2013-05-26, 10:07
Medlem
vinbras avatar
Jag är inte förtjust i att Ufo-forumet är en undergrupp till Paranormala fenomen. Det finns inget övernaturligt i eventuella utomjordiska besök (även om en del inte förmår skilja på det) och därför menar jag att den är felplacerad. Vad sägs om att ha den i astronomi och rymdfart istället?
Citera
2013-05-26, 11:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag kan hålla med om att det inte skulle klassas som övernaturligt om vi fick påhälsning av utomjordingar, men eftersom Paranormalt inte betyder övernaturligt utan egentligen bara innebär att något är "onormalt" så passar forumet definitionsmässigt in där det ligger.

Eller är utomjordiska besök något som du anser vara normaltillståndet?

För övrigt så är det inget som säger att ett Ufo måste ha med utomjordingar att göra. Det enda man vet om ett Ufo är att det är ett oidentifierat flygande föremål inte att det är ett föremål som identifierats som "utomjordiskt"...
Citera
2013-05-26, 13:02
Medlem
robomans avatar
Som nämnt betyder ju egentligen inte paranormalt samma sak som övernaturligt, även om orden i många fall används synonymts i svenskan. Oavsett vilket så är ju ufologi inget som påstås vara övernaturligt heller, eftersom forumet är till för diskussioner kring 1) paranormala fenomen, 2) ockultism och 3) ufologi.

Jag tycker det är fullt rimligt att ufologi diskuteras i samma delforum som dessa andra två kategorier. Det är även fullt rimligt att det räknas in i Astronomi och rymdfart, tycker jag i alla fall.
Dock är det ytterligare en parameter jag skulle vilja räkna in i avgörandet av var den ska hamna. Flashbacks olika vetenskaps-forum siktar ofta mot att hålla en förhållandevis hög nivå på diskussionerna. Allt för ovetenskapliga frågeställningar skrotas, i alla fall i biologi-forumen där jag mest vistas. Men det skiljer också mycket på nivån mellan olika vetenskaps-forum. Om man tittar på nivån i Astronomi och rymdfart så ligger den enligt min erfarenhet på en högre vetenskaplig nivå än diskussionerna i Paranormala fenomen, ockultism och ufologi. Jag anser att de flesta diskussioner kring ufologi håller en nivå som överensstämmer mer med övriga delar av Paranormala fenomen, ockultism och ufologi.

(Jag försöker verkligen inte låta elitistisk när jag pratar om nivåer av vetenskap. Hoppas det framgår vad jag menar, annars ska jag förtydliga)
Citera
2013-05-26, 13:24
Medlem
vinbras avatar
Jag har förståelse för era argument men eftersom Ufologi innebär studium av UFO-fenomen bedrivet med vetenskapliga metoder (Ja jag snodde från wikipedia) så tycker jag det förtjänar en plats som inte omges av New age-liknande ämnen.

Det jag tycker är problematiskt är att Ufolgi-forumets placering gör att det nästan enbart är en 'speciell' typ av folk som hittar dit. Om det hade en mer neutral placering tror jag att diskussionsnivån skulle kunna höjas.
Citera
2013-05-26, 13:33
Medlem
SithBoboSiths avatar
Jag har full förståelse för TS synpunkter och det vore helt rätt. Men faktum är att UFO-iterna i sig är paranormala dårar, så pass väck att även om ämnet inte är paranormalt så är det 110% omöjligt att föra en vetenskaplig diskussion i ämnet. Därför ligger ämnet bra där det ligger.
Citera
2013-05-26, 13:34
Medlem
robomans avatar
Jo, jag tänkte på det när jag skrev mitt inlägg. Anledningen till den förhållandevis låga nivån kan ju bero på placeringen, lika gärna som att placeringen beror på nivån.

Ja det är lite klurigt det där. I och med att man ska ha ett vetenskapligt förhållningssätt inom ufologi så kan man ju tycka att det borde få särskiljas från det där forumet, men samtidigt har själva ufologi-forumet långt ifrån enbart vetenskapliga trådar och frågeställningar. Jag låter fler röster göra sig hörda i tråden innan jag fortsätter raljera.
Citera
2013-05-26, 17:49
Medlem
vinbras avatar
Jag menar att om frågan betraktas seriöst här, vilket jag menar att den har rätt till, så kommer det även bli vettiga inlägg. Nu ligger Ufologi-forumet i en trams-omgivning och då blir inläggen därefter.

I grunden är Ufologin seriös och då borde den också få en chans att behandlas så.
Senast redigerad av vinbra 2013-05-26 kl. 17:52.
Citera
2013-05-26, 18:16
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag menar att om frågan betraktas seriöst här, vilket jag menar att den har rätt till, så kommer det även bli vettiga inlägg. Nu ligger Ufologi-forumet i en trams-omgivning och då blir inläggen därefter.

I grunden är Ufologin seriös och då borde den också få en chans att behandlas så.

Tror dessvärre de krävs mer än en flytt av forumet för att få Ufologi-forumet till en mer seriös forumsdel. Jag tycker man ska börja med att sätta upp rakare riktlinjer i forumet och sätta hårdare krav på inläggens kvalité. Visare de sig sedan att debatten i Ufologi blir bättre, då tycker jag man kan överväga en flytt, men så länge inläggen håller låg kvalité tycker jag forumsdelen ligger på rätt plats.
Citera
2013-05-26, 19:19
Medlem
MrFolds avatar
Det finns ju folk som försöker studera (påstått) paranormala fenomen på ett åtminstone relativt seriöst och vetenskapligt sätt också. Dessvärre tenderar de personer som har en mer känslomässig/troende/okritisk approach till det hela att dominera både inom parapsykologin och ufologin.

Jag tycker det av kvalitetsskäl finns en stor poäng i att strukturera Vetenskap&Humaniora så att det som är mer lättviktigt eller rentav ovetenskapligt hålls åtskilt från det som bygger på mer seriösa frågeställningar och ett vetenskapligt förhållningssätt. Undantag kan medges om det finns logiska skäl/stort intresse, men ska då vara tydligt markerade. Ett bra exempel är den tråd om kreationism som tillåts under biologiforumet. Här finns en tydlig regel om att den är ett undantag och trådar på samma tema som skapas i forumet blir obönhörligen raderade/flyttade.

Jag anser att ufologin ligger på precis rätt plats, även om jag kan beklaga de personer som liksom du försöker studera frågan seriöst.
Citera
2013-05-28, 09:47
Medlem
KimNeilJungs avatar
Som moderator i både Paranormalt och Astronomi & Rymdfart. Nej.

Som andra redan varit inne på; det behövs en form av uppdelning där det å ena sidan är fritt att spåna på vilka hypoteser man vill. Å andra sidan behövs det en forumdel där man kan diskutera rymdfart utan att mötas av inlägg som är baserade på avhandlingar från University of Youtube.

Konsekvensen blir då tyvärr att det för den som vill diskutera UFO-frågan väldigt seriöst (t ex någon som inte är pårökt 0315 en fredagkväll och just slagits att alla tankar man har är helt unikt genialiska och måste skrivas ned på internet NU) hamnar i ett limbo.
Men eftersom UFO likt bigfoot, kreationism, medium och biodynamiskt odlat vete inte har någon allmänt accepterad vetenskaplig grund så bör vi vidhålla den nuvarande uppdelningen av forumet där nuvarande kända vetenskaper diskuteras på en plats och andra hypoteser diskuteras under friare former på en annan plats.

Tillägg: det handlar inte om att den ena eller andra sidan skall straffas eller berömmas. Men Flashback måste också försöka strukturera sig efter hur strömmarna i de här frågorna i stort ser ut. Och idag är Ufologi inte en erkänd vetenskap.
Senast redigerad av KimNeilJung 2013-05-28 kl. 09:51.
Citera
2013-05-31, 21:49
Medlem
vinbras avatar
Jag accepterar argumenten och håller mig till tåls tills det finns konkreta skäl till att ompröva saken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in