2013-05-27, 21:05
Medlem
Mdenstores avatar
Som rubriken lyder, har letat runt som en tok utan att hitta några tips: hur beräknar man omkretsen på en integralekvations kurva? Finns det några formler och regler angående detta?
Citera
2013-05-27, 22:31
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mdenstore
Som rubriken lyder, har letat runt som en tok utan att hitta några tips: hur beräknar man omkretsen på en integralekvations kurva? Finns det några formler och regler angående detta?

Omkrets brukar normal handla om cirklar. Integralekvations kurvor är oftast inte slutna.
Vilket medför att din fråga är meningslös.
Citera
2013-05-28, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Omkrets brukar normal handla om cirklar. Integralekvations kurvor är oftast inte slutna.
Vilket medför att din fråga är meningslös.
En ekvation förutsätter ett och endast ett y för varje x ... om kurvan är sluten måste väl minst ett x värde ha två y värden?
Citera
2013-05-28, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
En ekvation förutsätter ett och endast ett y för varje x ... om kurvan är sluten måste väl minst ett x värde ha två y värden?
Nu blandar du ihop ekvation med funktion.
Citera
2013-05-28, 07:43
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Jag förstår inte vad du menar med "en integralekvations kurva", men iaf så beräknar du omkretsen på en funktion med hjälp av kurvintegraler.
Citera
2013-05-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag förstår inte vad du menar med "en integralekvations kurva", men iaf så beräknar du omkretsen på en funktion med hjälp av kurvintegraler.
Det finns något som heter integralekvation, och då en sådan (ofta) kan skrivas om som en differentialekvation med begynnelsevillkor kan man möjligen kalla grafen till dess lösning för dess kurva.

Men jag är ytterst tveksam till att det är detta frågeställaren avser. Tror som du mer på en kurva längs vilken man tar en integral.
Citera
2013-05-28, 14:44
Medlem
Mdenstores avatar
Var kanske lite luddig. Det jag var ute efter var längden på en integrals kurva då den tillsammans med en tangent och x-axeln skapade ett område som jag ville ha omkretsen på. Anyhow så är problemet löst nu, tack ändå.
Citera
2013-05-28, 16:28
Medlem
Citat:
Var kanske lite luddig. Det jag var ute efter var längden på en integrals kurva då den tillsammans med en tangent och x-axeln skapade ett område som jag ville ha omkretsen på. Anyhow så är problemet löst nu, tack ändå.
Du är fortfarande luddig. Vad menar du med "en integrals kurva"?
Citera
2013-05-28, 18:40
Medlem
Mdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Du är fortfarande luddig. Vad menar du med "en integrals kurva"?

en kurva som beskrivs av en integral.
Citera
2013-05-28, 18:52
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
en kurva som beskrivs av en integral.
Är denna kurva en funktion? Kalla den isf F(x). I sådana fall är kurvlängden detta:

s(x) = int(sqrt(1+(F'(x)^2)dx)
s(x) = int(sqrt(1+(f(x)^2)dx)
Citera
2013-05-28, 19:19
Medlem
Mdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Är denna kurva en funktion? Kalla den isf F(x). I sådana fall är kurvlängden detta:

s(x) = int(sqrt(1+(F'(x)^2)dx)
s(x) = int(sqrt(1+(f(x)^2)dx)

Ja precis! Var med den formeln som jag till slut fick hjälp att hitta och till slut kunde lösa problemet, men tack ändå!
Citera
2013-05-28, 19:22
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ja precis! Var med den formeln som jag till slut fick hjälp att hitta och till slut kunde lösa problemet, men tack ändå!
Härligt! Hoppas du lärde dig något också och inte bara fick rätt svar!

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in