2013-05-30, 23:12
Medlem
Varför slåss inte feminister i Sverige för att få bort en hel del flicknamn som bara är kvinnovarianter av mansnamn?

Det är väl förtryck att kvinnorna inte får [i]egna[i] namn utan måste stå ut med mansnamn som förändras en aning för att låta feminina.

Ex:
Stephanie
Albertina
Johanna
Patricia

Och listan kan göras lång...
Citera
2013-05-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Varför slåss inte feminister i Sverige för att få bort en hel del flicknamn som bara är kvinnovarianter av mansnamn?

Det är väl förtryck att kvinnorna inte får [i]egna[i] namn utan måste stå ut med mansnamn som förändras en aning för att låta feminina.

Ex:
Stephanie
Albertina
Johanna
Patricia

Och listan kan göras lång...
Vad får dig att tro att det inte är "egna" namn? Peter och Petra är ju samma namn men i en maskulin och en feminin form.

Hur tänker du dig att man skulle hitta på namn egentligen?
Citera
2013-05-31, 00:52
Medlem
Jafan89s avatar
Ts tänk en sekund längre innan du postar, med din logik kan jag lika gärna säga att Peter är mansförtryck genom namn, att det kommer från Petra, och att männen behöver stå ut med kvinnonamn som blivit ändrade lite för att låta mer maskulina.
Citera
2013-05-31, 11:49
Bannlyst
Vi döper alla ungar till Robin så löser vi det problemet. Visst kommer det att bli förvirrande som fan när alla päron ropar efter Robin men vi kommer ju iaf. slippa förtryck.
Citera
2013-05-31, 11:55
Medlem
kolugns avatar
Varför inte göra det hela ännu lite enklare?
X,Y och Ö?

Citera
2013-05-31, 12:15
Medlem
Citat:

Är du säker på att en del inte redan gör det?
Finns säkert feminister som lyckas slåss där också. Verkar lagom meningslöst, verklighetsfrånvänt, och passar kanske rakt in i någon agenda.
Citera
2013-05-31, 12:20
Medlem
Haha! sökte just på "feminist girl name".
Citera
2013-05-31, 12:22
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Jag håller inte alls med om att det inte är självständiga namn. Om egennamn hade räknats såsom adjektiv, skulle det kanske gå att resonera på så sätt att femininformen bara var en böjning av den maskulina standardformen (det gäller exempelvis de romanska och italiska språkens adjektiv, åtminstone om man utgår ifrån ett lexikon).
Citera
2013-05-31, 12:51
Medlem
Fossilens avatar
Jag hoppas inte att TS är allvarlig...
Citera
2013-05-31, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Vad får dig att tro att det inte är "egna" namn? Peter och Petra är ju samma namn men i en maskulin och en feminin form.

Hur tänker du dig att man skulle hitta på namn egentligen?

Petra ska stå med på listan (som jag skrev kunde göras lång)

Ja du... hur kom man på alla andra namn?
Hur kom man på Amanda och Jennifer t ex?
Och hur kom man på de ursprungliga (mansnamnen)?
Hur kom man på Tomas, Tor och Anders t ex?

Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Ts tänk en sekund längre innan du postar, med din logik kan jag lika gärna säga att Peter är mansförtryck genom namn, att det kommer från Petra, och att männen behöver stå ut med kvinnonamn som blivit ändrade lite för att låta mer maskulina.

I teorin skulle du kunna ha rätt, men med feministisk logik (att männen alltid har förtryckt kvinnor på alla tänkbara sätt) så är det mer troligt att mansnamnen kom först och i ännu ett led av mannens förtryck av kvinnan så gav vi dem bleka kopior av mäns namn istället för egna.

Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Vi döper alla ungar till Robin så löser vi det problemet. Visst kommer det att bli förvirrande som fan när alla päron ropar efter Robin men vi kommer ju iaf. slippa förtryck.

Ingen dum idé. Finns några till:
Kim
Conny/ie
Osv

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Är du säker på att en del inte redan gör det?
Finns säkert feminister som lyckas slåss där också. Verkar lagom meningslöst, verklighetsfrånvänt, och passar kanske rakt in i någon agenda.
Det troligaste är väl att det redan gör det ja. Ju närmare jämställdhet samhället kommer, desto mer korkade saker att bråka om måste feministerna ha för att berättiga sin existens.

Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Jag håller inte alls med om att det inte är självständiga namn. Om egennamn hade räknats såsom adjektiv, skulle det kanske gå att resonera på så sätt att femininformen bara var en böjning av den maskulina standardformen (det gäller exempelvis de romanska och italiska språkens adjektiv, åtminstone om man utgår ifrån ett lexikon).

Din åsikt är noterad... och åtminstone för tillfället ignorerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Jag hoppas inte att TS är allvarlig...

TS börjar mest bli trött och irriterad på feminismen.
Det är lite som fackförbunden:
De har gjort en hel del bra saker historiskt, men inte i modern tid.
Nu gör de mest massa idiotsaker.
Senast redigerad av AndyMcCoy 2013-05-31 kl. 19:22.
Citera
2013-05-31, 21:54
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Din åsikt är noterad... och åtminstone för tillfället ignorerad.

Ännu en snygg kontring av Doktor Arroganto.

Välan, ta ett substantiv då. Varginna bygger förvisso på ordstammen varg, men är det därmed inget självständigt substantiv? Jag hävdar bestämt att det är det; det har ju för bövelen ett eget böjningsparadigm.

Det finns en anledning till att man skiljer på kön: för att det finns kön.
Citera
2013-05-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Ännu en snygg kontring av Doktor Arroganto.

Välan, ta ett substantiv då. Varginna bygger förvisso på ordstammen varg, men är det därmed inget självständigt substantiv? Jag hävdar bestämt att det är det; det har ju för bövelen ett eget böjningsparadigm.

Det finns en anledning till att man skiljer på kön: för att det finns kön.

Det är fullt möjligt att det ligger nånting i det du skriver.
Men det här är tänkt ur ett feministiskt perspektiv.

Tänk mer att kvinnor har varit tvungna att vara hemma och föda barn medan mannen jobbade, och det är inget biologiskt utan bara manligt förtryck av kvinnan. Eftersom vi lever i ett patriarkat.

Men med ditt exempel här ovan så är det fortfarande så att ordet varginna har sitt ursprung ur ordet varg.
På samma sätt som jag (med feministisk logik) hävdar att Petra har sitt ursprung ur Peter.

Om du kan vissa att Petra och Peter har samma gemensamma ursprung, och att inget av namnen ligger mellan ursprunget och det andra namnet... då kan vi fortsätta den här delen av diskussionen.
Senast redigerad av AndyMcCoy 2013-05-31 kl. 22:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in