2013-05-26, 14:28
Medlem
Aakesons avatar
Hejsan!

Jag är en kille på 18 år som alltid haft en god hälsa och livsstil. Mitt mål i framtiden som jag haft under många år är att ta min Grundläggande militärutbildning i arméns jägarbataljon i Arvidjaur och därefter ta mig till fallskärmsjägarskolan.

Har alltid varit vältränad och enligt mig så är jag både fysiskt och psykiskt starkare än många andra, men frågan är hur jag ska lägga upp min träning och kost för att vara så fysiskt förbered som möjligt inför kommande mönstring och jägartest under våren 2014. Har tränat på gym i ca 4 år men känner att det inte kanske är den bästa träningen inför mitt mål.

För er som vet...vad bör jag specificera mig på? Har nu lagt om mitt schema så jag springer 2 ggr i veckan men en sträcka på 12 km. Sedan försöker jag få in mycket basövningar på gymmet som pull ups, push ups, squats etc, och i sommar tänkte jag börja med simning och även börja marschera längre sträckor med kängor och tung ryggsäck.

Skulle vara ytterst tacksam för svar om ni har några egna erfarenheter eller ledningsstrategier!

Mvh, Martin
Citera
2013-05-26, 14:34
Medlem
sharkbaits avatar
+ Gå långt, gå fort och lasta tungt.

+ Träna orientering i mörker
Citera
2013-05-26, 14:35
Bannlyst
Tror inte du ska snöa in dig för mycket på militären. Visst låter det kul att vara jägarsoldat men kan garantera dig att det är astråkigt. Dessutom ska du efter GMU vidareutbilda dig plus bosätta dig uppe i Norrland.

Att klara jägartesterna på mönstringen är inte svårt. Om det du skriver är sant så klarar du dem idag. Det du kan kugga på är datortestet, svårare att förbereda sig inför det. Angående jägarutbildningen. Antingen har du det eller inte, är du normaltränad när du rycker och har psyket klarar du det. Vet flera som tränade som as men var klena och gav upp lätt som åkte hem första veckorna.
Citera
2013-05-26, 14:44
Medlem
Aakesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Tror inte du ska snöa in dig för mycket på militären. Visst låter det kul att vara jägarsoldat men kan garantera dig att det är astråkigt. Dessutom ska du efter GMU vidareutbilda dig plus bosätta dig uppe i Norrland.

Att klara jägartesterna på mönstringen är inte svårt. Om det du skriver är sant så klarar du dem idag. Det du kan kugga på är datortestet, svårare att förbereda sig inför det. Angående jägarutbildningen. Antingen har du det eller inte, är du normaltränad när du rycker och har psyket klarar du det. Vet flera som tränade som as men var klena och gav upp lätt som åkte hem första veckorna.

Jag har snöat in mig på militären och det är något jag velat göra sedan jag var ung, och har man ett mål så tycker jag att man ska sträva efter det! Intresset ligger hos mig

Jag har hört talats om datortestet, men har aldrig förstått vad det är. Något IQ test?? Tacksam för svaret!
Citera
2013-05-26, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aakeson
Jag har snöat in mig på militären och det är något jag velat göra sedan jag var ung, och har man ett mål så tycker jag att man ska sträva efter det! Intresset ligger hos mig

Jag har hört talats om datortestet, men har aldrig förstått vad det är. Något IQ test?? Tacksam för svaret!

Finns hur mycket som helst du kan läsa om i GMU-tråden. Datortestet är 80 minuter långt och ställer krav på din ordkunskap, stress, sifferminne, 3-D-figuerer, logiskt tänkande mm. En fråga kan tillexempel vara, vad väger mest, 1 liter vatten eller 1 liter is? En annan kan vara, 1, 4, 8, 13 vad kommer näst etc.
Citera
2013-05-26, 15:17
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakeson
Hejsan!

Jag är en kille på 18 år som alltid haft en god hälsa och livsstil. Mitt mål i framtiden som jag haft under många år är att ta min Grundläggande militärutbildning i arméns jägarbataljon i Arvidjaur och därefter ta mig till fallskärmsjägarskolan.

Har alltid varit vältränad och enligt mig så är jag både fysiskt och psykiskt starkare än många andra, men frågan är hur jag ska lägga upp min träning och kost för att vara så fysiskt förbered som möjligt inför kommande mönstring och jägartest under våren 2014. Har tränat på gym i ca 4 år men känner att det inte kanske är den bästa träningen inför mitt mål.

För er som vet...vad bör jag specificera mig på? Har nu lagt om mitt schema så jag springer 2 ggr i veckan men en sträcka på 12 km. Sedan försöker jag få in mycket basövningar på gymmet som pull ups, push ups, squats etc, och i sommar tänkte jag börja med simning och även börja marschera längre sträckor med kängor och tung ryggsäck.

Skulle vara ytterst tacksam för svar om ni har några egna erfarenheter eller ledningsstrategier!

Mvh, Martin

Fysiskt, satsa på kondition.
Psykiskt, satsa på att lära dig vänta.
Citera
2013-05-26, 15:37
Medlem
Det är bara att lära dig gå med smärta. Allt handlar om att hålla ut och inte ge sig. IQ för att komma in till jägare är typ den lägsta, men bra på fysiska. Kan man inte komma in på fallskärmsskolan direkt? Det gick på min tid iaf.
Senast redigerad av netscull 2013-05-26 kl. 15:39.
Citera
2013-05-26, 16:13
Medlem
swede1986s avatar
Satsa på kondition, och styrka i bålen.
Citera
2013-05-26, 17:47
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swede1986
Satsa på kondition, och styrka i bålen.

Bålstabilitet som det så fint heter

Jägarsoldater är inte som alla andra.
Det märker du nog förr eller senare om du kommer in på en militär karriär.

Lycka till!
Citera
2013-05-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netscull
Det är bara att lära dig gå med smärta. Allt handlar om att hålla ut och inte ge sig. IQ för att komma in till jägare är typ den lägsta, men bra på fysiska. Kan man inte komma in på fallskärmsskolan direkt? Det gick på min tid iaf.

Nej. Idag söker soldaten till FJS efter minst ett års tjänstgöring.
Citera
2013-05-26, 20:47
Medlem
Aakesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netscull

Låter gott! Nej FJS har inte GMU tyvärr! Den söker man efter!
Citera
2013-05-26, 20:49
Medlem
Aakesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Nej. Idag söker soldaten till FJS efter minst ett års tjänstgöring.

Ett år? efter din GMU som varar 3 månader (?) så söker du till en vidaremönstring för FJS eller är jag helt ute o cyklar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in