Ser ut att vara filmat med en GoPro.
Rent principiellt ser jag det som fel om tjänstemän som tex poliser och ordningsvakter filmar för privata ändamål, tex för att "kolla den här idioten osv". Däremot ser jag inget juridiskt hinder för en OV eller polis att filma för privata ändamål, det rättsliga problemen uppstår först om filmen offentliggörs. Den här OV hade troligen vunnit en arbetsrättslig tvist och fått upp till tre års lön men nu sade han ju upp sig själv.
Däremot om OVs och poliser förses med kameror för att deras arbetsgivare vill försäkra sig om att deras anställda beter sig korrekt vid ingripanden osv ser jag inget problem med det.
Och ärligt, alla som hamnar i fysiskt bråk med poliser och ordningsvakter får skylla sig själva. Dessa grupper är aldrig de som inleder med våld utan anledning. Det är väldigt enkelt, ge dom inte anledning, lyd tillsägelser, uppträd korrekt även om polisen/ordningsvakten är en idiot.
Roliga är ju alla idioter som skriker "rör inte mig!" när de får en lätt puff för att de står för nära och filmar!
Fler OVs borde filma och lägga ut sin vardag, dock med ansikten på inblandade dolda...det visar hur jobbiga situationer deras vardag kan bestå av.
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Tveksamt om ordningsvakter får lov att kasta ut en person bara för att vederbörande pekar finger. Och för övrigt fick den gripne ett knä vid 7.08. Jag har svårt att förstå varför.
Knät kan nog lätt motiveras med att vederbörande tidigare nitat en OV (därför en av OV blöder från ansiktet) och nu gör motstånd mot gripandet. De tar helt enkelt inga risker.
Intressant för övrigt att en i sällskapet uppenbarligen känner OVn som filmar. Han kallar honom konstant för "Kakan" eller "Hakan" eller liknande.
För övrigt är det tydligt hur folk lugnar sig när polisen kommer till platsen. Så är det alltid. Jag tror att skälet är att sådana här människor inte fattar vilka befogenheter OVs har. De tror verkligen att OV inte får göra ett skit. "Ni får inte röra mig", "ni får inte slå folk" osv är saker som OVs ofta får höra.
Är det någon som vet vilka de här idioterna är?