Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-20, 14:39
  #1
Medlem
I-R-Baboons avatar
En 18-årig tjej i USA riskerar fängelse för sitt förhållande med en yngre tjej. Eftersom det är USa det gäller så lär hon inte komma undan lindrigare p.g.a att hon är tjej.

Citat:
18-åriga Kaitlyn Hunt i Florida petades från basketlaget, tvingades lämna skolan och greps av polisen.

Nu riskerar hon upp till 15 års fängelse.

Anledningen: Hon hade en yngre flickvän.

"De försöker skicka en ung, oskyldig flicka i fängelse för att de är fulla av hat och trångsynthet", skriver Kaitlyns mamma i ett öppet Facebook-meddelande.

http://www.expressen.se/nyheter/risk...ed-yngre-tjej/
__________________
Senast redigerad av I-R-Baboon 2013-05-20 kl. 14:51.
Citera
2013-05-20, 14:59
  #2
Medlem
Otippat att Expressen gör det till en snyfthistoria för att det rör sig om ett lesbiskt övergrepp. Hade det varit en 18-årig man som som pumpat sin penis i rumpan på ett barn så hade det låtit annorlunda.
Citera
2013-05-20, 15:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Otippat att Expressen gör det till en snyfthistoria för att det rör sig om ett lesbiskt övergrepp. Hade det varit en 18-årig man som som pumpat sin penis i rumpan på ett barn så hade det låtit annorlunda.


Haha ja det stämmer bra som i din beskrivning hade det varit en man så hade folk gärna bränt han på bål
Citera
2013-05-20, 15:08
  #4
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Otippat att Expressen gör det till en snyfthistoria för att det rör sig om ett lesbiskt övergrepp. Hade det varit en 18-årig man som som pumpat sin penis i rumpan på ett barn så hade det låtit annorlunda.
Varför gör du den jämförelsen?

Det korrekta hade väl varit att göra jämförelsen "18-årig kille har sex med sin 15-åriga flickvän"? Eller tvärtom förstås; "18-årig tjej har sex med sin 15-åriga pojkvän".

Vi är nog flera som hoppar till över det här men vad är det som säger att just vi här i Sverige har de optimala lagarna på den här punkten? Vi har 15-årsgräns, Florida har 18-årsgräns.
Hon har brutit mot lagen och lagförs med det. Inga konstigheter.

Att det känns ganska barbariskt att lagföra för sådant här är väl egentligen annan diskussion. De har de lagar de har.
Citera
2013-05-20, 15:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Varför gör du den jämförelsen?

Det korrekta hade väl varit att göra jämförelsen "18-årig kille har sex med sin 15-åriga flickvän"? Eller tvärtom förstås; "18-årig tjej har sex med sin 15-åriga pojkvän".

Vi är nog flera som hoppar till över det här men vad är det som säger att just vi här i Sverige har de optimala lagarna på den här punkten? Vi har 15-årsgräns, Florida har 18-årsgräns.
Hon har brutit mot lagen och lagförs med det. Inga konstigheter.

Att det känns ganska barbariskt att lagföra för sådant här är väl egentligen annan diskussion. De har de lagar de har.

Skojar du nu?

Fallet handlar om en kvinna på 18 år som har ett lesbiskt förhållande med ett barn. Den relevantaste jämförelsen är självklart med ett manligt homosexuellt dito.
Citera
2013-05-20, 15:32
  #6
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Skojar du nu?

Fallet handlar om en kvinna på 18 år som har ett lesbiskt förhållande med ett barn. Den relevantaste jämförelsen är självklart med ett manligt homosexuellt dito.
Jag tänkte inte på att du kanske betraktar en 15-åring som ett barn i det här sammanhanget. Det är förstås olika hur man ser på saken.

Hur som helst tycks dessa båda ha varit ett par och man får väl förmoda att båda var med på det. Om vi då översätter det till svenska förhållanden hade det inte varit lagbrott (här förutsätter jag att den andra tjejen verkligen hade fyllt 15 år).

Varför skulle då Expressen ha skrivit så som du menar?
Citera
2013-05-20, 15:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tänkte inte på att du kanske betraktar en 15-åring som ett barn i det här sammanhanget. Det är förstås olika hur man ser på saken.

Hur som helst tycks dessa båda ha varit ett par och man får väl förmoda att båda var med på det. Om vi då översätter det till svenska förhållanden hade det inte varit lagbrott (här förutsätter jag att den andra tjejen verkligen hade fyllt 15 år).

Varför skulle då Expressen ha skrivit så som du menar?

Jag håller mig till vad lagen säger i aktuellt ärende. Att man kan ha olika åsikter om vad som är barn är inte relevant.
Citera
2013-05-20, 15:46
  #8
Medlem
teflonpannan69s avatar
Tror knappast att åklagaren kommer yrka på särskilt hårt straff. Skulle inte förvåna mig om det blir någon ''Plea Bargain'' som i sig inte innebär ett allt för stort straff.
Citera
2013-05-20, 16:06
  #9
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Tror knappast att åklagaren kommer yrka på särskilt hårt straff. Skulle inte förvåna mig om det blir någon ''Plea Bargain'' som i sig inte innebär ett allt för stort straff.

Enligt Expressen: "Enligt lagarna i Florida kan Kaitlyn Hunt dömas till upp till 15 års fängelse. Det lägsta straffet för det brott man anser att hon har begått är två års husarrest och ett års skyddstillsyn."

Minst två års husarrest och ett års skyddstillsyn alltså, enligt Expressen. Plus att hon kommer med i sexualbrottsregistret med allt vad det innebär. Hon kan troligen aldrig jobba i en skola till exempel.
Citera
2013-05-20, 16:08
  #10
Medlem
I-R-Baboons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Tror knappast att åklagaren kommer yrka på särskilt hårt straff. Skulle inte förvåna mig om det blir någon ''Plea Bargain'' som i sig inte innebär ett allt för stort straff.

Kan nog stämma, Men hon kommer att bli registrerad som "sex offender" och måste därför under resten av sitt liv anmäla sig hos närmsta myndighet när hon byter adress.

Edit : Tvåa på bollen.
Citera
2013-05-20, 16:14
  #11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Enligt Expressen: "Enligt lagarna i Florida kan Kaitlyn Hunt dömas till upp till 15 års fängelse. Det lägsta straffet för det brott man anser att hon har begått är två års husarrest och ett års skyddstillsyn."

Minst två års husarrest och ett års skyddstillsyn alltså, enligt Expressen. Plus att hon kommer med i sexualbrottsregistret med allt vad det innebär. Hon kan troligen aldrig jobba i en skola till exempel.

Som var sagt, ett inte speciellt hårt straff, det kan säkert bli mycket lägre. Det amerikanska rättsväsendet består mycket utav ''deals'' o liknande mellan åklagare och försvarare.

Men...

Citat:
Ursprungligen postat av I-R-Baboon
Kan nog stämma, Men hon kommer att bli registrerad som "sex offender" och måste därför under resten av sitt liv anmäla sig hos närmsta myndighet när hon byter adress.

Edit : Tvåa på bollen.

Som ni säger är det värsta ändå att hon troligtvis kommer bli registrerad som sexualbrottslingar, något som många amerikaner har problem med. Sexualbrottsregistret har i mång och mycket slagit bakut och i praktiken vem som helst kan hamna där med lite oflyt.
Citera
2013-05-20, 16:55
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tänkte inte på att du kanske betraktar en 15-åring som ett barn i det här sammanhanget. Det är förstås olika hur man ser på saken.

Hur som helst tycks dessa båda ha varit ett par och man får väl förmoda att båda var med på det. Om vi då översätter det till svenska förhållanden hade det inte varit lagbrott (här förutsätter jag att den andra tjejen verkligen hade fyllt 15 år).

Varför skulle då Expressen ha skrivit så som du menar?

Tjejerna var 15 och 17 när förhållandet började, men föräldrarna till den yngre anmälde först efter att den äldre tjejen fyllt 18 eftersom det inte är olagligt för två barn att ha sex med varandra i Florida. Den yngre tjejen verkade ha fyllt 16 när anmälan gjordes.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback