2013-05-31, 13:43
Medlem
Vet inte om jag skriver i rtt kategori, men rknar in detta som ett hobbyprojekt.

Det r s att jag och ngra vnner tnkte bygga en flotte som kommer vara
40 kvadratmeter stor. Vi har endast 12 "BLA TUNOOR", som brukar finnas p vanliga mindre bryggor.

Tunnor = 50cm i diameter och 80cm har jag fr mig.

Vi rknar p att det kommer vara minst 15-25 personer p flotten samtidigt.

Jag tror att 12 tunnor kommer vara fr lite.
Ngon med tidigare erfarenhet, eller som kanske kan rkna ut detta.

vad tror ni?
Senast redigerad av Fillkott 2013-05-31 kl. 13:46.
Citera
2013-05-31, 16:07
Medlem
psyDucks avatar
grovt rknat s hller dina 12 tunnor fr 1884 kg. Fast egentligen hade man nog helst haft minst 300 kg marginal ocks.
Citera
2013-06-03, 11:30
Medlem
GalFisks avatar
Ett freml som snks ner i vatten har en flytkraft p 1 kg/liter utvndig volym. Volym p en cylinder rknas som radien i kvadrat, gnger hjden. Rknar du med decimeter fr du svaret direkt i liter.

Dina bla tunnor: 2.5 dm radie, 5 dm hjd: 2.5^2 = 6.25. 6.25*8 = 50 liter = 50 kg. Hur PsyDuck fick 1884 kg vet jag inte, enligt mina utrkningar har du 600 kg flyt i dina tolv tunnor. Glm inte att tunnornas egen vikt ingr i flottens totalvikt, och som nmnt vill du ha en viss marginal.
Citera
2013-06-04, 20:33
Medlem
xobxs avatar
Knns ganska dumt att ha party p en egenbyggd flotte, vatten och alkohol passar inte direkt ihop..
Citera
2013-06-04, 21:41
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ett freml som snks ner i vatten har en flytkraft p 1 kg/liter utvndig volym. Volym p en cylinder rknas som radien i kvadrat, gnger hjden. Rknar du med decimeter fr du svaret direkt i liter.

Dina bla tunnor: 2.5 dm radie, 5 dm hjd: 2.5^2 = 6.25. 6.25*8 = 50 liter = 50 kg. Hur PsyDuck fick 1884 kg vet jag inte, enligt mina utrkningar har du 600 kg flyt i dina tolv tunnor. Glm inte att tunnornas egen vikt ingr i flottens totalvikt, och som nmnt vill du ha en viss marginal.
Nr de r helt snkta ja, teoretiskt s sjunker flotten med ett kilo till p flotten.
Jag skulle halvera den praktiska flytfrmgan p dessa tunnor, s den flyter ung vid centrum
av tunnorna.
Citera
2013-06-05, 18:04
Medlem
Du fr grna visa bilder nr projektet r klart
Citera
2013-06-05, 20:56
Medlem
rkna in snickeri-vikten ocks, bara reglar och trall lr ju krva 4-5 tunnors brkraft

jag skulle rekommendera dig att gra flotten i tv sektioner och sen koppla ihop dom i vattnet, dels fr sjsttning och dels fr att du nn gng kanske vill dra upp flotten p land
Citera
2013-06-06, 05:52
Medlem
freth03s avatar
Det gller ju att alla str utspridda p flotten eftersom ni lr sprida ut pontonerna jmnt under hela flotten...
Jag och ngra vnner byggde en flotte med 1000literstankar som vi kpte fr en hundring styck. Var vldigt praktiska att bygga med.. http://www.byggla.se/Projekt/Flotte-.../?category=146
Citera
2013-06-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freth03
Det gller ju att alla str utspridda p flotten eftersom ni lr sprida ut pontonerna jmnt under hela flotten...
Jag och ngra vnner byggde en flotte med 1000literstankar som vi kpte fr en hundring styck. Var vldigt praktiska att bygga med.. http://www.byggla.se/Projekt/Flotte-.../?category=146

IBC-tankar allts. hur stabilt blev det?
Citera
2013-06-10, 01:49
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freth03

Borde inte flotten bli mycket mer stabil om man la tunnorna efter ytterkanterna?
Citera
2013-06-10, 06:11
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

Du glmmer pi i din ekvation fr att rkna ut volymen. Radien i kvadrat gnger pi ger arean fr en cirkel, det r s man fr fram Psyducks svar, vilket r rtt
Citera
2013-06-10, 10:40
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Du glmmer pi i din ekvation fr att rkna ut volymen. Radien i kvadrat gnger pi ger arean fr en cirkel, det r s man fr fram Psyducks svar, vilket r rtt

(tv bilder sger mer n tusen ord)
Dom dr tusenliterstankarna verkade riktigt smidiga. Ska man tryckstta dom, eller hller dom bra mot kompressionen utifrn nd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in