Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
Hon kritiserar tidigare feminister, men du vet det är ju sådär olika teorier utvecklas också, man kritiserar tidigare och kommer med nya perspektiv och teorier själv. Det Butler främst kritiserar är tanken om att biologiskt kön överhuvudtaget spelar någon roll, vilket tidigare feminister hävdat.
Det är inte så att Butler förkastat tanken om genusordningen. Det hon gör är att hon drar analysen ännu ett steg längre. De hon främst har kritiserat är radikalfeminismen i allmänhet och MacKinnon i synnerhet. Båda menar att det finns en socialt konstruerad social ordning mellan könen. Det Butler gör är att hon hävdar att även vårt biologiska kön är konstruerat. MacKinnon menar att det är maktordningen mellan könen och inte våra biologiska kön som är socialt konstruerade. Detta gör alltså inte Butler, hon menar att biologiskt kön inte har mer betydelse än färgen på vårt hår. Hon menar att biologiskt kön inte spelar ngn soom helst roll förrän det sätt in i en socialt konstruerad där det får värde. Och där det manliga i vår värld värderas högre. Butlers kritik hamnar således inom en feministisk diskurs.
A. Att hennes diskussion är relevant för feminismen (eller om du vill "hamnar inom en feministisk diskurs") betyder inte att hon
är feminist. i ärlighetens nman ska jag säga att det är möjligt att hon ändrat position på senare tid. det var ett tag sedan jag läste henne.
B. Hon kritiserar även idén om möjligheten om en kvinnan vilken feministen kan sägas representera. Vidare kritiserar hon den hierarkiska strukturella maktteorin som finns inom feminism.
C. Har du läst hennes böcker eller refererar du andrahandskunskap? I mina öron låter det som det senare.
D. Din beskrivning av vad hon lite väl enkel, om än inte helt fel. Dock sker det en teoretisk och positionell förskjutning mellan "Gender trouble", "Bodies that matter" och senare "Exitable Speech".
//Mvh, M