Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Kan du utveckla det där? På vilket sätt skulle islamism vara mer USA-vänlig än en sekulär stat? Den turkiska militären och andra sekulära krafter har väl alltid varit USA-orienterade?
Eftersom Erdogan har gjort flera besök till USA än nån annan politiker från något annat land. Det förklarar en hel del planer mellan AKP och USA.
Som jag skrev i mina tidigare inlägg att AKP tillsammans med USA har planer på att göra stora förändringar i MENA-länderna som det kallas för "great middle east project". Med hänvisning till detta projekt ligger Erdogan bakom dessa arabiska vår samt konflikten i Syrien.
Aldrig någonsin har turkisk militär eller dess lobbyister som sitter bakom kulisserna som skyddar Turkiets sekulära ordning har varit så här tysta samt låtit att AKP eller en islamist som Erdogan ska härja fram fritt och bete sig på det här viset. Vad jag verkligen tror är att något stort är iaf på gång det är bara en tidsfråga tills båda parten "exploderar" och i värsta fall en beväpnad inbördeskrig mellan båda parten.