• 5
  • 6
2013-05-29, 23:13
Medlem
Jokes.on.Us avatar
jag kommenterade på något sånt här igår.........alla främlingsfientliga är inte könslostyrda breivik hitler m.fl är mer logiska i sitt tänkande än dem flesta.....inget extremt är bra både logiska och känslosamma.....jag har själv perfekt balans utav båda det är därför jag är så himmla rätt i mitt tänkande loool
Citera
2013-05-29, 23:28
Medlem
Men det är detta som är problemet. Allkvantifikatorn är inte ett logiskt begrepp som man använder på det sättet i sådana resonemang som främlingsfientliga anför. Man kan givetvis välja att "tolka" det så för då behöver man bara ett exempel för att motbevisa. Men det är en form av halmgubbe. Hur man argumenterar är mer i linje med hur jag lade fram det tidigare. Det är ingen som är ute efter att bevisa att "alla" är så eller så. Dessa typer av argument är mer sofistikerade än så.

Fan nästan aspergervarning på den typen av resonemang. Man tolkar det bokstavligt när man säger så och så om en viss kultur att alla är det. Det handlar om kulturella fenomen där vi exempelvis förstärker beteenden och straffar beteenden, etc. Kulturen har alla dessa organ i sin kropp och man kan studera relationer, proportioner och egenskaper precis som andra studieföremål. Och då kan man säga exempelvis "i detta samhället är det viktigt att komma i tid eftersom det är ett industriellt samhälle." Det är inte så att ALLA anser att det är viktigt att komma i tid eftersom uppenbarligen vissa ofta kommer sent, men isåfall straffas beteendet oftare med exempelvis att du får sparken eller blir utskälld av din flickvän. Det är inte så att detta med tid och att komma i tid är på samma sätt i alla samhällen, och då kan vi helt plötsligt se skillnad på olika samhällen i hur de betraktar detta med tid. Med hjälp av detta kan du börja se efter på riktigt hur det här med tjuveri ser ut hos zigenare, eller kvinnosynen i afganistan, etc.

Hänger ni med?
Senast redigerad av HerrWarum 2013-05-29 kl. 23:37.
Citera
2013-05-30, 00:10
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Men det är detta som är problemet[...]
Du har givetvis rätt i det du säger — att resonera på det sättet är att missa skogen för alla träd. TS verkar vilja reducera ett annars intressant ämne till en icke-diskussion.

Angående allkvantifiering: Kunde inte den främlingsfientlige — om han mot förmodan ville föra den typen av resonemang — komma undan genom att uteslutande använda negerade allsatser? "Inte alla zigenare är hederliga, därför kan vi inte riskera att släppa in någon av dem i vårt land."

Jag ser inte hur TS skulle kunna avfärda den typen av resonemang som "ologiska". Möjligen patologiska, men knappast ologiska.

Edit: Vid närmare eftertanke är det väl tal om uppenbar guilt by association, skyller på den sena timmen.
Senast redigerad av Arepo 2013-05-30 kl. 00:16.
Citera
2013-05-30, 00:34
Medlem
Tråden är öppen för en bredare diskussion. Jag kommer nog inte komma med så många fler inlägg för tillfället. Dags för reflektion Men det är roligt att se er resonera er fram. Så fortsätt gärna.
Citera
2017-01-28, 02:50
Medlem
För 4 år sen var jag en logisk mördare.
Ett barn, men ändå.
Och tråden är viktigare idag än då.

Tvvärr har rasisterna blivit smartare.
På tiden...
Men ändå.

Att singla ut dom kommer inte på frågan.
Att generalisera om dom alla är allt jag ska göra.
Beskriva dom som kränkta-ledsna-bakåtsträvande-ensamma-små-rädda-själar.
Inte du som individ. Bara alla andra.
Jag vet att duuuu inte är det.
Men rent generellt alltså.
Rädslan för förändring.
Kvarhållandet vid traditioner som en idiot.
Som att det verkligen betyder nåt.
Inte du alltså.
Bara alla andra.
Senast redigerad av ivanivan 2017-01-28 kl. 03:02.
Citera
2017-01-28, 10:49
Bannlyst
Bara det att ingen är främlingsfientlig idag.

Det finns ingen som är rädd för främlingar.

Främlingsskeptisk möjligtvis för det är naturligt.

Man har skapat sig en tydlig bild av hur en viss folkgrupp är bara.

Så dom är inte främlingar utan mer välkända.

Sådana person som har skapat sig en tydlig karta över hur vissa folk är, tänker mycket mycket logiskt.

Deras fördom gentemot andra folkgrupper är lika med att lägga handen på en varm platta och bränna sig.

Sådana som du har aldrig träffat ett lejon och förstår inte att det är farligt.

Ser du mitt perspektiv?
Senast redigerad av Superkraft 2017-01-28 kl. 10:53.
Citera
2017-02-06, 01:53
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Att dömma ut en grupp människor pga av vad individer i den gruppen gör är ologiskt.

Är det människor med dåligt logiskt tänkande som blir främlingsfientliga? Jag anser det.

Att döma ut en hel grupp pga någon enstaka är att tänka instinktivt, inte rationellt.

Men det är naturligt att vara främlingsfientlig, det finns instinkter som lever kvar i alla oss människor.
Det är däremot onaturligt att inte vara på sin vakt gentemot det okända.
Det kan jämföras med vilda djur och tama (eller rättare sagt hjärntvättade) djur.
Citera
2017-02-06, 09:15
Medlem
Citat:
Att dömma ut en grupp människor pga av vad individer i den gruppen gör är ologiskt.

Är det människor med dåligt logiskt tänkande som blir främlingsfientliga? Jag anser det.

Hej.
Jag är motståndare till vad logik heter, tror inte ens på matte.. förstår inte ens vad 1 relaterar till.
Vi har alla olika egenskaper och vissa är främlingsfientliga oavsett vad dom tänker.

Jag har eller hade själv bristande logik. Detta gjorde mig inte direkt fientlig..
Däremot blev jag mer spontan.. o kanske spontanitet kan upplevas negativt.
Citera
2017-02-08, 19:11
Medlem
NineLightsOuts avatar
Citat:

Om du vill visa på att något är logiskt eller icke logiskt måste du såklart hänvisa till ett kausalt samband, vilket du saknar.
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Ändå på ett nästan magiskt sätt så ser man klara tendenser mellan olika grupper om man jämför dem med varandra, exempelvis så tror jag inte att varken du eller din granne har gruppvåldtagit någon, eller arbetar för att kvinnor ska stå lägre änn djur och inte är någonting mer änn egendom.

Däremot så finns det andra grupper som faktiskt eftersträvar exempelvis detta, och om nu dessa grupper blir massimporterade till ett nytt område, och man ser omdedelbara negativa förändringar precis överallt de är, även i andra länder ditt de blivit importerade, då är det antagligen läge att börja arbeta mot gruppen i sig, för när det kommer till nationellskala så fungerar bara individ bedömningarna när det kommer till gruppen systemet är byggt runt om kring.

Exempelvis så är det svenska rättsväsendet byggt för att hantera det svenska folket och kulturen, men en ren katastrof på att hantera tillexempel zigenar kulturen.

Därav blir man antingen tvungen att reformera hela systemet eller börja gå på gruppen i sig.

Skulle också hävda att det är tvärtom mot det TS hävdar, att det istället är folk som är för mångkulturen som är känslostyrda, och det enda de ser är folk det är "synd" om.

Lär känna folket på riktigt och deras kultur, så lär ts inse att det som sker idag är ohållbart.
"Massimport" är ju en grovt skev beskrivning. Import alltså att man beställer någonting - ja, möjligtvis när det gäller thailändska fruar till ensamma norrlänningar eller adoptivbarn. Att människor flyr krig eller fattigdom är knappast en beställning.
Citera
2017-02-14, 00:01
Medlem
Självklart är främlingsfientlighet ologiskt, det behöver inte ens diskuteras. Att man dömmer en individ p.g.a vad de andra i gruppen har gjort är ologiskt, att värdera sin egen "ras" över andra (när alla människor egentligen är lika värdelösa) är ologiskt. Fördom är ologiskt. Att tro att alla muslimer tänker likadant är ologiskt. Att ogilla en svart människa p.g.a att den är svart är ologiskt. Att anta att en svart människa är mindre intelligent är ologiskt. All form utav rasism är ologiskt och kan inte förklaras på ett logiskt sätt, främlingsfientliga personer styrs utav sina känslor och låter dessa känslor dominera över logiken.

Rasister är inte nödvänsigtvis ointelligenta, utan deras hat är så stark att den vinner över logiken.
Citera
2017-02-14, 05:16
Medlem
Korta förklaringar är enkla förklaringar och att inte ha en förklaring skapar, om inte likgiltighet eller nyfikenhet, osäkerhet och rädsla hos mänskor. Att tvärt påstå att något är orsakat av hat, är också en kort och enkel förklaring likt sådana som jag tror många anklagar sina motståndare för att vara. T.ex. PK, idiot, hjärntvättad, osv.

Om hat per definition skulle vara något dåligt, skulle väl hat inte finnas, eller det finnas en konsensus inom synhåll om att vi ska göra oss av med allt hat, eller peka på individen och säga "gör dig av med hatet". Hat fyller en funktion, som inte behöver stå i konflikt mot logisk tänkande.

Apropå huvudtesen, så går det inte helt att särskilja logik från känslor, så det blir väl också lite att falla på eget grepp, att hävda att främlingsfientliga eller rasister skulle vara mer känslostyrda och ha en större brist på logik, än personer som inte menar sig vara främlingsfientliga eller rasister. Känslor är ju inte något fiktivt som man kan lägga den stora sanningsmodellen över för att blåsa bort.

Ju mer homogen en grupp är i att ha någon destruktiv gemensam nämnare, desto mer logiskt kan det tyckas att personer som inte delar den destruktiva uppfattningen, vill ha ett rejält avstånd till den gruppen. Mot detta finns såklart en mängd argument, som att sanningen, det rätta alltid segrar. Men att vi drar slutsatser om hur homogen en grupp är, eller en individ som tillhör vissa kategorier, tror jag har att göra med följande problem.

Att vi mänskor lever i ett samhälle och värld där vi lever ganska hårt inrutade, tvingas till och väljer sådana liv eller att vara delaktiga, tysta medlöpare i dessa. I sin tur orsakat av psykologiska och samhälleliga drivkrafter. Detta leder till mindre tolerans och förståelse, och kanske i förlängingen motverkar de premisser som behövs för att leda logiken "rätt". Har man tid att sätta sig in i hur mänskor tänker och deras liv, tror jag de flesta ha lättare att förstå, och tolerera. Man kan förvisso hata av att förstå hur låga, fega eller simpla en del mänskor är, eller ha mycket svårt för att i oändlighet uppamma förståelse.
Senast redigerad av funderande 2017-02-14 kl. 05:17. Anledning: missa ett ord
Citera
2017-02-14, 05:35
Medlem
de.Montforts avatar
Nu är det den politik Sverige drivit som är känslostyrd När exempelvis Dan Eliasson valde att inte lyssna på experter (gränspolisen och den nationella operativa ledningsgruppen) som ville sätta in gränskontroller och ID i ett tidigt skedde På egen hand stoppade Eliasson gränskontrollerna. Vänstern är känslostyrd och har brist på logik.

https://www.svd.se/dan-eliasson-stop...ranskontroller
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in