Citat:
Ursprungligen postat av
whoppwhopp
Bertrand Traoré klar för Chelsea, tydligen en jättetalang. Dom fortsätter att köpa och köpa och köpa alltså...
Det känns som en väldigt tveksam strategi. Jag tror personligen bara att det förstör, och man borde sätta stopp någonstans. Jag menar Chelsea kommer bara kunna ta ett ytterst fåtal av dessa talanger till A-laget. Man har bevisligen inget intresse av att förädla dem själv utan de lånas ut till andra långt sämre klubbar.
Dessa klubbar som lånar Chelseas spelare har förstås ingen anledning att prioritera dem, därför att man får själv inte del i mervärdet som deras utveckling genererar. Visst man får låna en stor talang, men det är inte en färdig spelare, och den dag det blir en färdig spelare så kommer Roman och knackar på dörren. Det finns alltså all anledning att prioritera de spelare man redan har som kommer finnas kvar i laget, eller kan säljas med god förtjänst. Undantaget är möjligen exceptionella spelare som Lukaku till exempel som hade kunnat spela i Chelsea redan för ett eller två år sedan - men de växer inte på träd och där kvittar det förmodligen vad man gör när talangen är tillräckligt stor, spelaren kommer slå igenom ändå förr eller senare om han får vara skadefri.
Det är alltså i princip en hop talanger som väldigt tidigt ges goda kontrakt och fina villkor, och sedan skickas iväg till någon klubb någonstans där plats finns ledigt. Jag menar det kan ju inte vara alldeles oproblematiskt att hitta en vettig låneklubb till alla dessa talanger. Och där sitter de sedan. Då tror jag uppriktigt talat långt mer på den klassiska stilen att uppfostra och skola sina talanger som man vill ha dem i A-laget och sedan börja slussa in dem i spel för klubben när de är mogna.