserat på pur okunskap) som försatt många i tyvärr förvirring och rädsla men också med övermod att vara stolt över att ha sett något... räddar det mänskligheten ur faktumet "jag kan se" ?

Med följd att inte ens vilja lära sig något mer, skulle människan överleva av att dyrka ljus så som gudsivrare gör, så skulle mäniskan snabbt förintats från jorden, p.g.a det slitage som naturens fysiska nötning utgör, människan skulle alltså svälta ihjäl i de ordalag som de skriftliga s.k underlagen gör gällande vara guds ord, att en gud (med allkunskaper... ) skapande sin avbild, för att se sin avbild dö.. är högst osannolikt och utgör inget direkt bevis, däremot ett indirekt bevis på genuina påhitt, gud är variabeln som ersätter människans jakt på kunskap och det r mäniskan som själv behövt slita sig fördärvad att också få ftt i kunskper för vidare sökning - inte sökning efter gud, som tjänar till 0 = 0 .

Däremot kan man självförhärliga sig utifrån latheten att inte ens anstränga sig, men gärna utnyttja kunskaperna för att fortsätta det jävla trolleriet och bedrägliga mannualer, allt för att ta åt sig ära men mest vinst och berikning, för att det finns så många som är rent ut sagt narcissistiskt lagd, de vill bli som gud, göra sig till gudar, för att bestämma, inte för att i sann ödmjukhet lära och lära ut för att se harmoni.

Sedan finns så många tolkningar av en och samma gud, vilket är direkta beviset på att det handlar om fabuleranden och feberyror : FEBERYROR, i mkt varma och hårda naturbetingelser, yrar människan.. troligtvis förr, precis som kroppens uppbyggnad tyvärr står i förbindelse med materia och ämnen, utan dessa.. blir människan matt... alltså, kunskapssökande.. inte gudssökande, är vad som fått människor att överleva, det betyder att bedjanden icke ger bönesvar mer än i din personliga hjärna som du kan projicera och försöka ta vinst utav... svår det. Alla bevis för att evolution drivit människan och enbart människan SJÄLV ått kämpa, ingalunda magiska trollkonster.

Rit och ceremonier, återfinns i många kulturer, är kvarlevor - de är inga sanningar, de är sociala men inte livgivande. Enbart det faktum att riter inte är livgivande, säger att gud är en DRÖM, kommen ur feberyror.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-06-11 kl. 20:41.
Citera
2013-06-11, 20:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att kritisera evolutionsteorin som sådan, finns dock säkerligen mängder med forskning inom ämnen som berör evolutionsteorin på ett eller annat sätt som skall granskas och ifrågasätta. Dock så bör kritiken och ifrågasättandet inte påverkas av ens egna tillkortakommanden.
Du ska även ställa frågor inom din tro på evolution för annars betyder det att du bara följer den blint, eller hur? Jag ställer även frågor till min tro för att inte följa din blint.

Citat:
Nej det är verkligen inte subjektiv forskning, och man hade inte facit i hand. Det är så löjligt tydligt att din kritik enbart bottnar i din egen okunskap.
Självklart hade man facit i sin hand. Facit var människans DNA som man jämförde med fragment från neandertalarens. Varför ska man ha människans DNA som mall? Lika gärna ta något annat djur och få samma resultat.
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-11 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in