2013-05-28, 01:19
Medlem
Zentropiums avatar
Nu är det snart dags för den femte upplagan av det identitära seminariet Identitär Idé. Evenemanget kommer att äga rum i Stockholm lördagen den 29 juni och är unikt i sitt slag som en plattform för intellektuell idédebatt kring ämnen som ignoreras eller förtalas av etablissemanget.

Arrangörerna presenterar det hela på följande vis:

Citat:
Den femte delen i seminarieserien Identitär Idé äger rum i Stockholm lördagen den 29 juni 2013. Namnkunniga författare och akademiker från olika länder kommer att resonera kring årets tema - "Identitet och Globalisering". I talarlistan återfinns bland andra professor Paul Gottfried, Bloc Identitaires chefsideolog Philippe Vardon, författaren Markus Willinger och Tobias Ridderstråle. Ytterligare talare kommer att utannonseras framöver.

Utöver föreläsningarna bjuds det även i år på musik, konst, mat och dryck.

Läs mer och håll dig uppdaterad på:

https://www.facebook.com/events/132957453567257

http://www.identitet.org

Biljetter kan inhandlas här:

http://www.arktos.com/identitar-ide.html

-

Diskussionsfrågor:

Är det viktigt att ett seminarium som Identitär Idé äger rum i Sverige, som i övrigt lider av ett så likriktat och fördummat debattklimat?

Vad anser ni om hur programmet ser ut än så länge?

Har ni för avsikt att delta i årets konferens? Har ni erfarenheter av tidigare år?
Senast redigerad av Zentropium 2013-05-28 kl. 01:30.
Citera
2013-05-28, 14:22
Medlem
Ja det är viktigt, Tom Sunic hade jag dock velat se
Citera
2013-05-28, 14:26
Bannlyst
Chefsideolog är ändå en ball titel.
Citera
2013-05-28, 14:48
Medlem
Zentropiums avatar
Nu har även Manuel Ochsenreiter utannonserats som talare. Ochsenreiter är en tysk journalist som arbetat för Junge Freiheit och har även varit krigskorrespondent i Syrien. Han har också medverkat flera gånger i nyhetskanalen Russia Today.
Citera
2013-05-28, 14:49
Medlem
Zentropiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukranian-boy
Ja det är viktigt, Tom Sunic hade jag dock velat se

Sunic har redan talat flera gånger i Sverige, bland annat på Identitär Idé.
Citera
2013-05-28, 15:04
Medlem
Zentropiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Ni kan diskutera ert konservativa seminarium i forumet konservatism.

Tidigare trådar om II har varit placerade i det här forumet men visst skulle det kanske även kunna diskuteras i Konservatism eller Politik Inrikes. Konservatismforumet är dock relativt dött och i Politik Inrikes dränks det lätt av en massa annat helt orelaterat. Det är dock upp till moderatorer att avgöra.

En av talarna, professor Gottfried, är förvisso paleokonservativ men det gör det inte till ett konservativt seminarium. Det är ett identitärt evenemang (och som sådant grundat på etnisk och kulturell identitet) men med olika typer av systemkritiska föreläsare som inte nödvändigtvis behöver dela alla åsikter med varandra.
Citera
2013-05-28, 15:16
Bannlyst
Är det någon av talarna som har fokuserat mycket på judefrågan och på raslig homogenitet? Sådant är alltid väldigt intressant.
Citera
2013-05-28, 15:24
Medlem
Nix-registrets avatar
Presentation av talarna på Motpol: http://redaktion.motpol.nu/identitar-ide-5-%E2%80%93-lordagen-den-29-juni-i-stockholm/

Tydligen bara 100 platser så man får väl ta och fixa biljett med en gång. Skulle vara intressant att höra Philippe Vardon ge sin syn på Pierre Vial och andra antisionistiska identitärer, men antar att han skulle väja undan frågan.
Citera
2013-05-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zentropium
En av talarna, professor Gottfried, är förvisso paleokonservativ men det gör det inte till ett konservativt seminarium. Det är ett identitärt evenemang (och som sådant grundat på etnisk och kulturell identitet) men med olika typer av systemkritiska föreläsare som inte nödvändigtvis behöver dela alla åsikter med varandra.
Konstigt att huvudtalaren ska behöva vara etnisk främling då...
Citat:
Ursprungligen postat av Zentropium
Är det viktigt att ett seminarium som Identitär Idé äger rum i Sverige, som i övrigt lider av ett så likriktat och fördummat debattklimat?
Tror inte det gör någon särskilt stor skillnad för debattklimatet i Sverige. Har något tidigare II-seminarium uppmärksammats någon annanstans än på Motpol, Nordisk.nu osv? Men det är väl klart att det är skönt för ljumma systemkritiska karriärister att besöka II en gång per år och känna sig lite lagomt rebelliska.
Citera
2013-05-28, 15:30
Bannlyst
Citat:
Manuel Ochsenreiter är tysk journalist, länge verksam vid Junge Freiheit och sedan 2011 chefredaktör för tidskriften Zuerst!. Han är en av få journalister från väst som har rapporterat på plats från kriget i Syrien och kommer att presentera en helt annan bild av situationen där än den vi får oss till livs genom de flesta massmedia.

Tobias Ridderstråle är jurist med över tio års erfarenhet från svenska domstolar och internationella skiljeförfaranden. Han kommer att redogöra för omständigheterna i Assangeaffären, analysera huruvida bevisningen mot Assange håller och om åklagaren gör rätt i att begära honom utlämnad till Sverige.
Det här skulle kunna vara ganska intressant. är rätt intresserad av båda "ämnena" sas. Båda dessa är ju ypperliga exempel på massmedias snedvinkling, hyckleri och direkta lögner.
Citera
2013-05-28, 19:16
Medlem
Zentropiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Konstigt att huvudtalaren ska behöva vara etnisk främling då...

Han är förvisso jude men en väldigt vettig sådan.
Citera
2013-05-28, 19:18
Medlem
mambosiuss avatar
Jag välkomnar Identitär Idé 5, och kommer att gå i mån av tid. Som etnisk nationalist ser jag mycket positivt på dessa arrangemang. Man behöver inte dela alla åsikter med föreläsare och övriga deltagare på evenemanget för att det positiva skall överväga.

Angående Tobias Ridderstråle, så höll han ett mycket intressant och initierat tal om folkrätt vid II4. Jag tänker fortfarande på hans visdomsord när jag i MSM hör "experter" uttala sig självklart om varför man i just detta fallet bör intervenera med hänvisning till FNs nytillkomna "praktiska" lagar..

Som nationalist skall man inte bli förvånad om man stöter på bekanta ansikten på Identitär Idé. Det finns flera nationalister som inser att många talare på dessa arrangemang är värda att lyssna på.

Angående identitarismen, ser jag ingen nödvändig motsättning mellan att se på värdet av sin identitet, vilken faktiskt inte endast består av kultur, och ras. Jag tror faktiskt att nationalismen stärks genom att anamma ett visst mått av identitärt tänkande.

För att nu inte en massa vettvillingar skall börja gasta om rasförräderi och splittring, skall jag snabbt tillägga att utan definierad ras är ju identitarismen meningslös.

/JTS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in