2005-06-04, 12:23
Medlem
Jag läser i DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=421673&previousRenderType=6

1. "Det är vanligt att föräldrar som inte kommer överens anklagar varandra för våld, sexuella övergrepp eller för att inte vara kapabel att kunna vårda barnet. Utredningen menar att domstolarna måste ta sådana anklagelser på allvar. Även om misstankarna inte går att bevisa så kan de vara tillräckliga för att den ene föräldern inte ska få vårdnaden."

Hur kan man tillåta att en förälder skall kunna mista möjligheten till vårdnad pga anklagelser som inte behöver verifieras/bevisas? Gäller inte rättsstatens principer att man är oskyldig tills motsatsen bevisats?

2. "Även vid så kallat umgängessabotage vill kommittén förstärka barnperspektivet. Det ska inte handla om att bestraffa den förälder som hindrar att den andre föräldern kan träffa sitt barn, utan "det avgörande skall vara vilka konsekvenser och vilken betydelse som handlandet ifråga får för barnet"."

Varför skall inte umgängessabotage beivras om en förälder utför detta? Det är ju ett brott mot ett beslut som oftast tagits i en domstol.

Nej, vårdnadskommitten hjälper inte de föräldrar, oftast män, som redan i dag är 2;a klassens medborgare i vårdnadstvister. Och nu talar jag om de män som INTE har gjort sig skyldiga till något som helst brottsligt som hot, misshandel, sexuella övergrepp etc. Jo, det är faktiskt den övervägande majoriteten. Men tydligen har utredningen gått mest på olika kvinnoorganisationers förslag som tex ROKS. Och det leder bara till att många fler män kommer att felbehandlas på misstankar om sådant som inte går att bevisas men ändå leder till att de förlorar kontakten med sina barn.
Citera
2005-06-04, 13:02
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bofredrik
1. "Det är vanligt att föräldrar som inte kommer överens anklagar varandra för våld, sexuella övergrepp eller för att inte vara kapabel att kunna vårda barnet. Utredningen menar att domstolarna måste ta sådana anklagelser på allvar. Även om misstankarna inte går att bevisa så kan de vara tillräckliga för att den ene föräldern inte ska få vårdnaden."

Hur kan man tillåta att en förälder skall kunna mista möjligheten till vårdnad pga anklagelser som inte behöver verifieras/bevisas? Gäller inte rättsstatens principer att man är oskyldig tills motsatsen bevisats?
Vi kan nog lugnt räkna med mycket livliga diskussioner om just den här punkten. Det är förstås ytterst allvarligt om en förälder ska gå miste om vårdnaden, och alltså i praktiken bli tilldömd ett straff, för ett brott som han eller hon inte har funnits skyldig till.

Fast jag vill nog veta exakt vad utredningen föreslår innan jag uttalar mig alltför kategoriskt.
Citera
2005-06-04, 19:09
Medlem
Kan man inte helt enkelt bara fråga barnet vem han/hon vill bo med?
Tycker jag låter som ett ypperligt förslag, eller har föräldrar rätt att träffa sina barn mot barnets vilja ?
Citera
2005-06-04, 20:46
Medlem
Starvids avatar
Sensmoral: Skaffa inte barn med idioter eller folk som saknar heder.
Citera
2005-06-04, 21:01
Medlem
Reimers avatar
Jo det är väl lätt att säga men du vet inte hur det blir vid en separation
Citera
2005-06-04, 21:04
Medlem
M2ks avatar
Det moderatorpopulära "..och vad vill du diskutera" sk-ter jag i, bra tråd.

Tycker det är bra att man ser över umgängesrätten, den nuvarande allmänfloskeln... 'barnet har rätt till båda föräldrarna-tjafset' har nått vägs ände.

Vet själv hur illa några bekanta drabbats, där utkickade ärkepuckon utnyttjat umgängesrätten, trots miserabel social förmåga, drogmissbruk, bristande vuxenhet mm, men som ändå hålls bakom ryggen av den 'SOCIALA MYNDIGHETEN'. "Barnet har rätt till sin manliga förebild", låter det från (s)ocialimbecilla tjänstekvinnan. Polisen famlar med bevisinsamling, anmälningarna hopas, inget händer, gissa vilken prioritet farbror Blå lägger på dessa ärenden?
Citera
2005-06-04, 21:06
Medlem
Reimers avatar
Vad menar du?
Citera
2005-06-04, 21:28
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad menar du?
Om du riktar frågan till mig - vad är det du inte förstår?
Citera
2005-06-04, 21:33
Medlem
Reimers avatar
Vad är det som är fel med umgängesrätten och gemensam vårdnad?
Citera
2005-06-04, 21:41
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Vad är det som är fel med umgängesrätten och gemensam vårdnad?
Uppenbarligen någonting, eftersom 'Vårdnadskommittén' har fått ett uppdrag att se över något som är ifrågasatt, och lagt fram ett förslag. Har du läst detta, och - en personlig fråga - har du egen erfarenhet av hur det fungerar idag?
Citera
2005-06-04, 21:44
Medlem
Reimers avatar
Ja till viss del , idag funkar det bra men om det där förslaget går igenom så
räcker det med en anmälan om incest eller våld (sann eller falsk så är du torsk om du är man) Huvuddraget i förslaget kom från ROKS och var de har fått sina ideer från vet väl alla?
Citera
2005-06-04, 22:30
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ja till viss del , idag funkar det bra men om det där förslaget går igenom så
"räcker det med en anmälan om incest eller våld (sann eller falsk så är du torsk om du är man)" Huvuddraget i förslaget kom från ROKS och var de har fått sina ideer från vet väl alla?
"räcker..osv". Jag delar din farhåga, det vore f-n om kvinnomaffian skulle dra nytta av utredningen. Men, jag argumenterar utifrån faktiska omständigheter, inte från ett teoretiskt perspektiv.

Jag har kanske en naiv tilltro till att problemet kommer att betraktas ur ett könsneutralt perspektiv. Å andra sidan har ju kvinnomafian, och Roks, visat en aptit åt andra hållet. Och den politiska inriktningen, under PK-Görans medvetenhet, signalerar absolut åt galet håll.

Den som lever får se.. och den som inte lever, slipper att se eländet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in