2013-06-05, 01:11
  #781
Medlem
http://www.livestream.com/revoltistanbul
men är skeptisk
en till som jag ser på
http://www.geziparkicanli.com/kamera-1/
__________________
Senast redigerad av Sony82 2013-06-05 kl. 01:12. Anledning: Fyller på
Citera
2013-06-05, 01:13
  #782
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sony82
http://www.livestream.com/revoltistanbul
men är skeptisk
en till som jag ser på
http://www.geziparkicanli.com/kamera-1/
Då är denna bättre, http://rt.com/on-air/turkey-protest-istanbul-park/
Citera
2013-06-05, 01:15
  #783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Då är denna bättre, http://rt.com/on-air/turkey-protest-istanbul-park/
Jo men jag tänkte mer på den andra streamen dom visar samtidigt
Citera
2013-06-05, 01:17
  #784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sony82
Jo men jag tänkte mer på den andra streamen dom visar samtidigt
http://panpatv.com
Citera
2013-06-05, 01:18
  #785
Medlem
http://thewatchtv.com/watch-turkey-protests-live-tv-from-turkey/#four
Kass kvalle men från en demonstrant verkar det som, plus ett par streams till.
Citera
2013-06-05, 01:20
  #786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holysons
http://panpatv.com
Hehe det är ju samma streams bara olika hemsidor som länkar ut dom
Citera
2013-06-05, 01:24
  #787
Medlem
ArkanoidQs avatar
Tack ska ni ha! Bättre med fler länkar än färre om några av dem stängs ner. Är nämligen mer intresserad av att hur situationen i landet faktiskt utvecklar sig än att diskutera diverse konspirationsteoriers och tveksamma historiska faktas eventuella betydelse för händelseförloppet från sent 1800-tal fram till idag...
Citera
2013-06-05, 01:45
  #788
Medlem
ser intressant ut kanske live
http://geziparki.web.tv/
Citera
2013-06-05, 07:38
  #789
Medlem
PK-Medias avatar
Vet inte om den här har länkats tidigare, "Turkish Spring Police Brutality COLLECTION":

http://www.youtube.com/watch?v=cBsbv0Zrzoo

Poliserna går ganska hårt åt vissa där. En kille blir överkörd av ett polisfordon. Många slagna och misshandlade rejält.
Citera
2013-06-05, 08:48
  #790
Medlem
JTKs avatar
Man ville bygga ett köpcentra i Istanbulls sista gröna park, och då kommer ett par miljöaktivister (V?) och ockuperar den i flera månader? Man försöker säga till dem några gånger att flytta på sig, men till slut är det dags att riva parken på allvar och när bulldozern stoppas av miljöaktivister på plats kommer några poliser in och försöker flytta på dem. De vill inte flytta på sig och polisen måste "ta i med hårdhandskarna".

Förlorande partier (Socialister och Vänster?) från förra valet ser detta som polisbrutalitet och passar även på att massdemonstrera mot sittande regering. Fastän att man förlorade valet på ett demokaratiskt sätt. Snöbollen har börjat rulla och nu är alla ute på gatorna och protesterar (inte fridfullt?) mot sittande regering, alltså alla dem som inte stöttade det vinnande partiet i valet.

De som står på det vinnande partiets sida sitter hemma och ser förloppet på TV och blir inte intervjuade av journalister eller lägger något större krut på konflkten mer än att de låter polisen sköta sitt jobb.

Så här uppfattade jag höndelseförloppet efter att ha läst i tråden. Vad stämmer/stämmer inte? Kan någon skriva en sammanfattning?
Citera
2013-06-05, 09:03
  #791
Medlem
-DaRude-s avatar
Erdogan verkar vara en mycket oärlig person och jag tror att detta har stor betydelse i upploppen. Så sent som i mars i år kungjorde han t e x att sionismen är ett hot mot mänskligheten och att Israel bör klassas som en terroriststat. Detta ledde till att han i princip fick hela EU emot sig. Vid sidan har han däremot försökt förstärka relationen både med Israel och USA och har på senare tid varit väldigt intimt förbunden med de båda.

Erdogan sägs även stödja Israels intressen i Mellanöstern, något som väcker ilska bland befolkningen eftersom han framstår som en lögnare då han i andra sammanhang för nåt slags skådespeleri för att få befolkningens förtroende. Det är därför inte märkligt att han uppfattas som oärlig även gällande andra frågor, säger en sak men gör en annan... han framstår som korrupt helt enkelt och jag tror att det är denna bild av honom som demonstranterna har.

Förresten så manifesterar nu stora folksamlingar i Turkiet i sympati för Erdogan.
Citera
2013-06-05, 10:38
  #792
Medlem
5posta.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTK
Man ville bygga ett köpcentra i Istanbulls sista gröna park, och då kommer ett par miljöaktivister (V?) och ockuperar den i flera månader? Man försöker säga till dem några gånger att flytta på sig, men till slut är det dags att riva parken på allvar och när bulldozern stoppas av miljöaktivister på plats kommer några poliser in och försöker flytta på dem. De vill inte flytta på sig och polisen måste "ta i med hårdhandskarna".

Förlorande partier (Socialister och Vänster?) från förra valet ser detta som polisbrutalitet och passar även på att massdemonstrera mot sittande regering. Fastän att man förlorade valet på ett demokaratiskt sätt. Snöbollen har börjat rulla och nu är alla ute på gatorna och protesterar (inte fridfullt?) mot sittande regering, alltså alla dem som inte stöttade det vinnande partiet i valet.

De som står på det vinnande partiets sida sitter hemma och ser förloppet på TV och blir inte intervjuade av journalister eller lägger något större krut på konflkten mer än att de låter polisen sköta sitt jobb.

Så här uppfattade jag höndelseförloppet efter att ha läst i tråden. Vad stämmer/stämmer inte? Kan någon skriva en sammanfattning?

Näää, ingen har försökt säga till dem något. Demonstranter var fridsfulla aktivister som hade tältat i ett par dagar i parken. Tredje dagen tidigt på morgonen (kl. 05) kom civilklädda män och tände eld på deras tält, sparkade och gasade människor. Och då började folkmassan röra på sig i hela landet.

Polisvåldet har också varit mycket brutalt. Svt reportern som var på plats säger att han aldrig har sett så mycket tårgas i hela sitt yrkesliv. Ju brutalare blev polisen desto mer folk anslöt sig.

Erdogan kontrollerar hela media. Det finns massor av privata tv kanaler men de visade antingen pingviner eller matlagningsprogram. Tv kanaler visade inget, tidningar skrev inget medans folk fick alla möjliga kemiska medeln rakt på sina ansikten på landets alla gator. Erdogan har varit på tv ett par gånger och varje gång han pratade så blev demonstranter ännu mer provocerade. Han sa väldigt tydligt och rakt tex, även om du dricker en gång i veckan är du en alkoholist. Ett par veckor innan i Ankaras metro blev en tjej och kille tillsagda att de skulle sluta kyssas publik. Erdogan tog upp det på tv också under upplopp. Han tycker att man har rätt att ingripa om människor kyssas på gatan. Hans definitioner, åsikter, lösningar, värderingar går inte diskutera. På en och samma gång är han en arkitekt, domare, stadsplanerare, samhällsingenjör, imam, lärare, polis, ekonomist, pappa ....

Ja, han fick 51 % av rösterna. Hur kommer det sig då att andra hälften av landet avskyr honom så mycket? Det här visar att han inte är en demokrat. Du kan inte förtrycka halva befolkningen med andra halvans röster. Förresten, det finns många AKPare som också demonstrerar.

Man har sett tydligt att han fortfarande inte fattar vad som hänt, varför det hänt. Hans parti kommer nog att vinna nästa valet också men Erdogans karriär är slut. Han kan vara kvar ett tag till men det blir aldrig som förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in