2013-05-26, 16:13
Medlem
hej tänkte göra en tråd för att disskutera hur man gör potatiskanoner lagliga. har länge skjutit med potatiskanoner och de är buskul men man vill ju inte heller åka dit eller bryta mot paragraferna.
läste nyss på wiki ang potatiskanon att de praktiseras som en hobby och att de är lagliga så länge de understiger 10 Joule,. alltså borde man inte åka dit om den är under 10 Joule. hur kan man få den udner 10 joule, pratar om bränsledriven nu.

"wiki: Lagliga varianter förekommer också. Den kinetiska energin hos projektilen måste understiga 10 joule vid ett avstånd av 4 meter. Sådana kanoner kallas effektdämpade potatiskanoner och har mindre dimensioner"
Citera
2013-05-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av william.t
hej tänkte göra en tråd för att disskutera hur man gör potatiskanoner lagliga. har länge skjutit med potatiskanoner och de är buskul men man vill ju inte heller åka dit eller bryta mot paragraferna.
läste nyss på wiki ang potatiskanon att de praktiseras som en hobby och att de är lagliga så länge de understiger 10 Joule,. alltså borde man inte åka dit om den är under 10 Joule. hur kan man få den udner 10 joule, pratar om bränsledriven nu.

"wiki: Lagliga varianter förekommer också. Den kinetiska energin hos projektilen måste understiga 10 joule vid ett avstånd av 4 meter. Sådana kanoner kallas effektdämpade potatiskanoner och har mindre dimensioner"

Ladda med skumgummibollar.
Glöm alla massiva projektiler.
Citera
2013-05-26, 17:16
Medlem
smart eller pappersbollar? så om lagens väktare känner för att smyga förbi och ser en potatisknon liggandes måste dom ta en på bar gärning om man skulle skjuta potatis? för annars hävdar man bara att man skjuter skumgummi och pappers kulor ? så har man en stor låda med skumgummi och pappers kulor som man bara visar upp?
Citera
2013-05-26, 17:47
Medlem
franges avatar
För att få den som ett laglig som effektbegränsat vapen är det väl 10J anslagsenergi som gäller, och det är ungefär vad du uppnår om du helt enkelt kastar en potatis med handen.

Var det inte uppe en tråd i Vapen & Militär-forumet i förra veckan?
Citera
2013-05-27, 01:40
Medlem
brabra då är min potatiskanon lagligt då så länge man skjuter skumbollar me den eller papper

de vet jag inte
Citera
2013-05-27, 07:20
Medlem
GalFisks avatar
Jag frågade polisen om detta för en massa år sedan, och dom berättade att så länge kanonen inte hade nån vidare precision, räknades den inte som ett skjutvapen oavsett effekt. Så länge jag använde den på ett ansvarsfullt sätt skulle det därför inte vara något problem.
Citera
2013-05-27, 11:58
Medlem
kul o höra tror ändå jag har ett uppsättning papper och skumkulor hemma för säkerhetsskull. när jag åkte dit för en småsak för ett tag sen så hitta dom potatiskanonen på filmer och bilder jag hade på hårddisken. de fråga va de va och om jag använda den. då sa

jag:-nae inte längre, den är trasig för länge sen så slängde den.
polisen: de är rätt bra tryck i dom dära va (låter intressrad av att skjuta med en själv)
jag: - ah de är de
haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in