2013-05-27, 14:55
Medlem
Okej, nu vänder jag mig till Flashback. Alla jag talat med säger olika saker gällande detta. Enligt mina egna erfarenheter (personer i min närhet, media m.m) så ska det till jävligt mycket för att förlora ett B-körkort. Du ska i princip vara packad och helst köra på någon under tiden. Men sen finns det de som påstår att man kan bli av med det väldigt mycket lättare än så. Okej iallafall.. lite information:

Jag är 25 år. Har haft B-körkort i 3 år. Vill trimma min EU moped, den kommer då upp i ca 80 km/h.
Tänker absolut inte köra i 80, vill mest komma upp i iallafall 55km/h.

OM jag skulle råka köra i t.ex 60km/h precis när polisen kör förbi, kan de ta mitt körkort? Nu menar jag inte att dra in det, utan att de tar det ifrån mig så att jag får göra om det ?

Har även hört att trafikförsäkringen inte gäller när mopeden är trimmad. Men detta är väl endast om jag är med i en trafikolycka? är det lönt att ha trafikförsäkring då? man måste ju ha detta för att den ska få lov att vara ute i trafiken. Om en polis stannar mig för kontroll så bör jag väl ha den försäkrad? Och de kan väl inte se direkt att den är trimmad ?

Mycket tacksam för svar från någon som verkligen VET. Känns mindre bra att ringa polisen och fråga om detta..
Citera
2013-05-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brothersinarms
Okej, nu vänder jag mig till Flashback. Alla jag talat med säger olika saker gällande detta. Enligt mina egna erfarenheter (personer i min närhet, media m.m) så ska det till jävligt mycket för att förlora ett B-körkort. Du ska i princip vara packad och helst köra på någon under tiden. Men sen finns det de som påstår att man kan bli av med det väldigt mycket lättare än så. Okej iallafall.. lite information:

Jag är 25 år. Har haft B-körkort i 3 år. Vill trimma min EU moped, den kommer då upp i ca 80 km/h.

OM jag skulle råka köra i t.ex 60km/h precis när polisen kör förbi, kan de ta mitt körkort? Nu menar jag inte att dra in det, utan att de tar det ifrån mig så att jag får göra om det ?

Har även hört att trafikförsäkringen inte gäller när mopeden är trimmad. Men detta är väl endast om jag är med i en trafikolycka? är det lönt att ha trafikförsäkring då? man måste ju ha detta för att den ska få lov att vara ute i trafiken. Om en polis stannar mig för kontroll så bör jag väl ha den försäkrad? Och de kan väl inte se direkt att den är trimmad ?

Mycket tacksam för svar från någon som verkligen VET. Känns mindre bra att ringa polisen och fråga om detta..
Det är ju olovlig körning.Det största problemet är ju att trafikförsäkringen eventuellt inte kommer gälla.Om du tillexempel råkar köra på någon som blir gravt invalidiserad så kan det ju handla om miljonbelopp.Där är den största risken.
Citera
2013-05-27, 15:30
Medlem
boppaloozs avatar
Har du trimmat eu-moppen så är den tekniskt sett inte längre en eu-moppe utan en motorcykel. Har du A-körkort (MC) så är inte det något problem med olovlig körning, så körkortet är det nog ingen fara med. Däremot så gäller ju strängare regler om registrering och besiktning av MC jämfört med moped. Dessutom kör du då omkring med ett oskattat och oregistrerat fordon. (Det är ju inte den där mopeden längre).
Men är mopeden trimmad så är det inte heller i försäkringsbolagets ögon det fordon du har försäkrat, så försäkringsbolaget har rätt att antingen göra avdrag på ersättningen eller inte betala ut nån ersättning alls vid en skada. Hur det är med trafikförsäkringsdelen vet jag inte, men förmodligen är trafikförsäkringen högre för en MC än för en moped, så även där har du ett problem.
Senast redigerad av boppalooz 2013-05-27 kl. 15:35.
Citera
2013-05-27, 15:38
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Fordon, bostad & familj
/Moderator
Citera
2013-05-27, 15:38
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2013-05-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brothersinarms

Du riskerar att få ditt körkort återkallat och därefter spärrtid (normaltid är enligt trafikjuristen 4 månader). Detta innebär dock inte att du måste ta om det eftersom det dels rör sig om under 12 månader samt dels att du inte har "prövotid". Skulle du däremot även åka under spärrtiden är det mycket möjligt att den totala tiden överstiger 12 månader och du får göra om allt.
Citera
2013-05-27, 18:23
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Har du trimmat eu-moppen så är den tekniskt sett inte längre en eu-moppe utan en motorcykel. Har du A-körkort (MC) så är inte det något problem med olovlig körning, så körkortet är det nog ingen fara med.
Nu har TS inte A-körkort (MC) men även om han skulle ha det så får man inte köra en trimmad moped då den inte är typgodkänd, skattad och besiktigad.
Citera
2013-05-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Nu har TS inte A-körkort (MC) men även om han skulle ha det så får man inte köra en trimmad moped då den inte är typgodkänd, skattad och besiktigad.

Det är visserligen sant, men brottet är inte längre olovlig körning, och därned är körkortet inte i riskzonen på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in