Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-23, 18:26
Medlem
swimmingpools avatar
Varför borstar ni tänderna på era katter? Det kan inte vara så vanligt.
Citera
2021-03-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Nej troligen inte vanligt, och riktigt jävla korkat.
Vill man döda kattens naturliga förmåga att hålla sig ren så ska man borsta.
Folk är dumma i huvudet.
Citera
2021-03-23, 19:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool

Citat:
Ursprungligen postat av FITYMI
Nej troligen inte vanligt, och riktigt jävla korkat.
Vill man döda kattens naturliga förmåga att hålla sig ren så ska man borsta.
Folk är dumma i huvudet.

Att hjälpa katterna hålla sig rena i munnen är mycket viktigare än vad jag hade förstått, allra helst som katterna lever i 15 år eller mer numera. Man förstör inte nån naturlig förmåga, oerhört korkat tänkt.

"Tandproblem hos katt är vanligt:
  • 70 procent av katter över fyra års ålder har någon typ av tandsjukdom.
  • Plack är den enskilt viktigaste orsaken till tandsjukdom. De flesta diagnoser i munhålan har en koppling till plack.
https://evidensia.se/djurvardguiden/tandproblem-hos-katt/

Plack är bakteriebeläggningar och det får man bort med tandborstning. Förutom borstning finns det andra metoder som nämns i tråden, det här med kompresser verkar himla fiffigt.

Det stämmer att det inte är så vanligt att man borstar tänderna, men i takt med att folk inser hur viktigt det är, kommer det att bli. Det är till och med inskrivet i den nya Djurskyddslagen, som kom i juni ifjol, att man ska sköta om kattens tänder så den inte får tandsten eller får ont i munnen.

Eftersom katter inte är flockdjur, gör de allt de kan för att inte visa att de har ont nånstans. Det är lätt att missa de har problem med tänderna.
Citera
2021-03-23, 20:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Informativ film om hundars och katters tänder:

https://www.youtube.com/watch?v=io0QAUQiDV0&t=26s

Man lär ut ett smart tips om hur man kan få djuret att acceptera tandborstningen med godis.
Citera
2021-03-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Att hjälpa katterna hålla sig rena i munnen är mycket viktigare än vad jag hade förstått, allra helst som katterna lever i 15 år eller mer numera. Man förstör inte nån naturlig förmåga, oerhört korkat tänkt.

• Plack är den enskilt viktigaste orsaken till tandsjukdom. De flesta diagnoser i munhålan har en koppling till plack.

Plack är bakteriebeläggningar och det får man bort med tandborstning. Förutom borstning finns det andra metoder som nämns i tråden, det här med kompresser verkar himla fiffigt.

Det stämmer att det inte är så vanligt att man borstar tänderna, men i takt med att folk inser hur viktigt det är, kommer det att bli. Det är till och med inskrivet i den nya Djurskyddslagen, som kom i juni ifjol, att man ska sköta om kattens tänder så den inte får tandsten eller får ont i munnen.

Eftersom katter inte är flockdjur, gör de allt de kan för att inte visa att de har ont nånstans. Det är lätt att missa de har problem med tänderna.
Det kan vara så att om du har en gammal katt mellan 15 och döden så kan det vara skäligt ...

På katter och hundar i unga år och normal livslängd så ger man fan i tänderna tills de får besvär.
Jag har fött upp både katt och hund och de enda hundar och katter jag sett med dåliga tänder är de som får fel foder och ägarna ska krafsa med tandborste på ...

Ge fan i djurs tänder, de har levt fram tills dagens generation utan att människor varit där och klafsat med borstar och medel.

Tillägg
Katter gillar visst flock, de är däremot inte flockberoende av en enda flock utan byter gärna hejvilt. Det gör hundar också
Citera
2021-03-23, 22:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITYMI
Det kan vara så att om du har en gammal katt mellan 15 och döden så kan det vara skäligt ...

På katter och hundar i unga år och normal livslängd så ger man fan i tänderna tills de får besvär.
Jag har fött upp både katt och hund och de enda hundar och katter jag sett med dåliga tänder är de som får fel foder och ägarna ska krafsa med tandborste på ...

Ge fan i djurs tänder, de har levt fram tills dagens generation utan att människor varit där och klafsat med borstar och medel.

Tillägg
Katter gillar visst flock, de är däremot inte flockberoende av en enda flock utan byter gärna hejvilt. Det gör hundar också

Jaja, "så här har jag minsann gjort i alla år och det har minsann gått hur bra som helst", "sen urminnes tider har det varit si eller så och det har minsann funkat", det strutstänket känner man igen. Det är jättehemskt att tänka sig man gjort fel i alla år och lättast att helt enkelt inte bry sig när det kommer fram nya fakta. Det är ingen skam i att ha gjort fel när man inte visste bättre, men att fortsätta i samma spår fast man gör det, det är korkat och i det här fallet nonchalant mot djuren man älskar och vill väl.

Poängen om att katter inte är flockdjur gick dig förbi också. De är i huvudsak ensamlevande men sociala djur och kan visst trivas i "flock". De signalerar inte att de har ont på det vis utpräglade flockdjur gör. Att visa sig sjuk och skadad ger inte flockens beskydd, katter har inte det tänket.
Citera
2021-03-23, 23:15
Medlem
Citat:
Jaja, "så här har jag minsann gjort i alla år och det har minsann gått hur bra som helst", "sen urminnes tider har det varit si eller så och det har minsann funkat", det strutstänket känner man igen. Det är jättehemskt att tänka sig man gjort fel i alla år och lättast att helt enkelt inte bry sig när det kommer fram nya fakta. Det är ingen skam i att ha gjort fel när man inte visste bättre, men att fortsätta i samma spår fast man gör det, det är korkat och i det här fallet nonchalant mot djuren man älskar och vill väl.

Poängen om att katter inte är flockdjur gick dig förbi också. De är i huvudsak ensamlevande men sociala djur och kan visst trivas i "flock". De signalerar inte att de har ont på det vis utpräglade flockdjur gör. Att visa sig sjuk och skadad ger inte flockens beskydd, katter har inte det tänket.
Det enda som hänt sedan idioter likt dig själv lagt sig hur djur ska sköta sig är att deras tandstatus och hälsa försämras.

Katter trivs bäst i flock, men överlever utan, precis som hundar

Du tillhör uppenbarligen en av de fanatiker som urholkar katters hälsa.
Citera
2021-03-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Du behöver inte oroa dig för fågelinfluensan vad gäller katterna. Däremot kan de smittas av tex salmonella från fåglarna, vintertid när fåglarna trängs vid fågelbord så är sjukdomar vanligare. och sjuka fåglar är lättare för katterna att ta.

Vad gäller tänderna:
När du börjar träna - håll inte fast katten. Börja med tex en fingertuta eller gasväv lindat över fingret, du kan blöta det med vatten eller vara utan. Vänta med ev tandpasta tills du vet att du får peta i munnen på dem. Passa på på kvällarna när ni sitter i soffan o gosar och du har en katt i knät. Försiktigt glid in med fingret mellan läpparna och tänderna och följ tandköttskanten. I början bara låt dem vänja sig vid att du pillar i mun, håll ej fast, försök göra det till en del av "vanligt gos". Trappa upp gradvis.

Vissa katter kommer du aldrig (tyvärr) kunna borsta tänderna på.

Tack för svaret! Jag ska prova med gasväv framöver tänkte jag. Men det där med att försöka lura katterna till att peta i munnen när jag gosar med dem fungerar tyvärr dåligt...fast jag har kanske inte varit tillräckligt envis heller. Det kluriga är att få in fingret allra, allra längst in för det är där det verkar bildas tandsten. Men jag ska försöka vara lite envisare.
Citera
2021-03-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderslindenlabs
Jag brukar borsta tänderna på alla mina 3 katter med kompresser som finns att köpa här

https://www.apotea.se/selefa-kompress-nonwoven-5x5cm-150-st

Fördelen med kompresser att det inte samlas så mycket bakterier eftersom man kastar det varje gång man har borstat tänderna.

Du blöter kompresserna med kallt vatten morgon och kväll eller hexarinse som jag brukar ta en gång i veckan.

Finns att köpa här

https://www.apotea.se/virbac-hexarinse-237-ml

Honkatten som jag har som är 9 år har jag bara behövt ta bort tandsten 1 gång på.

Pojkarna var 3 :e år

Bra tips! Men hexarinse är rätt starkt?
Citera
2021-03-26, 00:06
Medlem
Citat:

Jag har också läst de där siffrorna och de skrämmer mig eftersom det kan bli ett jätteproblem för en del katter med tiden. Tack för svaret.
Citera
2021-03-26, 06:40
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Bra tips! Men hexarinse är rätt starkt?

Hexarinse är anpassat för tänder samt hund och katt. Vanlig klorhexidinlösning kan skada ffa emaljen, men hexarinse har en lägre halt klorhexidin - tillräckligt hög för motverka bakterier, tillräckligt låg för ej emaljskador. Har testat på mig själv, för tänkte som du, att kommer nog kännas starkt i munnen på katten/hunden. Men nej, inte alls. Vad jag kommer ihåg smakade det lite saltaktigt bara.
Citera
2021-03-26, 08:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag har också läst de där siffrorna och de skrämmer mig eftersom det kan bli ett jätteproblem för en del katter med tiden. Tack för svaret.

Ja, det skrämmer mig också. Är inte nån ungdom längre och har hunnit med några katter vid det här laget. Att tänka sig de kan ha haft ont i munnen och jag inte har fattat nåt, det vill jag bara inte tänka på. Det är inget att göra åt heller när de är borta och begravda. I vad mån det hjälpt att de ätit råtta, diverse rått segt kött och ben vet jag inte, men man kan ju hoppas....

Jag har tänkt på att greja med katterna vid gosestunder, från det de varit unge. Pillat på tassarna, grejat med öronen, vant dem vid att borstning ska vara en njutning osv, men tänderna har jag missat.
Men nu vet jag bättre. Om det blir nya katter i framtiden kommer jag ha med det i hanteringsträningen.

Och mina nuvarande gammelskruttar ska jag försöka vänja vid kompressmetoden. Har funderat ut ett trick, att jag ska doppa kompressen i flytande kattgodis till att börja med. (Lidl och Zooplus har till bra priser). Sen när det går bra, tar jag bara vatten och till sist Hexarinse. Räknar med att det kommer ta tid.

I samband med kastrering av katten, kan man be dem titta ordentligt i munnen och se att allt hittills ser bra ut med bettet och tänderna. Vid 6 månader ska mjölktänderna vara borta.

Att inte katter inte tappar mjölktänderna, att de kan ha extratänder (!), tänder som sitter på snedden och tränger ut de andra och diverse bettfel fast de inte har perser/exotic-anlag, är också vanligare än vad jag förstått. När man avlar på trubbnosar och platta ansikten blir det av lättförståeliga skäl så, men inte bara dem. Det lär ingå i de 70 % också. Till skillnad från plack- och tandstensborttagning är det sånt man kan få på försäkringen. (om jag är rätt underrättad)

Nu är det inskrivet i Djurskyddslagen, att man ska sköta kattens tänder. För den som jobbar och har bra lön är det inga problem, men det är inte lätt om man knappt har råd med tandläkare till sig själv, att lägga ut tiotusentals kronor. Grundavgiften för tandstensborttagning hos min veterinär ligger på 3200 kr. Så det är lika bra att börja med plackborttagning när de är ungar, så problem aldrig behöver uppstå (förhoppningsvis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in