2013-05-27, 19:58
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Hej! Jag hamnade nyligen i en dispyt om vad behandlingshem osv får för en unge. Hon jag pratade med sa först 120 tusen STYCK vilket jag sa tvärnej till, men sen la hon sig på 10 tusen styck. Och eftersom denna verksamhet är kommunal så betalar ju kommunen allt, kanske inte mat eller dylikt men iallafall, jag sa tat dom får MAX 3000kr per unge, och när det är fullt där så finns det 5 st. 3000 * 5 = 15000. Vilket man kan gå med på, men det är ju fruktansvärt mycket eftersom dom får ju pengar till kläder osv ifrån deras föräldrar oftast, men annars så får dom 200kr i månaden. Då röker dom flesta där så jag vet inte om dom får ta av dessa 15k för att köpa cigg, men iallafall, är det verkligen så att dom får 50k för 5 ungar? Det låter ju verkligen MYCKET?!

Här är deras lön som jag hittat
Lägsta månadslön:23 800 kr(10% av de anställda har lika mycket eller mindre)
Högsta månadslön: 32 000 kr(90% av de anställda har lika mycket eller mindre)
Median månadslön: 27 700 kr(hälften av de anställda har lika mycket eller mindre)
Medel månadslön offentlig sektor: 27 500 kr
Lön per region
Medel månadslön privat sektor:29 700 kr

(Källa: http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/445-behandlingsassistent-och-socialpedagog/ )

Stämmer det jag fått höra? Att dom får 10k var?
Citera
2013-05-27, 20:23
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Stämmer det jag fått höra? Att dom får 10k var?
Personalen som arbetar på behandlingshemmen eller vem menar du?
Citera
2013-05-27, 20:35
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Personalen som arbetar på behandlingshemmen eller vem menar du?

Personalen fick jag ju reda på genom länken, men just vad dom får för att ha en unge där. Känns inte rättvist med att en unge som förstör för andra, osv skiter i skolan osv ska få 10k eller 3k styck när en studerande person får 1050 i månaden till hyra mat osv, vissa får ju även penning för att kunna betala hyran dock!
Citera
2013-05-27, 20:36
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Ett hvb-hem får ~3000/dygn för en unge. Men jag förstår inte riktigt vad du frågar efter.
Citera
2013-05-27, 20:42
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Personalen fick jag ju reda på genom länken, men just vad dom får för att ha en unge där. Känns inte rättvist med att en unge som förstör för andra, osv skiter i skolan osv ska få 10k eller 3k styck när en studerande person får 1050 i månaden till hyra mat osv, vissa får ju även penning för att kunna betala hyran dock!
Du måste förklara vilka "dom" är för det är framgår inte helt av dina inlägg.
Inte personalen. Själva behandlingshemmet?

Du kan fortsätta med att uppröras genom att se efter vad "dom" som förvarar fångar (fängelsen, personalen eller övriga dom) får per fånge.
Citera
2013-05-28, 19:43
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Du måste förklara vilka "dom" är för det är framgår inte helt av dina inlägg.
Inte personalen. Själva behandlingshemmet?

Du kan fortsätta med att uppröras genom att se efter vad "dom" som förvarar fångar (fängelsen, personalen eller övriga dom) får per fånge.

Ja självklart, förlåt. Jag menade folket som har ''äger'' behandlingshemmet..
Citera
2013-05-29, 07:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
För 6 pr sen var det vid ett stort svensk behandlingshem 2500 kr för hvb placerade och 3-3500 för lvu placerade... Personal mellan 20-25 000 , rak ökning varje år samma för alla men startlön beroende på erfarenhet och utbildning.
Citera
2013-06-01, 16:46
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ja självklart, förlåt. Jag menade folket som har ''äger'' behandlingshemmet..

Jag förstår hur du menar, men de som jobbar på behandlingshemmen ska ju ha lön (tror ingen vill jobba gratis), hyror ska betalas, räkningar, mat... Det rasar nog lätt iväg.

Om behandlingshemmen är vinstdrivande vet jag faktiskt inte, men det ska de väl inte vara?
Citera
2013-06-12, 15:13
Medlem
Är alla behandlingshem privata ?
Jag har läst att det kostar 1000/dygn. Om de inte är privata så är det ju
mycket som räddas av våra skattepengar.

Jag får opiater av sjukvården efter fallolycka och skulle vilja sätta ut för att
se om jag klarar av smärtan utan medicinering.
Men om jag skulle kosta så mycket per dygn som skulle jag skämmas,
då vill jag inte vara med om det hela utan får då istället låsa in mig hemma
och rida ut i stormen ensam.
Senast redigerad av transversum 2013-06-12 kl. 15:18.
Citera
2013-06-12, 21:12
Medlem
Det är ingen hemlighet vad kommunerna behöver betala för sina klienter som de har platser för ute i landet.
Alla som vill kan läsa på deras hemsidor vad vårddygnen kostar(alltså sök på behandlingshem eller hvb på eniro).
Kostnaden är beräknad utifrån hur vårdkrävande en person är, dvs.om den kan gå i skolan på dagarna krävs ju en personal mindre som stannar hemma på boendet.
Dyrare också med suicida klienter och de som är "rymmningsbenägna".
Från 2000 på det billigaste hvb:t till ca 4000 för de dyraste, allt beroende på hur krävande personen är.
I de fallen där det är låg kostnad per dygn(allt är relativt vad "låg kostnad är.." kommer de istället att förlänga vårdtiden för att mjölka ur så mycket pengar som möjligt..det vet jag mycket om!
Och sist men inte minst! SÅ KLART DET ÄR VINSTER I ALLA SÅDANA HÄR SAMMANHANG!
8 boende gånger 4000 per dygn-det blir en del till ägarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in