2013-06-09, 21:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Och ändå har jag inte sett ett enda motargument från din sida. Bara en massa dumförklaringar

Bevisbördan .... bevisbördan.

Såpass mycket borde du ända förstå.
Citera
2013-06-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du förstår tydligen inte vad god-of-gaps är.

Och nu ett cirkel-argument OM logik/epistemologi. Jag kan rekommendera dig att du skaffar dig en ny "Manual for apologetic dummies".

Äh ska ta en kopp kaffe nu. Vill du ha en bra apologet kör på william lane craig.
Citera
2013-06-09, 21:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tack och jag ska lära dig om vad den levande Guden gjort för din skull. För att du är hans dyrbara ädelsten.

Nej tack, jag är inte medlem i din klubb, men hållar mig överlag till den verklighet som kan observeras i kosmos och avledas med 'sund' filosofi.
Citera
2013-06-09, 21:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vill du ha en bra apologet kör på william lane craig.

Mycket lustigt.

Är han iövrigt medlem på detta forum?
Citera
2013-06-09, 21:33
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det du säger är också question-begging därför att du förutsätter att perfektion (för en mänsklig kropp) är detsamma som funktionalitet, lång livslängd och hög livskvalité.

Det här är inte menat som kritik mot dig utan som en fingervisning om att det vore lättare att utelämna abstrakta begrepp såsom 'perfektion' och istället ta ner diskussionen på jorden. (Förutsatt att kunskap1 inte vill ge någon definition på 'perfektion'.)
Om de har någon annan definition så får de gärna presentera denna. Det är ju de själva som har gjort påståendet att vår kropp är perfekt. Men i relation till vad? För vilket ändamål?
Citera
2013-06-09, 21:41
Medlem
Radioexplorers avatar
Det verkar finnas två sorters fundamentalister i den här frågan.
De som vill bevisa till varje pris att allt är en slump och de som vill bevisa till varje pris att en gud skapade allt.
Självklart är inte 98% av DNA:t skräp-DNA. Det kallas så för ingen vet vad det är till för. Inte än iaf.
Vetenskapen försöker ge sken av att den listat ut nästan allt fast har bara skrapat på ytan. Antagligen kommer vetenskapen aldrig lista ut allt. Det är lite för sinnrikt konstruerat för våra aphjärnor att förstå. Det största frågetecknet för mig är vad fan gör människan på planeten? Vi hör inte hemma i något ekosystem och tillför inte naturen någonting. Snarare tvärt om.
Mig skulle det inte förvåna om vi lever i en datorsimulation. Är inte DNA:t ett programmeringsspråk? Varför har allt levande en standardiserad kod?
Betyder det att det finns en gud? Nej. Betyder det att det inte finns en gud? Nej. Betyder det att vi är skapelsens krona? I helvete heller.
Citera
2013-06-09, 22:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vissa sjukdomar har vi själva orsakat andra har vi ärvt. De sjukdomar som vi har anlag för kan vi inte göra något åt, men vi kan ju alltid vara försiktiga eftersom risken är alltid högre att vi får dessa sjukdomar. Att människan får sjukdomar ligger i slutändan hos människan och inte hos någon annan.

Så det är människans fel att vi har medärvda genetiska sjukdomar?
Bär vi även skulden för virus, infektioner, parasiter, svampar och annat skoj?
Citera
2013-06-09, 22:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radioexplorer
Det verkar finnas två sorters fundamentalister i den här frågan.
De som vill bevisa till varje pris att allt är en slump ....

Vem är dessa?

Citat:
Vetenskapen försöker ge sken av att den listat ut nästan allt fast har bara skrapat på ytan.

Vilken vetenskap är detta?

Citat:
Det största frågetecknet för mig är vad fan gör människan på planeten? Vi hör inte hemma i något ekosystem och tillför inte naturen någonting.

Visst hör vi hemma i ett ekosystem; men på ett rätt så ekosystems-belastande sätt för tillfället.
Citera
2013-06-09, 22:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Ateister menar inte att evolutionsteorin motbevisar en gudsexistens utan vad evolutionsteorin bevisar är att en gud inte skulle behövas för livets uppkomst.

/Kristen som inte läst igenom tråden.

Tack. Det är nog många som glömt det. Med den lilla ändringen att det inte handlar om livets uppkomst utan arternas mångfald. Livets uppkomst är abiogenes, ett annat område.
Citera
2013-06-09, 22:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Problemet är att det finns luckor som ateister inte kan fylla. Vi tror på en sanning de tror på en massa påhittade flosker.

Måste man fylla luckorna innan man har någon fakta att stödja det på?
Många apologister verkar mena att ett påhittat svar (baserat enbart på hörsägen) är bättre än inget svar. Tycker du det är vettigt?

Ni tror en sanning, där er sanning är absolut och nedärvd från ostyrkta källor genom myt och berättelse. Vilka påhittade floskler tror vi på? Kan du ge något exempel? Det enda vi tror är att ni gör ett påstående vi inte håller med om. Om det inte fanns teister hade vi inte ens behövt etiketten "ateist". Hur skulle det innebära någon mer tro än att vi inte går med på era myter?
Citera
2013-06-09, 22:21
Medlem
Radioexplorers avatar
Svar (till Bogomil):
1. De som inte faller in i den andra kategorin.
2. Det som den här tråden handlar om: Alltings tillkomst.
3. Nej. Plocka bort människan ur ekvationen och inget blir lidande.
Senast redigerad av Radioexplorer 2013-06-09 kl. 22:24.
Citera
2013-06-09, 22:26
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Om de har någon annan definition så får de gärna presentera denna. Det är ju de själva som har gjort påståendet att vår kropp är perfekt. Men i relation till vad? För vilket ändamål?
Jag håller med dig om det du säger — mer eller mindre — och eftersom det inte är särskilt troligt att "duon" ger någon definition kan jag göra ett försök.

Om vi väljer att definiera 'perfekt' utifrån ett evolutionärt perspektiv bör väl människan (och hennes kropp) rimligtvis vara lika perfekt som alla andra, nu levande, livsformer? Är inte 'det att finnas till' det enda rimliga kriteriet på evolutionär perfektion?

Därefter kunde man lägga till premissen att Gud har skapat världen. Om man därefter ville tillskriva denna värld ett 'ändamål' kunde ett tänkbart alternativ vara att världen är skapad för att "spegla" och ta del av Guds perfektion, godhet etc. Varje enskild instans av världen skulle följaktligen ha någon form av 'perfektion' i sig — människans perfektion kunde förslagsvis vara hennes intellekt.

(Det här är ett förslag; det finns givetvis flera möjliga sätt att resonera kring detta.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in