Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Jag har också läst de där siffrorna och de skrämmer mig eftersom det kan bli ett jätteproblem för en del katter med tiden. Tack för svaret.
Ja, det skrämmer mig också. Är inte nån ungdom längre och har hunnit med några katter vid det här laget. Att tänka sig de kan ha haft ont i munnen och jag inte har fattat nåt, det vill jag bara inte tänka på. Det är inget att göra åt heller när de är borta och begravda. I vad mån det hjälpt att de ätit råtta, diverse rått segt kött och ben vet jag inte, men man kan ju hoppas....
Jag har tänkt på att greja med katterna vid gosestunder, från det de varit unge. Pillat på tassarna, grejat med öronen, vant dem vid att borstning ska vara en njutning osv, men tänderna har jag missat.
Men nu vet jag bättre. Om det blir nya katter i framtiden kommer jag ha med det i hanteringsträningen.
Och mina nuvarande gammelskruttar ska jag försöka vänja vid kompressmetoden. Har funderat ut ett trick, att jag ska doppa kompressen i flytande kattgodis till att börja med. (Lidl och Zooplus har till bra priser). Sen när det går bra, tar jag bara vatten och till sist Hexarinse. Räknar med att det kommer ta tid.
I samband med kastrering av katten, kan man be dem titta ordentligt i munnen och se att allt hittills ser bra ut med bettet och tänderna. Vid 6 månader ska mjölktänderna vara borta.
Att inte katter inte tappar mjölktänderna, att de kan ha extratänder (!), tänder som sitter på snedden och tränger ut de andra och diverse bettfel fast de inte har perser/exotic-anlag, är också vanligare än vad jag förstått. När man avlar på trubbnosar och platta ansikten blir det av lättförståeliga skäl så, men inte bara dem. Det lär ingå i de 70 % också. Till skillnad från plack- och tandstensborttagning är det sånt man kan få på försäkringen. (om jag är rätt underrättad)
Nu är det inskrivet i Djurskyddslagen, att man ska sköta kattens tänder. För den som jobbar och har bra lön är det inga problem, men det är inte lätt om man knappt har råd med tandläkare till sig själv, att lägga ut tiotusentals kronor. Grundavgiften för tandstensborttagning hos min veterinär ligger på 3200 kr. Så det är lika bra att börja med plackborttagning när de är ungar, så problem aldrig behöver uppstå (förhoppningsvis).