2013-05-27, 19:54
Medlem
hajenthirteens avatar
Jag har precis börjat titta på vad de olika bankerna kan erbjuda mig i bolån, är relativt dålig på privatekonomi (än så länge) därav har jag skapat denna tråd för att försöka reda ut en del saker.

Hos Swedbank:

Räknar ut hur mycket jag har möjlighet att låna i deras "bolånekalkyl" under "hur mycket får jag låna"

Följande uppgifter skall fyllas i:

Villa, bostadsrätt eller fritidshus: Bostadsrätt
Inkomst sökande: 23000 (innan skatt)
Hyra för lägenhet 1300 kr/m
Kontantinsats: 300000

Efter att jag har fyllt i dessa rader så får jag upp följande besked: http://imgbin.org/index.php?page=image&id=13797

Mina frågor:
* Inte kan det väl stämma att både bottenlån samt topplån har en ränta på över 6 % ??? Läser ju ut helt andra bolåneräntor hära: http://www.swedbank.se/privat/rantor...ntor/index.htm
* Är det alltid topplån som gäller för att nå upp till 85% belåning utav bostadsrätten, går det ej att få enbart ett bottenlån på dessa 85 % hos swedbank?
* Ca 1,2 miljoner erbjuder de mig i lån, det låter väldigt lågt?

Förstår att jag behöver besöka banken i egen person men är väldigt intresserad att få svar på dessa frågor nu med detsamma
Senast redigerad av hajenthirteen 2013-05-27 kl. 20:21.
Citera
2013-05-27, 20:24
Medlem
Alltid topplån för 85% ja.
Citera
2013-05-27, 20:32
Medlem
revodnebs avatar
Det kan vara så att de har räknat på den räntan för att vara på säkra sidan, dvs en räntemarginal.

Det som skrämmer mig är följande:
Amorteringstid: Löptid 100 år rak.

Dvs kör du på deras kalkyl går du i princip i graven med en skuld.
Citera
2013-05-27, 20:37
Medlem
hajenthirteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltid topplån för 85% ja.

Jag förstår, är detta något specifikt för just Swedbank? Eller är det samma även hos andra banker, alltså att man behöver botten + topplån för att nå upp i 85 %?

Citat:
Ursprungligen postat av netscull
Det kan vara så att de har räknat på den räntan för att vara på säkra sidan, dvs en räntemarginal.

Det som skrämmer mig är följande:
Amorteringstid: Löptid 100 år rak.

Dvs kör du på deras kalkyl går du i princip i graven med en skuld.

Ok jag förstår, då lär jag inte behöva oroa mig när jag väl besöker banken antar jag.

Precis.. låter ju lite underligt (säger jag som kollade på bolån första gången igår). Börjar gärna amortera direkt om det finns utrymme i ekonomin, känns som ett bra sparsätt .

EDIT: Menar att jag gärna amorterar mer än den uppsatta amorteringskostnaden ifall möjlighet ges.
Senast redigerad av hajenthirteen 2013-05-27 kl. 20:51.
Citera
2013-05-27, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajenthirteen
Jag förstår, är detta något specifikt för just Swedbank? Eller är det samma även hos andra banker, alltså att man behöver botten + topplån för att nå upp i 85 %?

Ok jag förstår, då lär jag inte behöva oroa mig när jag väl besöker banken antar jag.

Precis.. låter ju lite underligt (säger jag som kollade på bolån första gången igår). Börjar gärna amortera direkt om det finns utrymme i ekonomin, känns som ett bra sparsätt .

EDIT: Menar att jag gärna amorterar mer än den uppsatta amorteringskostnaden ifall möjlighet ges.

Om du tänker dig en normal amorteringstakt om säg 30 år så blir ju den månatliga amorteringen 3 gånger så stor. Ta med det i din kalkyl.
Citera
2013-05-28, 10:02
Medlem
Lillemannens avatar
Du kan ha hypotekslån upp till 85% hos Swedbank. Att man räknar med 6% i ränta är för att kalkylera för ev. räntehöjningar i framtiden.
Citera
2013-05-28, 19:04
Medlem
hajenthirteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du tänker dig en normal amorteringstakt om säg 30 år så blir ju den månatliga amorteringen 3 gånger så stor. Ta med det i din kalkyl.

Absolut!

Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Du kan ha hypotekslån upp till 85% hos Swedbank. Att man räknar med 6% i ränta är för att kalkylera för ev. räntehöjningar i framtiden.

Aha där sa du nåt! Det borde absolut inte vara omöjligt att jag kan göra på det viset, bor hemma hos föräldrarna i villa så det skall jag verkligen fråga dom om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in