2005-06-04, 12:22
Medlem
Hasse Heroins avatar
Hej

Jag har ett par frågor jag skulle vilja diskutera. Någon eller kanske till och med båda har kanske diskuterats förut, men jag kan inte finna något bra svar. Moderatorerna få väll slå mig på fingrarna om jag har fel.

1: Kan man jämföra tramadol och kodein på något sätt? Jag vet att dessa två är olika opiater/opioider och har lite olika "rus". Jag vet också att kodein är starkare. Jag vaknade upp och hadde riktigt ont i ryggen i morse så jag gjorde en kallvatten separation varvid jag drog i mig ca 240 mg kodein (troligtvis blev det något mindre). Jag kände att jag blev bättre i ryggen, men inte så mycket som jag trodde? Kan man göra en jämförelse som t.ex. att 1 mg Kodein motsvar 10 mg Tramadol?

2: Denna fråga har lite att göra med fråga nr 1. Det finns en bra instruktion på FB om hur man gör en kallvatten separation. Den bygger på att kodein är mer lättlöslig i kallvatten än Paracetamol. Jag gjorde en separation på 30 st piller där varje piller bestod utav 500 mg paracetamol och 8 mg kodein. Med vedertagna matematiska ekvationer så fick jag det till att lösningen skulle innehålla 15 g paracetamol! samt 240 mg kodein. Det är en skrämande hög mängd paracetamol och jag vill faan inte paja min lever och njurar. Finns det en risk att jag kan få i mig farligt höga mängder paracetamol genom separationen? Lösningen jag fick fram var tämligen ren (lite grumlig) och en stor massa (vitt skum) paracetamol antar jag var kvar i kaffe filtret.

//HH
Citera
2005-06-04, 19:57
Medlem
Nej det är inte troligt att man kan jämföra dem på det sättet, främst för att Tramadol är så individuelt, allt från noll effekt till folk som påstår sig bli helt utslagna på 50mg.

Tramadol är mer en vardagsdrog med lång verkningstid, det sitter lätt i 12 timmar eller mer, medans kodein går ur rätt fort.

Tramadol har ju en uppiggande effekt som inte kodein har.
Me i stället är väl kodein bättre om man söker den där flummiga känslan.
Citera
2005-06-04, 22:12
Medlem
Hasse Heroins avatar
Jag tror att du har rätt Nezan om att dessa två ej kan jämföras. Ganska svåra frågor också skulle jag tro. Jag tycker därför att jag "utvecklar" tråden med en liten annan inriktning.

Vad tycker ni är bra respektive dåligt, dvs för och nackdelar med kodein och Tramadol. Dvs en gämförelse mellan dessa två. Dett skulle jag tro är också ganska individuellt men men tämligen intressant.

Det här tycker JAG om dessa två preparat.

KODEIN:
Fördelar: Vädigt bra mot smärta som huvudvärk / migrän. Väldigt snabverkande.

Nackdelar: Effekten/ruset är relativt kortvarigt. Jag blir lätt illamående vid högre doser. Inget bra allternativ för mig då jag vill flumma / bli go.

Tramadol:
Fördelar: Väldigt bra mot ryggvärk. Har en uppigande effekt, jag blir glad, mår mycket bra. Ruset/effekten är relativt långvarig. Brukar ligga i upp till 1 dygn!

Nackdelar: Dålig/konstig sömn. Man sover mer som i dvala. Kan ta relativt lång tid innan effekten kommer upp till max, upp till 3 timmar. Inget bra allternativ mot huvudvärk.

Kom gärna med era upplevelser!

//HH
Citera
2005-06-04, 22:25
Awaiting Email Confirmation
har bara provat tramadol..

fördelar:

håller i länge. man känner sig glad och skön. man ser det goda i situationen. man blir pratglad o trevlig skön känsla i hela kroppen.

nackdelar

lite svårt att somna in ibland. det kan va svårt att fokusera.
Citera
2005-06-06, 11:59
Medlem
Fördelar med kodein: den euforiska effekten, "allt kommer att lösa sig"-känslan, man blir lugn och glad. Hjälper bra mot alla sorters värk + hosta.

Nackdelar med kodein:
blir förbannat trött av högre doser och somnar lätt, ruset försvinner alldeles för snabbt. Ibland blir jag illamående om jag tar högre doser utan att ha ätit ordentligt.

Fördelar med tramadol:
att det hjälper mot social fobi, att man blir pratglad och social och trevlig och inte bangar för utmaningar.

Nackdelar: toleransökningen går väldigt snabbt + att det inte är bra att överdosera pga risken för krampanfall...
Citera
2005-06-13, 01:03
Medlem
om ni hade fått välja en av dessa preparat som ni skulle fått ta resten av livet vilket skulle det då bli?

Föresten kan man injecsera codein elelr tramadol om man har det i sin rena form ?
Citera
2005-06-13, 01:14
Medlem
Stormkrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touch_me_im_sic
har bara provat tramadol..

fördelar:

håller i länge. man känner sig glad och skön. man ser det goda i situationen. man blir pratglad o trevlig skön känsla i hela kroppen.

nackdelar

lite svårt att somna in ibland. det kan va svårt att fokusera.

svårt att somna in? fan så fort jag har tagit det så vill jag helst gå till sängs och halvsova/sova
Citera
2005-06-13, 01:41
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ Tonï
om ni hade fått välja en av dessa preparat som ni skulle fått ta resten av livet vilket skulle det då bli?

Föresten kan man injecsera codein elelr tramadol om man har det i sin rena form ?

Kodein kan injiceras intramuskulärt, injicerar du intravenöst
riskerar du att få vätska i lungorna & avlider .
Men att krossa kodein tabletter och skjuta intramuskulärt är inget
man ska göra, det enda man kan injicera är färdig lösning på ampuller .

Tramadol finns också som injektionsvätska och kan injiceras både
intravenöst och intramuskulärt, krossa aldrig vanliga tabletter och
injicera!
Dom innehåller en massa bindemedel som man inte ska ha i sig .
Citera
2005-06-17, 11:56
Medlem
Alt-Tabs avatar
..
Citera
2005-06-17, 17:35
Medlem
Porrpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ Tonï

Tramadolhydroklorid så klart, dvs Tradolan...
Citera
2005-06-17, 18:34
Medlem
visslarens avatar
KODEIN

Fördelar: Rent rus med morfinkänsla (det är ju det som det blir i hjärnan), bra smärtstillande, intensivt rus med otrolig lustkänsla.

Nackdelar: Kortvarigt rus (på sin höjd 4 timmar), kliar mycket på högre doser samt blir röd i ansiktet och öronen. Snabb toleransutveckling. Lätt att bli beroende. Man vardagskäkar ett gäng i en vecka o tänker, "ähh det är kolugnt jag tar ju inte så mkt", sen sitter man där 3 veckor senare och har jobbig AT.

TRAMADOL

Fördelar: Långvarigt rus. Har varit med om rus på 12 timmar. Enklare att få tag på än kodein och billigare. Uppiggande. Behövs inte så höga doser.

Nackdelar: Sömnstörningar, känsla av rastlöshet, krävs inte många för att svimma och få kramper.
Citera
2009-11-21, 05:54
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
KODEIN

Fördelar: Rent rus med morfinkänsla (det är ju det som det blir i hjärnan), bra smärtstillande, intensivt rus med otrolig lustkänsla.

Nackdelar: Kortvarigt rus (på sin höjd 4 timmar), kliar mycket på högre doser samt blir röd i ansiktet och öronen. Snabb toleransutveckling. Lätt att bli beroende. Man vardagskäkar ett gäng i en vecka o tänker, "ähh det är kolugnt jag tar ju inte så mkt", sen sitter man där 3 veckor senare och har jobbig AT.

TRAMADOL

Fördelar: Långvarigt rus. Har varit med om rus på 12 timmar. Enklare att få tag på än kodein och billigare. Uppiggande. Behövs inte så höga doser.

Nackdelar: Sömnstörningar, känsla av rastlöshet, krävs inte många för att svimma och få kramper.

Nej, en del av kodeinet omvandlas till morfin i levern, absolut inte i hjärnan.

TRAMADOL

Fördelar: Långvarig effekt, något uppiggande, skönt om man ska göra något monotont, t.ex. städa, diska osv.

Nackdelar: Svårt att somna, rastlös, illamående, huvudvärk. Hjälper mycket dåligt mot huvudvärk, för mig så blir huvudvärken t.o.m. värre och utvecklas till en migrän. [/quote]

KODEIN

Fördelar: Hjälper mycket bra mot alla former av värk jag lider av. T.o.m. huvudvärk. T.o.m. huvudvärken jag får utan migrän brukar ge med sig med kodein. ger till skillnad från tramadol ett riktigt rus, man blir varm och mysig, lugn och skön.

Nackdelar: Illamående. Kort rus. Klåda.[/quote]

Ruseffekten av kodein är för mig ganska kort, kanske 3 timmar. Hur är det med den smärtstillande effekten av kodein? Hur länge varar den?
Varar den smärtstillande effekten av tramadol i 6-12 timmar? Eller är det bara ruset?
Vill få lite klarhet i hur det fungerar. Borde inte ruseffekten av olika opiater vara lika länge som den smärstillande effekten, om inte, varför?

Orkade inte starta en helt ny tråd för en så snarlik frågeställning.
Senast redigerad av TheSpacePope 2009-11-21 kl. 06:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in