Ang. Stangls vadande i guld och pengar: Vi får kanske tänka oss detta mera bildligt. Stangl berättar ju över 25 år senare om vad han såg när han för första gången kom till Treblinka och som alltså fäste sig starkt i hans minne och då blir det nog lätt vad som uppfattas som överdrifter. Han gjorde sedan vad han kunde för att få ordning på förhållandena.
För min del har jag funnit Gitta Serenys bok, svensk titel "Vid Avgrunden" och skriven efter rättegången mot Stangl 1969-70 (han hade ju lyckats hålla sig undan till dess!) mycket innehållsrik på fakta, bra dokumenterade - och säkerligen sann! Säkerligen är också intervjuerna med Stangl och andra rätt återgivna. Och varför skulle hon själv ha tillagt, som du tycks tro t.ex. detta med "vadande i guld" och andra "orimligheter", som ju enligt dig ger tvivel beträffande intervjuerna.
Det du citerat ovan har ju också kunnat beläggas genom bl.a. det här, också ur ett inlägg under tråden om Förintelselägren, där boken också citeras:
"Hubert Posch avgav ett edsvuret vittnesmål vid Treblinka-rättegången 1964 i Düsseldorf enligt följande, där han återgav vad han antecknat om händelserna kring och i Treblinka 21-22.8. 1942, när han med sitt kompani var på väg till ryska fronten.
"Vårt infanterikompani är på väg från Wien till Ryssland, via Mährisch Ostrau, Kattowitz [Katowice], genom Oberschlesiens industriomrâden till Radom,Lukow och Siedlce, dit vi anländer pa kvällen och får soppa. Då och då kan vi höra skottlossning och när jag gick ut för att ta reda på vad som stod på såg jag, ett litet stycke från vårt spår, en perrong med en jättelik folksamling - uppskattningsvis cirka 7000 man, kvinnor och barn. AIla satt på huk eller låg pa marken och sâ fort någon försökte ställa sig upp började vakterna skjuta.
Natten var kvav, luften tung och klibbig och vi sov dåligt. Tidigt nästa morgon - 22 augusti - växlades vårt tåg in på ett annat spår, alldeles intill plattformen, och det var nu vi började höra rykten om att dessa människor utgjorde en judetransport. De ropar att de har varit på resande fot i två dygn, utan mat eller vatten.
Och sedan, när de lastas in i boskapsvagnar, blir vi vittne till fasansfulla scener. Liken efter dem som mördats under natten slängs av judiska poliser upp på en lastbil som gör fyra resor. Vakterna - tillhörande ukrainska frivilliga SS, några berusade klämmer in 180 människor I varje vagn ["Jag räknade sa Pfodl till mig"],föräldrar i en, barn i en annan, de brydde sig inte om hur de splittrade upp familjerna. De vrålar åt dem, skjuter och slår dem så våldsamt att gevärskolvarna ibland spricker. När de äntligen har lastats ombord pa tåget hörs rop från samtliga vagnar: "Vatten, ber de, min guldring for vatten"..
Det fanns andra som erbjöd oss 5000 zloty [2500 riksmark] för en muggvatten. De som lyckas klättra ut genom ventilatlonsluckorna blir skjutna i samma sekund som de kommer ned på marken - en massaker som gör oss sjuka ända In i själen, ett blodbad vars like jag aldrig har kunnat föreställa mig. En mor hoppar ned med sin baby och tittar helt lugnt rätt in i gevärspipan som är riktad mot henne - några sekunder senare hör vi vakten som sköt dem skryta för sina kamrater om hur han tog kål pa dem med ett enda skott genom båda deras huvuden."
När jag besökte Hubert Pfoch i Wien 1972 berättade han att han och hans vänner hade bett sin kompanichef - en ung löjtnant - att prata med SS-officeren som förde befäl.
Han gick med på det, sa Pfoch, men när han framförde till SS-officeren att detta fasansfulla spektakel var ovärdigt både Tyskland och den tyska äran vrålade SS-mannen bara att om vår löjtnant och alla vi andra "Ostmarkler" (Ostmark var nazisterna benämning på Österrike, som efter annekteringen 1938 hade reducerats till en provins i Tredje riket) inte gillade det och inte höll käften, sâ skulle han mer än gärna koppla till en vagn speciellt för oss och sâ kunde vi följa med judarna och krigshetsama och lära känna Treblinka.
Nästa anteckning i unge Pfochs dagbok tycks bekräfta att Stangl mindes alldeles rätt.
"När vårt tåg äntligen lämnar stationen ligger minst femtio döda, kvinnor,man och barn, nâgra av dem helt nakna, längs spåret. Vi såg när den judiska polisen släpade bort dem - mängder av värdesaker försvann ner i deras fickor också.
Till slut följer vårt tåg efter det andra tåget och vi ser lik på båda sidor om banan - barn och andra. De påstår att Treblinka är ett "avlusningsläger". När vi anländer till stationen i Treblinka stannar vi bredvid det andra tåget - stanken av ruttnande lik är så vidrig att några av oss börjar kräkas. Ropen på vatten intensifieras, vakternas urskillningslösa skjutande fortsätter... ."
Det framgår f.ö. av
http://www.deathcamps.org/occupation...%20ghetto.html
att det Pfoch såg var deportationer från samhällena Losice och Mordy, som alltså stannade till i Siedlce (utan mat eller vatten!). De 7000 judarna i Siedlce deporterades dagen efter. Tror du inte att massor av människor, icke-judar som inte deporterades, har sett sådana scener?
Likartade berättelser finner man f.ö. under
http://www.deathcamps.org/occupation/ghettolist.htm (trycker man "page" på en del orter så får man närmare uppgifter om terrorn, dödandet och deportationerna där).
Ett utdrag från ovannämnda webbsida ang. vad som hände i Siedlce:
"In March 1941, the Germans organized a 3-day Aktion in Siedlce, during the course of which many Jews were murdered. The Germans established a ghetto in the northwestern part of Siedlce in August 1941, which was sealed off on 1 October 1941. Jews from Siedlce and its surroundings were forced to move into the ghetto, where In March 1942 12,417 Jews lived.
On 22 August 1942 5,500 Jews from nearby Losice were brought to Siedlce and sent from there to Treblinka the next day. The same process occurred with 3,800 Jews from Mordy. The Austrian soldier Hubert Pfoch took photographs from Siedlce station on 21 August 1942. (Han tog även några foton den 22.8., som redovisas på webbsidan, min anm.)
On 23 August approximately 11,700 Siedlce Jews were deported to Treblinka (see Siedlce Memoirs). Around 2,000 more were shot at the Jewish cemetery. Others were deported to forced labour camps. After this deportation many Jews still remained in Siedlce, some in hiding. 600 people obtained permission to stay in the small ghetto. In addition around 2,400 Jews and many Romany lived there, having arrived from surrounding villages. On 24 August the hospital was liquidated - the doctors, nurses and patients were executed in the hospital itself. Only four persons survived this massacre. During the next days many smaller executions took place in the ghetto. People discovered in hiding by the SS were killed on the spot. ----"
------
Inlägget avslutades med: "Så vad har du för anledning (utom att du är en fanatisk revisionist) att tro att Hubert Pfoch for som du skrivit med "greuelpropaganda" när han vittnade i Frankfurt. (Han blev f.ö. efter kriget en uppburen politiker i Österike, leta litet på Hubert Pfoch på Google, men jag förstår att du tycker att detta ligger honom i fatet) Och tror du inte att bl.a. de överlevande från flykten från Treblinka aug. 1943 som också vittnade i Düsseldorf 1964 hade en del att säga inför rätten? Som (kanske i brist på dödsstraff!?!) f.ö. utdömde tre livstidsstraff."