2013-05-27, 19:35
Medlem
Hej allihopa!

Ska nu ner till Stockholm på Lördag och skriva kontrakt på ett rum som jag ska hyra för 3 månader juni-agusti, det är första gången jag gör det här så jag skulle vilja ha lite råd om hur allt fungerar. Han jag ska hyra av sa att jag skriver kontraktet får sedan nycklar till lägenheten och porten och betalar därefter honom. Kan han på något sätt sedan "scama" mig genom att säga att jag inte har betalat?

Ska man begära en kopia på kontraktet så man har "kvitto" att man har betalat?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2013-05-27, 19:36
Medlem
vtcs avatar
Ett kontrakt är inget kvitto, så detta får du be om vid sidan om. En kopia på kontraktet ska du dock självklart ha.
Citera
2013-05-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Ett kontrakt är inget kvitto, så detta får du be om vid sidan om. En kopia på kontraktet ska du dock självklart ha.

Okej , men säg att jag har en kopia på kontraktet , då borde väll inte ha på nått sätt kunna säga att jag inte har betalat och kasta ut mig?

Mvh nojjig kille
Citera
2013-05-27, 20:05
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Som vtc sa, du ska även ha ett kvitto på att du har betalat.
Citera
2013-05-27, 20:30
Medlem
ta med dig dator och be att få koppla upp dig mot hans nätverk. gör sedan en överföring från ditt internetbankkonto till hans konto och skriv i ämnesraden' "hyra" och tex killen initialer så kan ni båda se att pengarna är överförda och du har ett 'elektroniskt kvitto' eller vad man ska kalla det på att du har betalt den här killen.
detta förutsätter ju att du har en laptop/surfplatta och internetbank + att nätverk finns tillgängligt (men internet-uppkoppling har väl de flesta?).
Citera
2013-05-27, 20:36
Medlem
Drdeoos avatar
om det verkar en skum snubbe så skit i det
Citera
2013-05-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ta med dig dator och be att få koppla upp dig mot hans nätverk. gör sedan en överföring från ditt internetbankkonto till hans konto och skriv i ämnesraden' "hyra" och tex killen initialer så kan ni båda se att pengarna är överförda och du har ett 'elektroniskt kvitto' eller vad man ska kalla det på att du har betalt den här killen.
detta förutsätter ju att du har en laptop/surfplatta och internetbank + att nätverk finns tillgängligt (men internet-uppkoppling har väl de flesta?).

Det är ju såklart ett sätt man kan göra lösa problemet. Fast jag undrar vad som är mest normalt , hur brukar folk lösa det här på smidigast och enklast vis?
Citera
2013-05-27, 20:50
Medlem
JustMes avatar
Det här luktar scam!

Du ska INTE betala förrän du kontrollerat att du fått nycklar till rätt lägenhet och att rummet faktiskt finns på riktigt. Ska ni inte ses i lägenheten?
Citera
2013-05-27, 20:56
Medlem
beerklunkers avatar
Betala inte en krona innan du har sett rummet, godkänt det och har fått nycklarna.
Det finns idioter i Stockholm som har som heltidssyssla att försöka lura nyinflyttade.
Citera
2013-05-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMe
Det här luktar scam!

Du ska INTE betala förrän du kontrollerat att du fått nycklar till rätt lägenhet och att rummet faktiskt finns på riktigt. Ska ni inte ses i lägenheten?

vad ts menar är väl att även om han skriver kontrakt och får nycklar när han har betalat så skulle den som hyr ut teoretiskt kunna ta pengarna, stoppa dem i bakfickan och säga -och så var det pengarna också.
detta kan ju lösas med ett skrivet och signerat kvitto där man skriver en kort text för hand att betalningen avser hyra för lägenhet på adress X för perioden Y och så skriver man ut båda personers namn och personnummer och signerar därefter och skriver datum.
detta upprepas sedan så att man har två handskrivna kvitton som ser likadana och så tar man varsitt.

sen är det väl att föredra att försöka hyra studentrum/lgh nu under sommaren. tillgången på dessa brukar vara fler än efterfrågan vilket det känns skulle minska risken för att bli lurad. det är många studenter som vill hyra ut medan de åker till sin hemstad på sommaren och knegar lite extra.
Senast redigerad av meetthefockers 2013-05-27 kl. 21:02.
Citera
2013-05-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
vad ts menar är väl att även om han skriver kontrakt och får nycklar när han har betalat så skulle den som hyr ut teoretiskt kunna ta pengarna, stoppa dem i bakfickan och säga -och så var det pengarna också.
detta kan ju lösas med ett skrivet och signerat kvitto där man skriver en kort text för hand att betalningen avser hyra för lägenhet på adress X för perioden Y och så skriver man ut båda personers namn och personnummer och signerar därefter och skriver datum.
detta upprepas sedan så att man har två handskrivna kvitton som ser likadana och så tar man varsitt.

sen är det väl att föredra att försöka hyra studentrum/lgh nu under sommaren. tillgången på dessa brukar vara fler än efterfrågan vilket det känns skulle minska risken för att bli lurad. det är många studenter som vill hyra ut medan de åker till sin hemstad på sommaren och knegar lite extra.

U got it , Han sa att vi kommer skriva kontrakt jag får nycklar till porten och lägenheten fast inget mer än så. Ska jag begära kvitto tycker du?

Hur brukar ni andra som varit i samma situation lösa detta?
Citera
2013-05-28, 10:10
Medlem
Du SKA ha en kopia på hyreskontraktet, om inte annat ska du spela in överrenskommelsen och spara alla sms/mail ni haft. Sedan som sagt att du ska ha kvitto på att hyran är betald. Inte en krona ska föras över förän du inspekterat lägenheten och FOTAT allt som är skadat. Låna en polares systemkamera som har RAW-format (om du inte har en själv) och se till att använda detta format. Samt att du ser till att kamerans datum är korrekt. Blir inte roligt om du blir krävd på pengar till ett nytt golv, dörr och/eller badkar för att det är trasigt, och det var det innan du flyttade in, men du har inga bevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in