2013-05-30, 08:41
Medlem
På hitta.se kan vem som helst utan utbildning annonsera under rubrikerna läkare, psykolog, psykoterapeut och psykiatriker.

Du borde varna alla du känner.

https://www.flashback.org/t2002737
Citera
2013-05-30, 09:22
Medlem
Hur skall hitta hantera det såfall? Kräva in läkarlicenser, examensbevis eller vad?
Är morgontidningarna, Eniro mfl oseriösa också eftersom de tillåter att folk anger egna uppgifter?
Eller är bolagsverket oseriösa då de lägger företag under en viss kod för en viss verksamhet men inte kräver in något examensbevis eller licens för att säkerställa att den som står bakom företaget har rätt att bedriva verksamheten?
Förklara gärna vad hitta.se gör för att vara oseriösa.
Citera
2013-05-30, 14:28
Medlem
Det är förstås ett problem som jag inte tror att hitta.se har tänkt på. Kanske skulle de kunna spärra de skyddade titlarna från att användas helt och hållet.
Alternativet är ju att anmäla hitta.se för medhjälp till föregivande av allmän ställning och se vad som händer.
Citera
2013-05-30, 19:52
Medlem
Det borde absolut vara ett krav att visa upp examensbevis under rubriken läkare och liknande titlar.

Det kanske finns folk som tycker att det inte spelar någon roll vem som gör kirurgiska ingrepp eller vem som utför terapi för folk som mår dåligt.

Jag skulle inte vilja att någon analfabet skulle operera mig. Men jag kanske är ett undantag.

Eniro är också oseriöst om de gör likadant som hitta.se.

Men det är ju positivt för alla som är arbetslösa eller för dem som behöver ett extrajobb. Det är bara att annonsera under psykologer och hoppas att folk beställer tid.
Citera
2013-06-05, 14:06
Medlem
För att inte tala om Internet, där kan tydligen vem som helst utge sig för att kunna vadsomhelst. ISPerna borde kräva in alla examina man har när man skaffar sig en Internetuppkoppling. Stäng ner skiten säger jag!
Citera
2013-06-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbittzer
För att inte tala om Internet, där kan tydligen vem som helst utge sig för att kunna vadsomhelst. ISPerna borde kräva in alla examina man har när man skaffar sig en Internetuppkoppling. Stäng ner skiten säger jag!

Det är lika löjligt argument som att anmäla posten för narkotikasmuggling.
En website har oftast en ansvarig för innehållet. För t ex hitta.se är det ett vinstdrivande företag.
Skapar du en privat hemsida på ett webhotell eller på egen server är du personligen ansvarig för innehållet och eventuella brott som begås där, inte webhotellet eller processortillverkaren som gjort cpu:n i maskinen.
Citera
2013-06-08, 14:43
Medlem
Kan bara konstatera att southparkgänget som vanligt är spot on med sitt avsnitt sarcastoball
Citera
2013-06-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbittzer

Man borde anmäla alla biltillverkare för "medhjälp till fortkörning" eller "medhjälp till dråp"... ???
Citera
2013-06-14, 15:44
Medlem
Absolut, efter det bör man snabbt stämma gud eftersom han skapat vatten och det används vid tortyr.
Citera
2013-06-24, 21:31
Medlem
Det finns ett 20-tal yrken i Sverige som har legitimerade yrkestitlar. Det är olika yrken inom sjuk- och hälsovården + lärare.

Att använda en sådan titel är bedrägeri (eller värre i vissa fall), vilket är straffbart. Anmäl den som du vet har en falsk titel. Eller hitta på själv att du är snickare eller hora. Det är inte straffbart.
Citera
2013-06-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Det finns ett 20-tal yrken i Sverige som har legitimerade yrkestitlar. Det är olika yrken inom sjuk- och hälsovården + lärare.

Att använda en sådan titel är bedrägeri (eller värre i vissa fall), vilket är straffbart. Anmäl den som du vet har en falsk titel. Eller hitta på själv att du är snickare eller hora. Det är inte straffbart.

Det är i huvudsak titlar som utövar myndighet som är skyddade, men de flesta inom sjukvården(pga patientsäkerhetslagen) är också med. Det är inte för att yrket kräver legitimation de är skyddade.
Du får t ex kalla dig taxiförare om du vill utan att riskera påföljd, men för att utöva yrket krävs taxiförarlegitimation utfärdad av transportstyrelsen.

Personer som verkat inom de skyddade titlarna får också fortsättningsvis använda dem efter avslutat yrkesliv, oftast i formen 'Pensionerad polis' medan vem som helst inte får använda 'framtida polis' på sina visitkort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in