Citat:
Ursprungligen postat av
Balloonatic
Heej, nu är det så här att jag har lite ont om pengar och besitter 3 st set med silver té skedar som jag fått av släkt vid diverse högtider.
Dom 3 setten är kompletta och alla skedar har både "kattfot" stämpeln och "830" stämpel, silvret väger sammanlagt ca. 400 gram.
Så till mig fråga; hur kan jag på bästa smidigaste och snabbaste sättet sälja dessa skedar för högsta möjliga (rimliga) priset?
Pantbank, guld smed eller smällta ner det och göra smycken va dom? Några tips?
Jag kan tillägga att jag bor i gbg.
Är mycket tacksam för snabba svar.
Ha en trevlig dag.
Mvh Balloonatic
Sälja matsilver (och få ut mer än en bråkdel av inköpspriset) är inte lätt. Även om skedarna kostar 500 kr/st i butik så är det svårt att få ut mycket mer än en femtiolapp (skrotvärde).
Att smälta ner och göra smycken kan du glömma i smycken används som regel en legering med 92,5% silver medan dina bestick håller en silverhalt på 83%,
Är skedarna nya (oanvända) så finns en liten chans att en guldsmed kan vara intresserad av att köpa och då skulle du kunna få lite över 100 kr/st.
Mitt råd: Lämna in skedarna på pantbanken och behåll en av varje set (som visningsex) så får du lite pengar i handen och får samtidigt tid att leta andra köpare.